A
Fick en offert av en byggare för att klä en tegelfasad med liggande panel. Utan tilläggsisolering, med grundmålade paneler 145x22. Huset är 10x8 m en plans med krypvind. Detta är i Boråsområdet. Offerten låg på 230 000kr efter rot. Hade förväntat mig mkt lägre, puts är ju billigare. Anade oro när han sa att ett fönsterbyte tar dem 5 timmar :surprised:
 
Ta in fler offerter för de kommer övriga 95% här att säga :)
 
A
Väntar på 3 till men vill ändå höra lite här så jag inte har missbedömt jobbet?
 
Okej
Vad svarade de när du berättat att det känns dyrt, vad sa de att de olika momenten tar i material, maskiner och arbetstid?


Fem arbetstimmar, är det då inkl
Första hembesök för att ta mått och bestämma modell med dig
Beställa och köpa fönster, karmskruv, drevning, lister, salning, utvändig plåt/salning
Andra hembesök riva gamla, lyfta in det nya fönstret, väga in det, montera, dreva och lista ute och inne
Fakturering och papper på det.
Och om det är ett större fönster, behöver de då vara två?

Fem timmar slår jag lätt om jag räknade tiden från att gamla åkte ut tills nya var i hålet i väggen igen, men aldrig om man räknar in tiden före och efter plus stillestånd medan det jävlades :)
 
A
Alltså det är vanliga 13x14 fönster. Min kompis pappa bytte 2 förra året. Tog honom 2 timmar inklusive riva det gamla. Foder fixar jag själv. Bara utsidan alltså.

Det son tillkommer är en ställning på gavlarna. Har inte ringt den än. Tyckte det lät sjukt mkt bara för att sätta glespanel och ytterpanel
 
Har de lämnat 5h baserat på detta, och nån motivation till det?
Svårt att få täckning på småjobb, de kanske har större projekt på gång och gav dig ett högre pris för att det ska vara lönsamt att släppa något annat jobb. En teori bara.
Hör om din kompis pappa är sugen :)
 
A
Men det handlar ju om hela fasaden haha fönsterbyten var en grej som kom till
 
Trävirket räknade jag lite snabbt ut skulle kosta ca 15.000 kr (Z-panel).
Tillkommer glespanel/spikreglar förstås, och fästelement.

Vad räknar de med för arbetstid i offerten?
Det är väl ROT-avdragsberättigat också förresten!
 
dane1986 skrev:
Det son tillkommer är en ställning på gavlarna. Har inte ringt den än. Tyckte det lät sjukt mkt bara för att sätta glespanel och ytterpanel
Enbart materialet (dvs panel, gles och fästmaterial) skulle för en total väggyta om 100 kvm kosta ca 25 000 kr (överslagsberäkning och lite extra). 200 000 kr (plus rot, men jag bortser från den) skulle alltså vara arbetskostnaden. Om firman tar ett timpris på 600 kr inkl moms ger det en tidsåtgång på 333 timmar. Det skulle alltså ta två gubbar en hel månad på heltid att panela ditt hus.

Rimligt? Min spontana reaktion är... nix pix.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
Är det vanligt att folk sätter träpanel utanpå befintlig fasad? Är det en tegelfasad med trästomme bakom? Isf. varför river du inte teglet, tilläggsisolerar och byter all vindpapp, då får du även möjlighet att inspektera stommen för eventuella fuktproblem.

Det är iallafall så jag tänker med såhär stora jobb.
 
När du bestämt dig för hur du skall göra är jag mycket intresserad av dina offerter och vad den faktiska slutkostnaden blir om du kan tänka dig att dela med dig då vi delar bostadsort :)
 
A
Jag har räknat på en materiakostnad på ca 40 kkr därför fick jag en smärre chock när jag såg offerten. Jag hade tänkt mig mer att det skulle ta 1 vecka för 2 pers att glesa och lägga panel på ett hus på 80 m2 sen tillkommer väl någon mindre ställning och kafferaster och bensin :p spännande och veta vad det skulle ta för någon här i forumet att göra jobbet. Hade kunnat göra det själv men orkar verkligen inte, källaren har sugit musten ut mig haha

Jag delar gärna med mig av offerterna när det är klart :)
 
A
Är det ingen som vad det kostar att klä en 120 m2 yta i trä
 
dane1986 skrev:
Jag har räknat på en materiakostnad på ca 40 kkr därför fick jag en smärre chock när jag såg offerten. Jag hade tänkt mig mer att det skulle ta 1 vecka för 2 pers att glesa och lägga panel på ett hus på 80 m2 sen tillkommer väl någon mindre ställning och kafferaster och bensin :p spännande och veta vad det skulle ta för någon här i forumet att göra jobbet. Hade kunnat göra det själv men orkar verkligen inte, källaren har sugit musten ut mig haha

Jag delar gärna med mig av offerterna när det är klart :)
1 vecka var väldigt snålt räknat ;)
Ja brukar räkna ungefär 1 vecka / sida, men då är de tilläggsisolering, flytta ut fönster, plåtarbeten, ställning, takfotsbrädor mm, beror ju på hur stort huset är såklart.

Ja lejde bort en gavel förra året på mitt hus, (ibland måste man ta hjälp har ja insett;) )
Fick betala 27k inklusive material då, tog dem en vecka, men då byttes alla vindskivor också. Ca 40 kvm panel
 
Är de bara en sida som ska kläs? Eller hela huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.