Hej, tänkte lägga vanlig tryckt trall i mitt kommande uterum, misstänker att det kommer kunna bli riktigt varmt på sommaren för det är isolerglas, isolertak och så tänkte jag ha 10cm cellplast under trallen. Finns det någon risk för farliga ångor från tryckimpregnerat? Man får ju inte använda det inomhus t.ex.

Med vänlig hälsning, Micke
 
Det är ju ett "inomhus" du ska bygga. Finns inga fördelar med impregnerat virke då.
 
Det var ju nackdelarna jag var intresserad av. Jag ser i princip bara tryckimpregnerat när jag tittar hur andra gjort.
 
emkay skrev:
Det var ju nackdelarna jag var intresserad av. Jag ser i princip bara tryckimpregnerat när jag tittar hur andra gjort.
Finns inga fördelar, så allt är nackdelar med tryckt inomhus.
 
Ingen fara, har likadant själv liksom många andra, tidigare användes ju arsenik som impregnering men det var länge sedan man slutade med det.
 
Arsenik används fortfarande idag i vissa typer av impregneringar.
Jag tycker det låter väldigt dumt att ha sånt inomhus. Förra ägaren i mitt hus hade det och det avgav lukt. Jag har rivit ut allt på grund av lukten och framtida hälsa.
Tryckt trä ska inte vara inne.
Är du orolig för fukt kanske du kan ha lärk istället som står emot det bra naturligt
 
Jag hade kanske fel om arseniken. Det verkar som att det numera är förbjudet att sälja tryckt virke som behandlats med krom eller arsenik i Sverige sedan 2007. Har för mig att det fortfarande innehöll arsenik idag men i mindre mängd men jag verkar ha fel.
Det är ju iallafall miljöfarligt avfall och jag skulle aldrig ha det inomhus.
 
Tackar för svaren. Jag tycker utbudet av icke-impregnerad trall är jäkligt dåligt förutom sibirisk lärk och komposit. Jag vill inte ha ett parkettgolv i uterummet heller. Brukar bygghandeln ha t.ex. oljad trall?
 
Obehandlad trall i fur, ektrall, cumarotrall eller värmebehandlad furutrall kanske kan funka om du inte vill ha lärk. Detta kan en välsorterad bygghandel ta fram till dig.
 
  • Gilla
antnpe och 1 till
  • Laddar…
Här kommer ett mer uttömmande svar från Svenska Träskyddsföreningen:

Grundregeln för användning av impregnerat trä är att det inte ska användas om det inte behövs (det står i Kemikalieinspektionens föreskrifter). Vi brukar säga att det inte är nödvändigt inomhus, och att den självklara platsen för impregnerat är utomhus t ex altan. Vi får ofta frågor om syll och reglar i krypgrund som ju är något mittemellan och svaret är att det är byggherren själv som bestämmer om det behövs – är det fuktigt eller inte? Likadant blir det med ditt inbyggda isolerade trallgolv i uterummet, behövs det?

Du har rätt i att de moderna träskyddsmedlen är kopparmedel, som är vattenbaserade. Men huvudregeln är densamma, man får använda om man anser att det behövs. Om det är hälsofarligt eller ej kanske kan åskådliggöras med följande exempel: De träskyddsmedel som används avser att hålla bort röta, träet ska få lång livstid och inte ruttna. Det är mycket lite som behövs för avsedd effekt. En löpmeter trall i dimensionen 28x120 väger cirka 3,6 kilo dvs 3600gram. Den innehåller cirka 54 gram träskyddsmedel vilket motsvarar 6 gram ren koppar

Ett annat jämförande exempel är sandlådor. Egentligen är det onödigt att använda impregnerat till att bygga sandlåda i trädgården till barnen. De kommer ju bara leka där några år och sedan tar man bort lådan – då går det ju lika bra med oimpregnerat. Men vi får också frågor om det är farligt med sandlåda av impregnerat då barnen ibland äter sand. Då hänvisar vi till bifogade undersökning från Yrkes- och Miljömedicin i Örebro. Den är lite gammal nu och avser CCA virke. Där framgår dock att det omöjligt att äta så mycket sand som skulle kunna ge någon effekt…

Så om du vill bygga in din altan så tycker jag inte att det är så farligt, onödigt men inte farligt. Numera används som sagt vattenbaserade kopparmedel och troligen har du det också – det gamla CCA som innehöll arsenik slutade man sälja till konsumenter på mitten av 1990-talet.

Ibland påstås att impregnerat luktar – men det är inte helt sant, i vissa äldre hus som byggdes på mitten av 1970-talet så använde man impregnerat med ett medel som luktade, de nya medlen gör det inte. Om man känner lukt från trä i t ex källare så är det fukten i sig som åstadkommer lukten inte det impregnerade virket. Vi har en pm om det på vår hemsida www.traskydd.com .

Vår vanliga brasklapp är dock att ibland är själva oron för att något är farligt mera farligt än trävaran själv…
 
Från Träskyddsföreningens hemsida:
Svenska Träskyddsföreningen är en branschförening för träimpregneringsföretag och andra med uppenbart intresse för träimpregnering. Föreningen har som ändamål att tillvarata den svenska träskyddsindustrins marknadsintressen samt därigenom främja branschens tidsenliga utveckling.
Jag tror inte at det nödvändigtvis kommer neutrala svar därifrån...
 
Ok här kommer ännu ett gränsfall(?) Vi avser bygga ett växthus, över detta en balkong, över detta husets tak takutstick ca 0,5m. Regn eller snö kommer aldrig kunna nå bärlinan för balkongen än mindre takbjälklaget över balkongen (detta kommer även isoleras för att vi inte ska bli döva när det regnar, och således ha någon form av undetak, säg springor mellan planken).
Så till frågan:
pga av ganska länga spännvidder i bjälklagen 5-6m (och vi vill ha det stumt)funderar vi på att köra oimpregnerade limträbalkar i både bjälklag balkong och takbjälklaget (pulpettak 10 grader).
Ska jag ha limträ eller tryckt? OM tryckt finns det väl bara i 195mm, och vi behöver runt 315mm.. OM limträ, måste detta grundas och målas (fast det inte kommer synas)?

Tack för kloka svar 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hakkamacka
  • Laddar…
gocreate skrev:
Ok här kommer ännu ett gränsfall(?) Vi avser bygga ett växthus, över detta en balkong, över detta husets tak takutstick ca 0,5m. Regn eller snö kommer aldrig kunna nå bärlinan för balkongen än mindre takbjälklaget över balkongen (detta kommer även isoleras för att vi inte ska bli döva när det regnar, och således ha någon form av undetak, säg springor mellan planken).
Så till frågan:
pga av ganska länga spännvidder i bjälklagen 5-6m (och vi vill ha det stumt)funderar vi på att köra oimpregnerade limträbalkar i både bjälklag balkong och takbjälklaget (pulpettak 10 grader).
Ska jag ha limträ eller tryckt? OM tryckt finns det väl bara i 195mm, och vi behöver runt 315mm.. OM limträ, måste detta grundas och målas (fast det inte kommer synas)?

Tack för kloka svar[bild]
Inte helt säker att jag förstår din fråga. Det kommer inte att synas, inte alls? Inte ens underifrån ifrån växthuset? Att bygga in det är en dålig idé om det kan tränga in fukt.

Förutsatt att det luftas bra så duger det gott med vanligt limträ. I taket är det helt självklart säkert. I golvet på
balkongen högst sannolikt där också. Men jag undrar lite över konstruktionen på golvet.

För övrigt finns det tryckimpregnerat limträ, även om det inte är så vanligt. Dock tror jag som sagt inte att det behövs i erat fall.
 
Tack vectrex för ditt snabba svar. Dina frågor befogade- inte helt tydligt.

Tanken är att om man går in i växthuset och tittar uppåt ser man som bifogad bild skruvat rakt i bjälklaget, Står man på balkongen och tittar ner ser man ett impregnerat däck med dess springor , så man kan i princip titta rakt igenom.

Tittar man upp från balkongen ser man ett liknande undertak som på bild även här men med isolering (och kanske plastfolie också, näe?), enbart med funktionen att dämpa regnljudet.

Finns det andra sätt att dämpa ljudet än mineralull? 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gocreate skrev:
Tack vectrex för ditt snabba svar. Dina frågor befogade- inte helt tydligt.

Tanken är att om man går in i växthuset och tittar uppåt ser man som bifogad bild skruvat rakt i bjälklaget, Står man på balkongen och tittar ner ser man ett impregnerat däck med dess springor , så man kan i princip titta rakt igenom.

Tittar man upp från balkongen ser man ett liknande undertak som på bild även här men med isolering (och kanske plastfolie också, näe?), enbart med funktionen att dämpa regnljudet.

Finns det andra sätt att dämpa ljudet än mineralull?[bild]
Så länge det inte kan bli liggande vatten ovanpå undertaket i växthuset så ser jag inga problem. Syns inte riktigt på bilden men är det spontad panel så skulle jag välja något annat. Det kommer driva in snö där och det vattnet behöver kunna torka upp.

Bjälklaget kan absolut vara av limträ!

Ljud från regn? Vad är det för yttertak, plåt? Är det tegel eller betongpannor behöver du inte oroa dig för ljud, är det plåt så kan man isolera men det gör nog inte jättemycket för ljudets skull.

Jag skulle låta bli isolering där ute. Hur ofta sitter man där när det regnar så mycket att ljudet stör liksom? Ljudet kommer ändå höras uppe ifrån taket då det är öppet dit upp!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.