Vilket är bäst ur alla synvinklar, såsom ljud och värme?

För och nackdelar välkomnas.

Mvh Banana
 
Skum:
+Går snabbt
+Man blir inte jäkligt irriterad
+fixerar fönstret
-Dyrare än ull
-man lägger alltid på för mycket
-kletar såinihelvete
-kan deformera karmen om man lägger på allt för mycket

Ull:
+Billigt
-man får psykbryt på att pilla in ull med tumstocken redan efter ETT fönster.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Undras om skummet verkligen är dyrare? Om man drevar med drevremsa ska man ju dessutom peta i en bottenlist och fylla igen fogen med nån fogmassa, typ latex. Skummet kan knappast kosta mer än en femtilapp per fönster (om man köper ett dyrt skum).
Kletet slipper man om man kan lugna sig och inte peta i skummet förrän det stelnat.
En nackdel med skum är att man inte kan efterjustera fönsterkarmen. Å andra sidan har jag aldrig någonsin känt behov av att efterjustera något fönster.
En klar fördel med skummet är att det går otroligt mycket fortare. En halv minut att skumma ett fönster + kanske 3 minuter att skära rent överskottet. Dreva med remsa - vi pratar om timmar...
Ljud och värme? Jag tror (utan att kunna bevisa det) att skummet isolerar bättre.
Jag personligen föredrar tveklöst fogskum!
 
andersmc skrev:
Dreva med remsa - vi pratar om timmar...
Det var väl litet att ta i? Jag som inte är särskilt händig bytte nyligen mitt första fönster. Drevning, bottenlist och latexfog tog en timme varav den mesta tiden gick åt till klia skallen och hur-gör-jag-här-då bara för att det var första gången. Inte för att jag betvivlar att det går fortare att skumma men ändå...
 
Okej, en halvtimme då. Fast det är så tråkigt att peta in drevremsa så tiden känns kanske längre...
 
Vad jag läst mig till så är isolervärdena för resp ungefär lika. Skum är cancerogent har jag förstått. Jag brukar dreva med remsa för jag får lätt ett bra resultat och att det tar tid gör mig inget då jag bara är hobbysnickare.
 
  • Gilla
Silvery
  • Laddar…
kan nog ta lång tid ;) om man skall peta in isoleringen med tumstocken. Köper man drevremsor, så medföljer en plastbit till att peta med. Går annars också bra med smörkniven ;D nej skämt åt sido, menade en isskrapa till bilen.
 
Det finns ett skum från Essve som heter Fog&Drev 199 och tillåter efterjustering av karmen! Skummet ska ha en rörelsemån på upp till 20 % enligt min bygghandel. Dyrt som attan är det men om man inte vill få psykbryt på att peta in drevremsor så kan det kanske vara ett alternativ!
 
Perk skrev:
Det finns ett skum från Essve som heter Fog&Drev 199 och tillåter efterjustering av karmen! Skummet ska ha en rörelsemån på upp till 20 % enligt min bygghandel. Dyrt som attan är det men om man inte vill få psykbryt på att peta in drevremsor så kan det kanske vara ett alternativ!
Essve har ju faktiskt ett riktigt trevligt sortiment av fogskum. Jag använde den enklaste varianten, Masterfoam. Att man måste justera fönstren innan man fogar är väl en rätt liten begränsning egentligen.
 
Har hört att skum inte är något vidare över tiden som drevningsmaterial.

Inget på plus och minuslistan tar upp vad som händer om 10 år.

Någon som har nån synpunkt på skum utöver pris / monteringstider / bekvämlighet?
 
Nu har jag faktiskt lyckats kröka karmen på mina egna fönster med fogskum..... ::)

I detta fall rörde det sig om ett relativt brett fönster (16) så det sitter en extra karmskruv mitt på både uppe och nere på karmen. Jag har dock fuskat lite och struntat i dessa.

Väl medveten om att det kan bli problem sågade jag till en stödpinne som jag ställe i det ena fönstret innan jag fogade, detta för att förhindra deformering. Det funkade bra sånärsom på att jag nu måste såga bort stödpinnen som sitter som berget.... På det andra fönstret tänkte jag att jag kan foga väldigt sparsamt och då slippa problem. Det gick inte.... Här fick jag ta bort fogskummet pga deformeringen och ska göra om igen, då med stödpinne monterad.....

Jag tycker mig också ana att Essves fogskum (den enklaste sorten) håller en betydligt högre kvalitet än det man kan köpa på byggmax och silvan. Det blir fastare i strukturen helt enkelt.
 
MathiasS skrev:
Nu har jag faktiskt lyckats kröka karmen på mina egna fönster med fogskum..... ::)

I detta fall rörde det sig om ett relativt brett fönster (16) så det sitter en extra karmskruv mitt på både uppe och nere på karmen. Jag har dock fuskat lite och struntat i dessa.

Väl  medveten om att det kan bli problem sågade jag till en stödpinne som jag ställe i det ena fönstret innan jag fogade, detta för att förhindra deformering. Det funkade bra sånärsom på att jag nu måste såga bort stödpinnen som sitter som berget.... På det andra fönstret tänkte jag att jag kan foga väldigt sparsamt och då slippa problem. Det gick inte.... Här fick jag ta bort fogskummet pga deformeringen och ska göra om igen, då med stödpinne monterad.....

Jag tycker mig också ana att Essves fogskum (den enklaste sorten) håller en betydligt högre kvalitet än det man kan köpa på byggmax och silvan. Det blir fastare i strukturen helt enkelt.


jo tack, det behövs inte skum för att det ska hända, på mitt 20 breda fönster blev det likadant, men med vanlig isolering :-[
när jag skulle sätta på spröjsen så stod dom som pilbågar, ändå hade jag använt karmskruv i alla hål,,, bara att göra om, göra rätt.
 
Skummar alla mina fönster, men som sagt man får vara lite försiktig, skumma med skum som kostar 20 kr flaskan skulle jag inte göra ,dessutom svårt o dosera, köp en pistol och pistolskum så styr man flödet lätt. har sett såna pistoler för 199:- på harald nyborg, Kör själv med Sika´s grejer. Skumma hellre en gång från insidan o låt härda o sen lite från utsidan, bättre än att fylla hela tomrummet på en gång o kanske få sätta om fönster igen. Sen finns det ju expanderande drevremsor !! är 2mm vid montering och växer till 30mm inom 3 tim.

Staffan
 
Säger bara en sak: Lindrev=suveränt!
 
Någon som vet vad Essve Fog&Derv 199 kostar?

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.