Vi har ett hus nu som vi håller på att köpa till extra mark så att vi får totalt lite mer än 2 hektar. Ärendet skulle egentligen varit klart för minst 6 månader sedan men kommunen har dragit ut på tiden.

Nu har det däremot blivit ändrade planer och vi kommer att sälja fastigheten så snart som vi kan och när fastighetsregleringen är klar.

Vi hade planer att taxera om huset till jordbruksfastighet då detta är möjligt nu när det är 2 hektar mark.

Min fråga är, blir fastigheten mer värd om vi ändrar till jordbruksfastighet innan vi säljer eller ska vi låta det stå kvar som småhus och köparen kan ändra i efterhand om de vill?

Jag antar att om vi ändrar till jordbruksfastighet som kommer det att innebära en del extra pappersarbete.
 
Jag tror inte det är fördelaktigt att ha en lantbruksfastighet vid försäljning. Bland annat är det dyrare lån för köparen, 25% kontantinsats och svårare att teckna försäkringar. Vi har precis köpt en lantbruksfastighet och det var rätt meckigt jämfört med ett vanligt husköp.

Sen tror jag inte du får taxera om ett hus hursomhelst heller.
 
C
mykee2 skrev:
Min fråga är, blir fastigheten mer värd om vi ändrar till jordbruksfastighet innan vi säljer eller ska vi låta det stå kvar som småhus och köparen kan ändra i efterhand om de vill?
Är det de facto ett lantbruk med ekonomibyggnader, skog, åkermark eller vad det nu må vara som gör att fastigheten i första hand lockar spekulanter som avser att bedriva lantbruk så kan det kanske vara värt att omtaxera innan försäljning. Om det däremot är mer åt hållet villa med väldigt stor tomt drar det nog snarare ner värdet eftersom det är svårare att finansiera och krångligare med deklarationen.
 
Gallahad skrev:
Vi har precis köpt en lantbruksfastighet och det var rätt meckigt jämfört med ett vanligt husköp.

Sen tror jag inte du får taxera om ett hus hursomhelst heller.
Det är lite åt det hållet jag känner också att det är mer pappersarbete när det gäller lantbruksfastighet. Trodde man kunde byta till jordbruksfastighet genom att bara ringa till Skatteverket men jag kanske ska kolla att det verkligen är så.
 
cpalm skrev:
Är det de facto ett lantbruk med ekonomibyggnader, skog, åkermark eller vad det nu må vara som gör att fastigheten i första hand lockar spekulanter som avser att bedriva lantbruk så kan det kanske vara värt att omtaxera innan försäljning. Om det däremot är mer åt hållet villa med väldigt stor tomt drar det nog snarare ner värdet eftersom det är svårare att finansiera och krångligare med deklarationen.
Det är lite skog, några timmerlass skulle det väl bli men mest ved. Resterande är betesmark. Det finns ett häbre på kanske 60kvm i två våningar samt en lillstuga i ungefär samma storlek, ett garage och ett hönshus. Inga ladugård för att hushålla djur.

Skulle väl vara folk som vill ha några får över sommaren, eller kanske nån kossa men största problemet är väl att det inte finns någon ladugård eller någon annanstans att ha djuren.
 
Redigerat:
Pratade med Skatteverket idag och dem sa att den 1 Januari varje år så kollade de igenom alla fastigheter. Hade fastigheten mer än 2 hektar mark så blev den automatiskt klassad som jordbruksfastighet.
 
Tänk på att försäljning av näringsfastighet beskattas med 27 procent medans privatbostadsfastighet beskattas med 22 procent. Jag gissar att huset plus tomt redovisas som privatbostad vid försäljning och övrig del som näringsfastighet.

Kanske ni undviker omklassificeringen om det inte är ett årsskifte mellan köp av extra mark och försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.