Hej!

Mina föräldrar har i sin stentrappa (utomhus) en ingjuten värmeslinga på 7,6kw (400V)
För att tina bort is och snö. Bekvämt men dyrt.

När denna installerades i mitten av 70-talet så föregicks den av en jfb på om jag minns rätt 500mA, kan också varit 300mA.

I samband med renovering och centralbyte i källaren för ett par år sedan monterade den nya elektrikern en jfb på 30mA.
Sedan dess har trappvärmen inte fungerat, denna jfb löser direkt.

Är det normalt att en så kraftig värmeslinga löser en 30mA jfb?
Den förste elektrikern måste ju haft någon tanke då han satte en mycket okänsligare variant.

Jag skall isolationsprova slingan tänkte jag, vilka värden kan man förvänta sig?
Är det troligt att en så kraftig och gammal slinga läcker mer än en slinga för säg ett vanligt badrum?


MVH

Kalle M
 
Fanns det överhuvudtaget jordfelsbrytare i mitten på 70 talet?

Jordfelsbrytare på 300mA används numera för brandskydd. Och en stentrappa lär ju inte behöva ngt. brandskydd.

Om slingan är funktionsduglig så löser den inte en JFB. 7,6kw låter som en extremt hög effekt. Värmer den bara en trappa?
 
Hej!

Tack för snabbt svar!

Enligt farsan så monterade deras elektriker denna Jfb (300mA) vid inkopplingen av trappvärmen, skall ha varit ca 40 år sedan.
Om farsan minns rätt alltså.
Motståndet i slingan är 21 ohm, bör bli ca 7,6kw vid 400 volt,

Trappan är på ca 35 steg med fyra vilplan, slingan är ingjuten i betongen och sedan är det skiffersten ovanpå, eller var det någon form av marmor kanske.

Vet att när jag var barn och värmen var på så snurrade elmätaren som fasiken.

Jag skall isolationsprova och återkomma med värden för denna mätning.
 
Det har alltid krävts JFB i värmekabelanläggningar om de inte var anslutna via skyddstrafo och 48 V eller 2 x 48 V med mittpunktjord. Så JFB på 70-talet är inget konstigt, samtidigt är det som hempularen skriver troligen så att slingorna är mer eller mindre kass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.