Hej. Går i byggtankar oxh har hittat ett hus vi har fastnat för. Tanken är att vi även ska bygga ett garage/verksad på ca 120 kvm. Huset har valmat tak så känns som det skulle vara mest enhetligt om även verkstaden har det med. Kanske dum fråga men är ny på det här, går det att göra ett valmat tak där? 120 kvm och ca 4,20 i takhöjd
 
Ingenting är omöjligt ;) men tänk på att snö kommer att rasa ner framför port/dörr
 
Jag har byggt ett Melbygarage med valmat tak. Jag valde just Melbygarage eftersom de var de enda jag hittade som hade garage med valmat tak i sitt standard sortiment.

Med Melbygarage utgår man från standard bredd och lägger till så många takstolar man vill så att man får den längd på garaget man vill ha. Men det går även bra att öka bredden om man vill. Jag valde 7,5x10 meter.

Men en sak är viktigt att tänka på med valmade tak: Punktlasten blir väldigt hög i den valmade takstolen, dvs den takstolen där taket börjar slutta ner på kortsidan.
Detta medför att man inte kan använda kantelement med förhöjda kanter som är bra för att få upp syllen från golvet, då dessa inte tål så höga punktlaster. Det finns en variant av kantelement med förhöjd kant där man själv armerar och fyller upp den förhöjda kanten med betong. Dessa kanske tål punktlasten. Jag kommer inte riktigt ihåg... (kanske det var Jackson-element?).

Men man kan ju alltid mura upp ett varv med Leca-block själv om man vill få upp syllen en bit.

Angående Mellbygarage: Välj deras tillkapade lösvirkesalternativ då dessa kommer med 145mm reglar. Välj inte prefabelementen då dessa kommer med 90-reglar. 90-reglar blir alldeles för "svampigt" även om det hållfastighetsmässigt är OK. Mina väggar började bukta efter att teglet kommit på. Jag fick lära mig detta den hårda vägen :)
 
pr95 skrev:
Ingenting är omöjligt ;) men tänk på att snö kommer att rasa ner framför port/dörr
Jag har inga problem med att snö rasar ner framför porten från mitt valmade tak. Valmade tak har normalt 22 graders lutning och om allt är som det ska så smälter snön innan den hasar ner. Fast bor man långt norrut kanske det bygger upp så mycket snö att det hasar ner...

Om man dessutom bygger så att man har en mindre taklutning på de yttersta 2-3 tegelraderna så hindrar men effektivt snön från att rasa ner. Dessutom så blir taket mycket snyggare!
 
Går också i garagetankar och precis som du har vi valmat tak på huset så det vore ju klart snyggast även på garaget.
Vad gäller snön så är det (tyvärr) rätt sällsynt här, men annars är det väl bara att sätta dit ett snörasskydd?

Ska kolla in Mellbygarage :)
 
mexitegel skrev:
Vad gäller snön så är det (tyvärr) rätt sällsynt här, men annars är det väl bara att sätta dit ett snörasskydd?
Det finns både fördelar och nackdelar med snörasskydd. Fördelen är givetvis att de hindrar snön från att rasa ner. Samtidigt så kan de hålla kvar snön så att det byggs upp väldigt mycket som sedan inte hinner smälta undan allt eftersom. Är oturen framme så rasar det helt plötsligt ner MASSOR av snö när snörasskyddet inte klarar av att hålla emot längre. Och har man då väldig otur så riskerar man att snöraskyddet följer med ner med skador på tak och takstolar som följd. Just det hände min bror... Efter det tog han bort alla sina snörasskydd som monterats eftersom dessa var ett krav för att få huset godkänt när det byggdes för 10 år sedan.

Att snörasskydd dessutom är ganska fula är ju ett annat minus :)
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Skit i taket, ett gäng tegelpannor på nya bilen svider mer :)

Risken för sådana mängder snö här på västkusten är som sagt mer eller mindre obefintliga. Snön smälter ju bort fort dessutom :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.