A
Hej! Jag bor i Borås kommun. Har idag en tegelfasad som har sett sina bästa dagar. Jag kommer att sätta träfasad pga att den är helt frostsprängd. Till min fråga, behöver man bygglov för detta? Alla hus ser olika ut här.
 
Minst bygganmälan då det är ändring av fasad. Men kolla på deras hemsida eller ring och fråga
 
Ja du kommer nog behöva bygglov om du bor i detaljplanerat område.
 
A
Hur vet jag om det är detaljplanerat område då?
 
Om du bor i en tätort, så är dområdet nästan säkert detaljplanerat, bor du ute på landet, med enstaka hus i området, då är dte nästan säkert inte detaljplanerat. Därimellan kan det var vilket som, då måste du höra med kommunen.

I många kommuner finns detaljplanekartorna på nätet.
 
A
Det känns som om man gräver sin egna grav och ringa och fråga kommunen på något sätt haha
 
A
Är detta en detaljplan
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det är en byggnadsplan. Samhället har inte utvecklats så mkt sen dess. Är detaljkarta nått annat, grundas bygglov för fasad efter den ritningen :s
 
Kartan är bara en del av planen. Till planen hör också en textdel, där detaljbestämmelser finns angivna.
 
Hur ser omgivande hus ut? Har någon granne gjort samma ändring?
 
A
Alltså alla har olika hus och ja folk har målat om och klätt om hej villt. Snickaren sa att man ska bygglov oftast, men har aldrig hört talas om det tidigare :s
 
dane1986 skrev:
Alltså alla har olika hus och ja folk har målat om och klätt om hej villt. Snickaren sa att man ska bygglov oftast, men har aldrig hört talas om det tidigare :s
Kan säga såhär, 99% säkerhet att det krävs bygglov i tätbebyggt område. 99% att kommunen inte märker ett skit om du gör det om du inte har idioter till grannar som tipsar kommunen.
 
Då är vi i den enda % som kan byta utan bygglov. När vi skulle byta tak, fasad och flytta några fönster så kollade vi upp det och detaljplanen tillät alltihop. Ge inte upp utan kolla upp det..
 
A
Var finns denna detaljplan att hämta? Dem är sjukt sega i Borås kommun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.