Hej!
Jag har bekymmer i min lägenhetshall. Vi ska få nya entrédörren här i veckan och inför det blev vi tillsagda att ta bort skohyllan hatthyllor etc som sitter i närheten av dörren. När jag skruvade ner nyckelskåp så satt det dock fortfarande fast i tapeten som följde med skåpet. Trots att jag försökte skära loss det med kniv så släppte tapeten från väggen och fick med sig en stor bit puts. Testade med en universalspackel på tub men eftersom putsen är så torr så smula den bara sönder och sockret vill inte fästa, men det kanske går bättre med nåt annat spackel?

Frågan är dels hur jag lagar det bäst så att jag kan få en slät yta och sätta tillbaka nyckelskåpet så det täcker skadan eftersom det är en strukturtapet.

Fråga 2 är sen om eller när (tanken var att renovera i samband med dörrbytet men nu är jag sjukskriven så det är inte möjligt) jag ska renovera hela hallen hur jag får en jämn yta för tapetsering eller målning, när jag rivit bort tapeten. Hallen är trång så regla upp och gispa är inte ett alternativ, och helst vill jag slippa limma renoverongsgips också.

Tack på förhand
Marcus
 
C
Fyll i med gipsputs och spackla efter med vanligt finspackel blir bra. Rengör och "vattna" ytan ordentligt så fäster det bra. Maska av ordentligt runt om så att du inte kladdar utanför.

Om du nu skall riva ner tapeten så är det väl risk för att putsen släpper på flera ställen. Det kanske var det du menar?
 
Ja, jag räknar ju med att putsen lär släppa mer. Går det att spela med gipsbruk på så stora ytor och sen sickla på det eller är det att skaffa sig merjobb än limma gipsskivor...?
 
C
Marcus Ericsson skrev:
Ja, jag räknar ju med att putsen lär släppa mer. Går det att spela med gipsbruk på så stora ytor och sen sickla på det eller är det att skaffa sig merjobb än limma gipsskivor...?
Det går bra att putsa hela väggar med gipsputs om du vill. Huruvida det blir merjobb jämfört med att limma upp renoveringsgips beror nog mycket på omfattning och förutsättningar.
 
För att spackla måste du borsta bort alla lösa partiklar och gärna dammsuga också.

Ska du få en jämn yta utan att göra rummet mindre är det bredspackling eller renoveringstapet som gäller.
 
Om jag borstar bort "lösa" partiklar så känns det som om jag kommer få borsta tills jag är inne till teglet för allt är så torrt och frasigt och smular sönder när man rör det. Vet inte om det är bara där nyckelskåpet suttit eller om det är samma överallt i hallen.

Det går väl inte fästa renoveringstapeten direkt på den torra putsen, där det inte finns tapet kvar, eller?
 
C
Marcus Ericsson skrev:
Om jag borstar bort "lösa" partiklar så känns det som om jag kommer få borsta tills jag är inne till teglet för allt är så torrt och frasigt och smular sönder när man rör det.
Japp, peta bort allt löst, in till teglet om det behövs. Annars blir det inte bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.