Hej alla!

Vi köpte vårt första hus för två år sedan och har så smått börjat renovera och fixa till saker då vi velat bo in oss ett tag först. Vi är båda skapligt ohändiga men då vi båda tröttnat på hantverkare efter de badrum vi renoverat hittils så hade vi försökt oss på att göra det här själva då det är lite lättare.

Vi har nu kommit till den redan inredda ovanvåningen som egentligen är en vind. Det låg heltäckningsmatta på golvspånskivor på merparten av ovanvåningen och det sviktade en del på vissa punkter redan på visningen.

Jag har nu rivit upp hela heltäckningsmattan och då ser man lite bättre hur golvspånskivorna åker upp och ner i skarvarna när man går på dom, vissa är hur bra som helst medans vissa är lite värre.
Vinden är inredd 79 och vad jag läst mig till så verkade det standard att inte skruva/spika i golvspånet vid denna tiden? Iaf så kan jag inte se en enda skalle nånstans utan det hela verkar bara limmat ihop och det verkar ju ha släppt en del. Kan även tilläggas att golvspånets kanter inte vilar på
När vi renoverade badrummet där uppe så såg man att reglarna (eller om det är takstolar?) låg på 60cc

Så min fråga är mest om jag är tvungen att dra upp alla golvspånskivorna och sätta dit nya som är ordentligt limmade och ditskruvade. Eller räcker det med att försöka skruva fast de som sitter där i reglarna?
Min tanke har varit hittils att inte ta upp golvspånskivorna då det verkat vara ett stort projekt att sätta dit nya, men efter jag forskat i det så verkar det inte såå svårt även för en ohändig person som mig?
Och det hade ju varit skönt att kunna se hur det ser ut under golvspånet, om det är några kortlingar öht eller sådana kanske inte behövs?

Vi hade efter vi är klara med undergolvet tänkt lägga parkettgolv på det hela, då borde det väl bli lite bättre med svikt och knarrningar då plankorna fördelar vikten på större yta över golvspånet?
För nu låter det riktigt mycket när man går där uppe, dels spånskivorna i sig när de åker upp och ner men låter även som något under spånskivorna knarrar till.

Jag bifogar en bild från husritningen vid ombyggnationen 79, jag förstår inte riktigt vad alla dessa A, C och AB betyder vid takstolarna. Men det verkar som att strecken som går sidledes genom hela ovanvåningen är förstärkta reglar då det står om det i andra bilder, att de förstärkt upp. Och sedan att takstolarna går uppifrån och nedåt, så gjorde dom iaf i badrummet.

Tack!
 
  • ceddee7d-61a3-4875-b9db-ebc5aa69b60e.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
idaj83
  • Laddar…
är det golvspån överhuvudtaget? Fjädrar det mycket i skarvarna så låter det ju inte som det även om det nu inte skulle vara skruvat ordentligt.

Bokstäverna är nog för olika snitt åt sidan sett, troligen har du olika typer av takstolar och det aktuella snittet visar hur takstolen ser ut på de olika ställena.
 
Redigerat:
Ja allt är ju relativt, jag tycker det fjädrar mycket men så är det ju en inredd vind som nog egentligen inte är dimensionerat för samma tryck som de riktiga golv jag har att jämföra med :)
Jag ställde mig och tryckte lite på en skiva med hälen och det såg ut som den var fastsatt under den andra med lim vilket golvspånskivor väl brukar vara? Eller finns det något bättre sätt att ta reda på om det verkligen är golvspån?
 
golvspån har ju not och spont så sitter de bara ihopskjutna så ska det ju inte fjädra nåt mycket i skarvarna. I annat fall kanske det bara inte är reglat så du har typ c-c 60.
 
Ja om det är golvspån som limmats på rätt sätt i spånt och not så blir det lika styvt som om där inte fanns någon skarv alls, det ska inte resa sig i skarv när du trampar runt. Kan du mäta tjockleken någonstans, exempelvis intill en vägg eller vid genomföring av rör? Standard golvspån är 22 mm.

Att lägga ett flytande och relativt tunnt övergolv hjälper kanske något både för svikt och knarr men jag tror inte att det blir jättemycket bättre tyvärr. Att skruva ordentligt kan däremot göra god skillnad. Rekommenderar dig att vara nöjd med svikt och ljud innan du lägger färdigt golv, tråkigt att lägga ned en massa jobb och inte bli nöjd i slutänden.
 
T
För att börja med bokstäverna i överkant:

Det står på ritningen att C är mellanliggande underramar.

A är troligen då där takstolar av typen A sitter och dess underram. Likadant så finns en annan sorts takstol vid varje takkupa, benämnd AB, och de är troligen förstärkta på något vis.
Det som beskrivs som B är ytterligare en annan typ av takstol som sitter mitt i takkupan.

Alla takstolar har en underram och de sitter med ett c/c på 120 cm, sne har man förstärkt golvet med de mellanliggande reglarna C.

De streckade linjerna är troligen för att visa var det lutande taket övergår i horisontellt tak. Nu har väl ett avsnitt i mitten som är plant?
Om inte så är det lite mer oklart vad de är, det kan vara för att visa var innervägg i undervåningen står som stöd för underramarna/golvreglarna. Det kan även visa att man har någon form av bärlina eller kortlingar längs de linjerna.

Angående golvspån eller inte så borde de ha limmats och kanske lagts flytande på reglarna och att limmet släppt med tiden.

Att du såg att reglarna låg på c/c 60 när du renoverade badrummet är fullt normalt, det är om man vill lägga klinker och inte matta som det behöver vara så stumt att det behöver reglas c/c30 eller läggas dubbelt skivmaterial(spån, golvgips/etc)

Om jag skulle göra om det så skulle jag nog fundera på att ta upp lite av golvet för att se om det är några kortlingar och om det inte finns det, sätta dit kortlingar för att staga upp golvet.
Då är det nog enklare att ta bort allt golvspån och göra om eller såga upp "korridorer" tvärs golvreglarna och sätta dem för att sätta igen dessa med nytt golvspån.

Om det är mer jobb än du vill göra så försök limma där det har släppt, skruva skarvarna och på alla reglar så att det flexar mindre. Om du sedan lägger ett tjockare golv på det så borde det bli mindre svajigt och inte så mycket knarrande.

Lycka till!
 
Tack för svaren!
@Bernieberg Spånskivorna är 22mm som de bör vara då man kan se djupet på den som ligger närmast trappan och jag mätte den.

@Testarn Ja det är en svår fråga hur mycket jobb jag egentligen vill lägga ner. Men känns som det är bäst att iaf ta upp nån skiva eller hål och se hur det ser ut under. Men hur får man in en ny skiva sen eller man får räkna med det blir lite skarv då det väl är svårt att sätta dit en ny skiva där den gamla satt då man inte kan trycka den på plats på samma sätt?
Men tror nog det lutar åt att ta upp alla skivorna och lägga nytt då det ändå känns enklast om än mycket jobb..
 
Jag hade samma problem i min övervåning från 90-talet: ett enormt knarr så frugan blev vansinningt. Jag rev bort allt vinylgolv och förskte skruva fast de spontade golvskivorna i reglerna med det hjälpte inte. Så jag fick bita i det sura äpplet och rev ut alla skivor. Nytt golvspån blev det, med ordentliga limsträngar på reglerna, och fastskruvade.
Nu är det knäpptyst.
Ett jävla slit. Två gubbar gjorde det åt mig på halvannan dag, 10.000 efter rot inkl material (15 m2). Det var det värt.
Man kan passa på att räta till isolering, dra ny el eller nätverkskablar eller tomrör mm.
 
T
ola840 skrev:
Tack för svaren!

@Testarn Ja det är en svår fråga hur mycket jobb jag egentligen vill lägga ner. Men känns som det är bäst att iaf ta upp nån skiva eller hål och se hur det ser ut under. Men hur får man in en ny skiva sen eller man får räkna med det blir lite skarv då det väl är svårt att sätta dit en ny skiva där den gamla satt då man inte kan trycka den på plats på samma sätt?
Men tror nog det lutar åt att ta upp alla skivorna och lägga nytt då det ändå känns enklast om än mycket jobb..
Det kan ju gå att såga ur lite mindre än full skivbredd och ta bort resten av skivan utan att förstöra not/fräs på den som ligger kvar. Sen lägga tillbaka en ny skiva där du har sågat bort lite av undre delen av noten för att passa in den.
Ett annat alternativ är att kapa ur en mindre bit för att titta och sen fräsa en 45-graders kant på hålet och motsvarande på biten som ska tillbaka och skruvlimma dit den. Då bär det runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.