Ska teckna ny villaförsäkring för nya huset, byggår -84, renoverat löpande dock är allt utom kök >10 år. I förort till Stockholm, nära skog. Vi har inga särskilda hobbies eller värdesaker hemma. Tre små barn.

Vilka tilläggsförsäkringar bör man välja till?
 
De olika bolagen har ju väldigt olika flora av tillägg, så det är svårt att svara på.

Jag vet att något bolag har ett tillägg som begränsar åldersavdrag vid en skada. Det kan ju vara väldigt bra. en skada kan ju bli väldigt dyr att återställa pga. åldersavdrag.

Utöver dte byggnadsorinterade så innehåller den ju även moment som reseförsäkring, kolla villkoren noga där. Om ni reser minst en gång om året så kan deras tillägg på reseseidan som tar över avbeställningsskyddet vara bra. Tilägget brukar kosta mindre än avbest. skydd för en ensam resenär om man istället köper det med resan.

När det gäller just resemomentet vill jag varna för Folksam. Alla bolag har en klausul som ungefär säger att om du blir sjuk så gäller inte reseförsäkringen om du besökt vårdinrättning inom 3 mån. före avresan. Men de har ett undantag att om skadan under resan beror på en hastig oväntad försämring av hälsotillståndet så gäller försäkringen ialla fall. Det undantaget har inte Folksam, så om du beställer en resa, blir så sjuk att du besöker vårdcentralen någon månad före avresan, så är du oförsäkrad under resan, även om du är helt frisk när du reser.

En släkting till mig avled utomlands förra året pga. den regeln, Folksam stoppade ambulansflyget från att avgå, när släkt och vänner hade skramlat ihop till flyget ( nedprutat från 500 000 till 200 000) så var det försent, hon avled innan planet kunde lyfta.
 
Mycket tragiskt hempularen :( så ska se fan inte behöva gå till !

Ja jämförde massor o lusläste försäkringarna när ja köpte nytt för ett par år sen, för oss passade trygg hansa bäst, de hade max åldersavdrag på 15k vi köpte största hemförsäkringen de kunde erbjuda, då ingår även drulle. Minns att IF hade liknande som Trygg-Hansa men var dyrare premie.

Folksam hade bästa skadedjursförsäkringen, där ingick stort stöd vid ex hussvamp, de var betydligt sämre hos de andra bolagen. Här föll IF bort för mig, de samarbetar med Anticimex, och ja får krupp bara vid tanken på dem.

Reseförsäkring brukar väl ingå om man betalar med visa/mastercard ?
 
Hemskt att höra om din släkting! Vi reser minst en gång per år så då är ju reseskyddet helt klart av betydelse.

Har LF idag och har inte haft anledning att klaga än men å andra sidan har vi inte haft några försäkringsärenden där.

Olycksfallsskydd känns overkill givet att jag har det via både arbetsgivare och fack samt särskilda försäkringar för barnen.

Allrisk för lösöre känns bra men frågan är om det är värt att ha allrisk byggnad när tak >30 år och våtrum >10 år?
 
buspojken skrev:
Mycket tragiskt hempularen :( så ska se fan inte behöva gå till !

Ja jämförde massor o lusläste försäkringarna när ja köpte nytt för ett par år sen, för oss passade trygg hansa bäst, de hade max åldersavdrag på 15k vi köpte största hemförsäkringen de kunde erbjuda, då ingår även drulle. Minns att IF hade liknande som Trygg-Hansa men var dyrare premie.

Folksam hade bästa skadedjursförsäkringen, där ingick stort stöd vid ex hussvamp, de var betydligt sämre hos de andra bolagen. Här föll IF bort för mig, de samarbetar med Anticimex, och ja får krupp bara vid tanken på dem.

Reseförsäkring brukar väl ingå om man betalar med visa/mastercard ?
TH har högsta premien vad jag kan se - är de verkligen värda 2000kr/år mer än övriga för motsvarande villkor/tillägg?
 
När ja teckna var de näst billigast, bara Folksam var billigare, jämförde allas top notch försäkring. Kan ju ha ändrats på 2 år, tror vi betalar runt 600 i månaden för vår stora villa försäkring
 
buspojken skrev:
När ja teckna var de näst billigast, bara Folksam var billigare, jämförde allas top notch försäkring. Kan ju ha ändrats på 2 år, tror vi betalar runt 600 i månaden för vår stora villa försäkring
Beror säkert också på huset i sig, var någonstans man bor etc. De är överlägset dyrast för oss. Gjensidige och LF billigast, Folksam +700kr, TH +2000kr.
 
Åttioettan skrev:
TH har högsta premien vad jag kan se - är de verkligen värda 2000kr/år mer än övriga för motsvarande villkor/tillägg?
Jag brukar jämföra de olika försäkringarna ca vart 5:te år. Har alltid haft TH men de är dyra. Det har ändå visat sig att de få gånger jag utnyttjat försäkringen har TH varit väldigt vettiga. Inget tjafs, deras värdering har motsvarat min och ersättning har skett snabbt. Jag har utökat skydd (drulle) och har kompletterat med IT - vilket jag ska kolla lite närmare. Har alla försäkringar i samma bolag. Har alltså mycket god erfarenhet av TH.
 
V
Vi valde TH, dom va inte billigast men uppskattar att ha alla försäkringar på ett ställe. Vi har hus, olycksf x2, liv x2 och 2 barnförsäkringar och det finns pengar att spara om man sprider ut det men blir krångligt att hantera tycker jag!
 
buspojken skrev:
Reseförsäkring brukar väl ingå om man betalar med visa/mastercard ?
Nej, det beror på vilken variant av kort du har. Om du ex. tittar på de mastercard varianter du kan få via Nordea, så¨ingår en reseförsäkring med "normal" täckning bara om du har deras "värstingkort". Då måste du vara Premiumkund i banken.

Har du ex. "bara" ett Gold card från Nordea, så täcker försäkringen bara saker som borttappat bagage, och omkostnasder ifall ditt flyg blir försenat.
 
S
Kolla och jämför på Konsumenternas försäkringsbyrå. De har gått i genom villkoren och gjort det enkelt att jämföra.
 
Det bidde Folksam, deras "Mellan Hem, Stor Villa". Priset för den blev några hundralappar mindre än LFs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.