Demmpa hade en fin länk, klickar man sig vidare hittar man denna: http://karta.boras.se/webb klicka på "Boende, Miljö och Trafik" och sedan "Detaljplaner - gällande"

Det är bara att klicka och ladda ner.
 
A
Yes det var så jag gjorde och fick upp byggnadsplanen som jag poster innan
 
A
Jag har läst igenom detaljplanen som är skriven 1955 och det står ingenting om fasad :s
 
Detaljplanen berättar inte om det krävs bygglov, den berättar på sin höjd vilka fasader som är tillåtna.
 
A
Det står inget om det men det är blandat med trä, tegel, puts och eternit härborta :p
 
Om det är blandat i området och alla verkar göra som dom vill så är det väl bara bygga?
 
A
Ja men snickaren ville ansöka on bygglov ändå? Ringer jag till stadsbyggnationen kanske dem säger ja du ska ha bygglov, mest för att ha något att göra och det skulle inte förvåna mig om dem kollade upp mig om jag hade skitit i det... Kanske bara nojjig men hur hade ni gjort?
 
Mitt tips är att undvika den unga kvinnliga handläggaren som heter ****nna om du vill ha ett svar innan nästa istid. ..
 
A
Har hört det faktiskt @faf men pratade med en gubbe där om en helt annan sak det var inget roligt bemötande man fick iaf
 
K
Ett bygglov för fasadbyte kostar väl en tusenlapp? Kan ju vara värt för att undvika problem i framtiden!
 
A
Njae man ska ha ritningen och handlingar och avgiften ligger på minst 2800kr
 
hsd
Det kan vara revirpinkande inom förvaltningen och en nämd som ska peta i allt dessutom förekommer i en del Kommuner att nämden är ute och inspekterar så det säkra är att krypa till korset...
Maila en fråga om bygglov krävs så får Du ett skriftligt svar som kan vara bra i framtiden
 
A
Jepp idag ansökte jag om bygglov. Orkar inte ligga och tänka på det. Kommer kosta 3600kr och ca 3-4 veckors väntetid helt ok, man kan sova gott och slipper oroa sig om skvallrande grabbar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.