Vi har tänkt förstora / expandera takstolarna för att plats med minst 25 cm isolering. Idag är taket helt oisolerat men det finns ett innertak som är i fint skick och dessutom är ståhöjden låg som den är vilket talar emot att bygga taket neråt. Taket är ett vanligt sadeltak ca 45 grader lutning som idag har betongpannor som är minst 30 år gamla.

Takstolarna är i dimensionen ca 13*13 cm. Det finns ett utbygge som skär taket på baksidan men det borde inte vålla några våldsamma bekymmer.

Min idé är att skala av hela taket inklusive svall och sätta 220*45 mm på sidan av takstolarna med ca 10 cm fästyta. Sedan sätta masonite på det för luftspalt och sedan 45*45 mm reglar som blir själva luftspalten och sedan taksvall på det. Detta skulle ge 22+3 = 25 cm isolering +luftspalt på 4,5 cm.

Vad tänker ni om denna lösning? Hur hade du gjort? Min spontana tanke är att jag hade velat ha ännu mer isolering, minst 30 gärna, men hur?
 
  • Gilla
Marie Askhede
  • Laddar…
takstol på 13x13cm?
 
T
Hej!

Varför lägga den nya regeln(45x220) bredvid den gamla takstolen? Det är väl bara att ställa den nya regeln på den gamla och på så sätt vinna 10 cm för isolering? Skråspika eller skruva den ner i den gamla så den inte "tippar" och sen göra som du föreslår med board och en ytterligare 45:a på det.

En annan fråga: Varför ta bort den gamla sponten(svall) ? Är den dålig? Om du kan jobba när det är regnfritt eller kan täcka allteftersom så kan du ju ställa den nya regeln på sponten, linjerat över den gamla takstolen och isolera utsidan innan du sätter board, nästa regel och ny råspont.
Det gjorde vi på landet och det gick utmärkt.

Om du tänkte sprutisolera taket så borde det också gå att göra genom att ta upp ett hål i den befintliga råsponten och spruta inifrån och sen ta insidan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stefan1972: Ja det är ett gammalt hus och det är den dimensionen ca, varierar lite från stock till stock :)

Testarn; Tack för tipset. Ja jag tänkte att det skulle bli lite ostadigt så, men det går säkert om man ser till att fästa dem ordentligt.
Nej den gamla är inte dålig. Men en snickare jag prata med tyckte det verkade konstigt att ha två taksvall, men han verkade inte säker på om det skulle leda till något problem, kan det göra det?
Annars är ju den idén MYCKET mer attraktiv så klart. :)

Andra tankar på det?
 
Som testarn skriver, lägg reglarna ovanpå befintliga. Jag hade däremot sovit bättre på nätterna om jag använt spikplåtar för att sätta fast dom.
Sen kan man använda vindduk istället för masonit. Det gjorde vi, vart skitbra. Skruvade sedan 45x45 ovanpå som luftspalt. Bara att rulla ut, spänna och häfta. Den är diffusionsöppen och mindre känslig för väta under arbetets gång.
 
jaha, jag läste lite snabbt och fick för mig att hela huset var 30 år gammalt.............:)
 
Ah, lite ovanligt med de dimensionerna för 30 år sen kanske... :)

Hoppas på fler idéer och tankar om projektet!
 
OK, håll i dig då, för här kommer en helt annan lösning (som dessutom troligen är bättre):

Strunta i luftspalten. Täta ev. ventilationsöppningar vid takfoten.
Tag bort ev. takpapp, bygg på med nya takstolar om det behövs, och lägg sedan
1) Diffusionsöppen takduk på taksvallet
2) cellplast så mycket du vill ha.
Ovanpå det strö- och bärläkt för nya betongpannor.

Så bygger vi framsynta tak nu för tiden
https://www.google.se/search?q=klimatvind&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=ODnYVtCnOufX6ASujrLACQ
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/174669-klimatvind-nu-da.html
 
Menar du MACO DACHs produkt? Då har jag tre frågor: Är den verkligen testad så man vet att den håller vad den lovar? Finns den i olika tjocklekar? Hur gör jag med utrymmet mellan svall och innertak (13 cm ) som nu är oisolerat?

Känns spontant som en omiljövänlig produkt (cellplast).
 
Redigerat:
Andra tankar någon?

:)
 
Testarn skrev:
Hej!

Varför lägga den nya regeln(45x220) bredvid den gamla takstolen? Det är väl bara att ställa den nya regeln på den gamla och på så sätt vinna 10 cm för isolering? Skråspika eller skruva den ner i den gamla så den inte "tippar" och sen göra som du föreslår med board och en ytterligare 45:a på det.

En annan fråga: Varför ta bort den gamla sponten(svall) ? Är den dålig? Om du kan jobba när det är regnfritt eller kan täcka allteftersom så kan du ju ställa den nya regeln på sponten, linjerat över den gamla takstolen och isolera utsidan innan du sätter board, nästa regel och ny råspont.
Det gjorde vi på landet och det gick utmärkt.

Om du tänkte sprutisolera taket så borde det också gå att göra genom att ta upp ett hål i den befintliga råsponten och spruta inifrån och sen ta insidan.
Här är ett problem som jag ser det med att inte ta bort det gamla svallet. Jag får ingen ångbroms invändigt i det befintliga taket. Är det inte väldigt riskabelt att spruta isolering in under gamla taksvallet och sen isolera utanpå det utan ångbroms underst???
 
Det är väl risk att den gamla råsponten hamnar i ett kallt oventilerat skikt. Med lite fuktläckor inifrån kanske den inte mår så bra i längden. Om du samtidigt vill höja innertaket, så skulle du kunna låta råsponten bli det nya innertaket genom att ta bort isoleringen inifrån. Sedan lägger du ångspärren på råsponten innan du bygger upp det nya taket. Men kolla med någon som vet, dvs inte mig :)
 
Hade byggt luftspalt, isolerat mellan befintliga takstolar och sedan reglat på motsatt håll (som du hade satt glesen), isolera däremellan, och sedan ett varv till på samma håll som takstolarna, ett varv isolering till i det, plast på det, sedan gles och gips eller vad du nu ska ha där. Dessa två varv kan du ju göra av t.ex. 45x45 om du inte vill bygga så mycket neråt, så får du 90 till isolering, samt överlappar skarvar på isolering och takstolar, och minimerar på så sätt antal möjliga ställen för kallras.
 
En av tankarna med att bygga isoleringen uppåt var ju att slippa förlora nuvarande innertak. Just nu lutar det ändå mot första lösningen. Då blir det riktigt gjort och man vet att det fungerar. Alternativet är att lämna det nu oisolerade utrymmet tomt och köra ångspärr + isolering ovanpå taksvallet.
 
T
pelrik skrev:
Här är ett problem som jag ser det med att inte ta bort det gamla svallet. Jag får ingen ångbroms invändigt i det befintliga taket. Är det inte väldigt riskabelt att spruta isolering in under gamla taksvallet och sen isolera utanpå det utan ångbroms underst???
Jag missade det du skrev om att behålla det gamla innertaket(ytskiktet) intakt, jag utgick bara från att du ville behålla nivån på innertaket.

Då blir det nog till att ta bort råsponten och börja med att sätta ångbroms mot innertaket och sedan börja bygga uppåt. Jag vidhåller dock att du kan ställa de nya reglarna på de gamla takstolarna för att "vinna" tjocklek med samma materialåtgång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.