Hej, har en fråga. Idag har jag ett utanpåliggande nätverksuttag. Var och köpte ett nätverksuttag som är infällt ivägg, men såg då att det stod cat6 på den, och jag har cat 5e kabel. Går det fortfarande att montera cat 5e kabeln i cat6 uttaget?
 
Ja, det blir kabeln som begränsar prestandan i ditt nät.
 
tack för svaret
 
Hej,

Min tanke är inte att bygga om nätverket hemma utan ska bara bygga in det. Nu undrar jag bara vad det är för kabel som förra husägaren har dragit. Är den oskärmad eller skärmad? Det är ju något slags aluminium runt kablarna, men kanske är skydd bara?

IMG_0162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en skärmad kabel så du ska/kan använda ftp grejer (foiled twisted pair)
 
ok till nästa fråga, måste en skärmad kabel på något sätt jordas ?? har läst lite överalt angående detta. Jag har tänkt att koppla på samma sätt som det var innan som på bild om det inte är något problem med det?
 
Daniel__s skrev:
ok till nästa fråga, måste en skärmad kabel på något sätt jordas ?? har läst lite överalt angående detta. Jag har tänkt att koppla på samma sätt som det var innan som på bild om det inte är något problem med det?
Inte jordas. Bort med alla jordningar. Då får du istället problem med potentialskillnader och HF som sprids via jordningen och med stor risk sänker prestanda rejält i nätverket. Jordning är inte att leka med vad gäller nätverk och skall utvikas för allt utom kraftverk och bangårdar.
Du kan däremot behålla metallblecket som spänner runt folien enligt bilden. Skadar inte att ha en skärm, men det är inte samma som jord.

Ojordat FTW! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.