Luft vatten vp har i alla fall tidigare varit svårt att få igenom i delar av landet på grund av att dom kräver för hög installerad eleffekt kanske annorlunda nu ? Men energi kravet gör ju att husen är bättre isolerade och klarar sig med en enklare typ av uppvärmning/ventilation och klarar kraven ändå.
 
smurfen72 skrev:
Skälet att bergvärme inte förkommer så ofta på nybygge är dels att nya hus har lågt energibehov
Precis, det var det jag skrev. Att det är ett av skälen. Att L/V är vanligt i nybyggen har ingen påstått.
 
smurfen72 skrev:
Låter konstigt om ett vvs företag saltar för att dom vill borra för de flesta vvsare lejer för borrningen och bör tjäna bättre på att installera en luft vatten anläggning med dyrare hårdvara och ta hela jobbet själv naturligtvis med % på grejerna.
Visst finns det installatörer som borrar själva.

Jag säger bara att om man får offerter på kring 100', så har man sannolikt avvikande förutsättningar.
 
Det var jag som felaktigt uppfattade det så eftersom du skrev om jämförelse mellan l/v och bergvärme i samma inlägg. Det finns installatörer som borrar själva men de flesta gör det inte. Rätt uselt forum det här eftersom man inte får en varning när nån postar medans man skriver svaret.
 
Redigerat:
smurfen72 skrev:
Det var jag som felaktigt uppfattade det så eftersom du skrev om jämförelse mellan l/v och bergvärme i samma inlägg.
Jag var nog otydlig. Det var mer för att belysa att välisolerade nybyggen har svårt att räkna hem BV om man inte bygger stort eller på kalla platser.

Den springande punkten är ju hela tiden huruvida man kan räkna hem den ökade investeringskostnaden. Vilket man kan med rätt förutsättningar.
 
Redigerat:
HenrikP skrev:
Visst finns det installatörer som borrar själva.

Jag säger bara att om man får offerter på kring 100', så har man sannolikt avvikande förutsättningar.
Våra förutsättningar var/är:

Siporexhus från 1956 på 140 m2 boarea, ej tilläggsisolerat eller nya fönster. 2 rörs system med tjocka sektionsradiatorer.

Thermia Diplomat Optimum 8

Aktiv borrhål: 160 meter

Foderrör: 4 meter
 
  • Gilla
IconicMoose och 1 till
  • Laddar…
Vilket märke är "Air X 90"??
Begär in en offert på Ivt eller Bosch luft/vatten (samma maskin) med Mitsubishikompressor.
Vore intressant att jämföra mot bergvärmepriset.
Dubbla elektroniska expansionsventiler o växling mot vatten utomhus. Ska klara ett elavbrott på 12h säger dom.
Får du det billigare skulle jag välja det.
Lättskruvat allt utom kondensorn möjligen.
Fjärrvärme är för dyrt.
Kör golvvärme om du vill spara mest pengar!
 
D
Marre666 skrev:
har man ett ettrörs system eller högtempssystem a' 70-talet så kan det vara lämpligt att byta eller iaf komplettera med flera radiatorer!
Varför är det så många som har fått för sig att ettrörssystem skulle vara olämpligt för värmepumpar? Det är ju snarare tvärtom att tvårörssystem är lite av ett problem för värmepumpar medan ettrörssystem är bra då det garanterar ett flöde genom värmepumpen.

Många som verkar dra ettrörssystem och högtemperatursystem över samma kam. Har inget samband. Hög/låg-temp handlar enbart om vilka radiatorer man har. Hög/låg-tempsystem kan man ha både i ett och tvårörssystem.
 
Har inte sagt att det måste vara skit..behöver dock ses över och uppgradera element.mm

Enligt dom kunniga forumgudarna på värmepumpsforum.com och dom flesta tillverkare av VP så är dock 2 rörs system överlägset till VP. Sen om dom har fel eller inte får andra avgöra
 
Ettrörs behöver naturligtvis inte ha något med högtemp att göra. Men det har flera andra nackdelar som i a f jag helst slipper.
 
D
Marre666 skrev:
Har inte sagt att det måste vara skit..behöver dock ses över och uppgradera element.mm

Enligt dom kunniga forumgudarna på värmepumpsforum.com och dom flesta tillverkare av VP så är dock 2 rörs system överlägset till VP. Sen om dom har fel eller inte får andra avgöra
Se över och uppgradera element m.m. gäller precis likadant för både ett som tvårörssystem.

När det gäller "de kunniga forumgudarna på värmepumpsforum.com" så har jag varit där väldigt länge och är en av "gudarna" (fast inte så aktiv numera). Om du söker på ettrörssystem så kommer du se att när man verkligen diskuterar frågan, så kommer man fram till just det som jag sa, nämligen att det inte finns någon som helst nackdel med ettrörssystem utan snarare tvärtom så är det en fördel. Det är enbart dimensioneringen av radiatorerna som är avgörande, både i ett och tvårörssystemen.

Jag kan visa dig ett flertal trådar på just värmepumpsforum där man konstaterar just detta, men eftersom jag inte är säker på om det är OK att länka till ett annat forum här, så länkar jag inte.
 
D
MagHam skrev:
Ettrörs behöver naturligtvis inte ha något med högtemp att göra. Men det har flera andra nackdelar som i a f jag helst slipper.
Jag har inga som hels nackdelar med mitt ettrörssystem och bergvärmepump. Däremot finns det ju väldigt många som har problem med värmepump och tvårörssystem. Man kan inte använda termostater som man vill, risk för HP-larm m.m.
 
DIY_freak skrev:
Se över och uppgradera element m.m. gäller precis likadant för både ett som tvårörssystem.

När det gäller "de kunniga forumgudarna på värmepumpsforum.com" så har jag varit där väldigt länge och är en av "gudarna" (fast inte så aktiv numera). Om du söker på ettrörssystem så kommer du se att när man verkligen diskuterar frågan, så kommer man fram till just det som jag sa, nämligen att det inte finns någon som helst nackdel med ettrörssystem utan snarare tvärtom så är det en fördel. Det är enbart dimensioneringen av radiatorerna som är avgörande, både i ett och tvårörssystemen.

Jag kan visa dig ett flertal trådar på just värmepumpsforum där man konstaterar just detta, men eftersom jag inte är säker på om det är OK att länka till ett annat forum här, så länkar jag inte.
Nackdelen med 1 rörs är väl att man måste dimensionera upp radiatorerna i slutet av slingan för att få ut samma effekt vilket brukar vara svårt att få till och då måste man höja framledningen vilket inte är optimalt med vp.
 
D
Det är inte alls svårt att få till och det är ju standard att radiatorerna dimensioneras upp allt eftersom man kommer längre bort på slingan i ett ettrörssystem. För övrigt fungerar ju termostater mycket bättre i ett ettrörssystem och kommer då också hjälpa till att skyffla mer varmt vatten längre bort i slibgan.
 
Jo det är ju inga problem att dimensionera upp dom men vem vill ha jätte stora radiatorer i slutet av slingan brukar sluta med att man får höja framledningen och normal stora raddar har man 2 rörs system och motsvarande dimensionering så kan man nyttja lägre framledning. Termostater gör ju stor nytta i ett fel dimensionerat 1 rörs system då skyfflas värmen från de överdimensionerade radiatorerna i början på slingan (på grund av höjd framledning) till de under dimensionerade radiatorerna i slutet av slingan men samtidigt minskas ju vatten volymen vp får jobba mot vilket ofta är i minsta laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.