Hej

Vi har en tomt som sluttar mot en väg, höjdskillnad ca 2 m. Vi skulle vilja bygga en mur vid vägen för att sedan fylla igen och få en plan gräsmatta istället istället för som nu 3-4 meter sluttning. Vi vill helst inte byga 3-4 terasser om 50 cm som man alltid får göra.

Talade med någon på kommunen som kollade på någon karta och hon sade (såklart) blankt nej.

Finns det någon man kan vända sig till som kan lagar om bygglov och kanske samtidigt är lite tomtarkitekt och kan komma med idéer?

mvh Thomas
 
Jag förstår att kommunen sa nej. Tänk dig hur det skulle kännas att gå/åka bil brevid denna gigantiska mur :(. Du får nog bygga terasser för att det ska se trevligt ut. Dessutom, vill man ha en plan tomt så ska man köpa en plan tomt. Jag tror att du med rätt hjälp (landskapsarkitekt tex) kan få en jättefin tomt. Lycka till!!!
 
Var det 2m som de sa nej till eller muren i sig? Vi har c:a 1.80m slänt men kommer att bygga en mur på c:a 1.20-1.50 med en liten slänt mot muren. Terassera men de tar mycket yta...
Hör med kommunen vilken höjd som de godkänner, det vore ju synd om det skall falla på en kommunanställds tyckande.
 
Precis så har vi med, liten slänt ca 50-70 cm hög över en ca 130 hög mur. Sätt lite barrisar i diverse former och färger som "häck" uppepå vid gräsmattan och kör en planetering på muren med denna häck som bakgrund... det blir fiiint det ser du!
 
Elica skrev:
Jag förstår att kommunen sa nej. Tänk dig hur det skulle kännas att gå/åka bil brevid denna gigantiska mur :(
Uppriktigt sagt fattar jag inte hur du tänker ???.

Att fastighetsägaren får möjlighet att utnyttja hela sin fastighet borde väga 1000 gånger tyngre, än några sekunders estetiskt "obehag" för den som passerar förbi på allmän plats.

/
 
Kommunen har ett ansvar för att vår omgivning (det kallas för stadsplanering) ska se trevlig ut. Om Tobbe har en tomt som sluttar två meter mot vägen så finns det antagligen flera omkringliggande tomter som gör det också. Om en får bygga en mur på två meter så varför ska inte grannen få göra det också? Det blir alltså en dominoeffekt. Kommunen måste alltid resonera så. Om en får så ska flera kunna göra samma sak. Därför förstår jag att kommunen sa blankt nej. Jag är övertygad om att Tobbe kan få en jättefin tomt trots höjdskillnaden och utan tvåmeters murar.
 
Om ni kan få kommunen att godkänna en mur i storleksordningen 1,20 1,30, så tror jag att det blir mycket bättre. Både för intrycket av ert hus och för omgivningen.

En mur av den höjden kan man se över, en passerande fotgängare kan se ert hus, inte bara en kal mur. Det ser mycket mer gästvänligt och inbjudande ut.

Om den kvaravande lutningen känns för mycket så kan man kanske tänka sig en ytterligare låg stödmur inne på tomten, ev med en rabatt eller ett stenparti som får ta upp ed del av lutningen.
 
Hej

Har fått några ideér, ha lägre mur, 120-150 och sedan en sluttning antingen en gräsmatta eller rabatt.

Tackar för svaren.

mvh Tobbe
 
Elica skrev:
Om en får bygga en mur på två meter så varför ska inte grannen få göra det också?
Jag ser inte problemet.
Självklart skall grannen kunna bygga en mur också. Så länge det är frågan om en välsött tomt och inte att skrotupplag, så borde kommunen inte lägga sig i. Det är fastighetsägarens tomt, inte kommunens! Det är alldeles för stor detaljstyrning i det svenska bygg o fastighets-regelverket.

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.