Beror på vad jag säljer. Är det något jag vet jag säljer billigt (för att bli av med snabbt) så lägger jag inte in mitt mobilnr. Å andra sidan bevakar jag min mail då. :)
 
Den där hyveln vill jag ha...
 
remdrivet skrev:
Jag har stött på samma fenomen, men många som inte tittar sin epost och många som har telefonskräck idag ^^
då bör man inte sälja något, alt kunna skicka ett sms eller vad som. är på jakt efter en festool1010.. har lagt det på bevakning, men MÅNGA vill inte skicka, å vill dom så vägrar dom använda blocket paket, utan vill att jag gör en överföring innan affär, när man inte ens har sett den.... riktigt tråkigt




krilleman_215 skrev:
Att man inte vill skylta med sitt mobilnummer när man säljer bilar kan jag förstå i dagens läge.
Men maskiner har jag ingen förståelse för att man inte lägger ut sitt nummer...
nja vrf... är ju 1000 gånger smidigare att ringa på en bil, än att hålla på att mail/sms, då kan man få svar direkt.
men visst kan köpa om visa inte vill ange nummer, men då får man se till att kolla mail, ett par gångerom dagen, å svara på allt
 
Krilleman
Problemet med att sälja bilar är ju att det är så många som vill vara "brucha" eller "kompis" med mig. Därav att jag sällan visar nummer, då kan man sålla i inkorgen och ta kontakt med dom som verkar seriösa.

Men det gäller ju bara bilar...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Föredrar alltid att börja med mail, telefon först när det blir seriöst.
 
DennisCA skrev:
Den där hyveln vill jag ha...
Jag med :wow:
 
Gri11en skrev:
Nästgårds för mig. [länk]
Men har inte riktigt möjligheten att inhysa en sån just nu. Är det en bra maskin?
Den ser trevlig ut, frågan är om det är gjutjärn eller alubord? Anhållet ser ut som alu men det kan vara bilden som ljuger.
 
Lambr1 skrev:
Flen. Bandsåg Inca 1000 kr. Scheppach hyvel 1000 kr. [länk]
Både hyvel och svarv har kontakter som egentligen inte får säljas vidare utan de är farliga/förbjudna och skall klippas bort.
 
roli skrev:
Både hyvel och svarv har kontakter som egentligen inte får säljas vidare utan de är farliga/förbjudna och skall klippas bort.
Har det någon betydelse?
Det är väldigt enkelt att ta bort dem och montera nya moderna kontakter. Kanske byta kabel då man en gång håller på. Materialkostnaden är gissningsvis 200 kronor per maskin för ny kabel och kontakt.
 
Varför är dom farliga? Är det för dom är gjorda av metall?
 
Fredrik.engdahl skrev:
Varför är dom farliga? Är det för dom är gjorda av metall?
Citat nedan från pdf från Brandskyddsföreningen.

Förbjudna anslutningsdon
Vid halvårsskiftet 1992 förbjöds tillverkning
och leverans av de gamla platta anslutningsdonen
i SEMKO 17-utförande.
Det gällde både uttag och stickproppar
för trefas. Skälet var att de inte ansågs
uppfylla de då aktuella kraven på personsäkerhet.

Under 1990-talet omkom minst åtta
personer och flera skadades på grund av
bristerna. Särskilt farliga var skyddsjordningen
av metallhöljet och skyddsledarförbindningen
mellan stickpropp och
uttag. Den dåliga skyddsjordningen av
höljet kunde medföra att höljet blev
spänningsförande vid ett fel. Den då-
liga skyddsledarförbindningen mellan
stickpropp och uttag kunde innebära att
den bröts före de spänningssatta ledarna
och ström passerade mellan höljena via
händerna på den som drog isär donen.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Har det någon betydelse?
Det är väldigt enkelt att ta bort dem och montera nya moderna kontakter. Kanske byta kabel då man en gång håller på. Materialkostnaden är gissningsvis 200 kronor per maskin för ny kabel och kontakt.
För en insatt köpare så har det ingen betydelse men för en som inte är medveten om att kontaktdonen är förbjudna så kan det bli farligt.

Säljare skall egentligen klippa bort dem innan försäljning så är de borta.
 
roli skrev:
Både hyvel och svarv har kontakter som egentligen inte får säljas vidare utan de är farliga/förbjudna och skall klippas bort.
Fast på begagnatmarknaden mellan privatpersoner emellan står det väl fritt att sälja SEMKO-donen? Inte för att jag förespråkar dem men de är ju tillåtna i befintliga installationer.
 
Det är mycket man får göra som privatperson, privatpersonen emellan och så vidare. Det är också många regler som privatpersoner inte vet om, struntar i och några som man får strunta i.
Sen om vi pratar med arbetsmiljöverket så får vi olika svar beroende på vem vi frågar, har vi besök av en kontrollant så säger denne nått annat.

Min erfarenhet är att 3 samtal samma dag till olika telefonister på AV resulterade i tre olika svar, sen när ombudet kom så fick jag ett helt annat svar...med hot om böter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.