tjo.

Jag ska gjuta en platta på fredag och idag (onsdag) har det kommit snö i min gjutform, vilket inte borde vara där när betongen landar.

Jag har lagt golvvärme från Kelvin, 1855w, anpassad för att gjutas in. Jag tycker att det borde gå att koppla in golvvärmen för att driva bort snön och fukten som ligger i formen. Jag tänkte koppla in termostaten för att förhindra att kabeln mot förmodan skulle bli överhettad utan något som styr temperaturen.

Ringde till leverantören för kabeln, och fick svar att jag inte fick sätta igång den innan gjutning. Varför är det så? Vad gör betongen för skillnad? Den borde väl egentligen påfresta kabeln mer?

Nån som vet?

//smedbror
 
Har inte läst in mig på just denna golvvärme men de vanligaste behöver massan runt kabels för att inte brinna av. Massan leder bort värmen och termostatens sensor som brukar ligga mitt emelan 2 slingor kommer alldrig bli varm om du inte har beton där.
 
Ja gissningsvis finns det stor risk kabeln bränns av om den inte får kylning från betongen. Att du har termostaten med fyller ingen funktion alls. Den kan inte se vilken temp. det är på kabeln, om inte både kabel och termostatens temp. sensor är ingjuten.
 
Ja, det låter vettigt.

Men. Om, jag leder sensorn till ett 20gr utrymme (inomhus, plattan är en tillbyggnad och sensorn skulle räcka för att dras in) skulle problemet vara löst då? Dvs att termostaten får signal på 20gr och jag ställer in på 25gr ut?
Eller kommer termostaten och kabeln börja jobba på max för att gradantalet på sensorn aldrig höjs?
 
Kabeln kommer att jobba på max tills sensorn visar på en för hög temp. Om kabeln är beroende av kylning så kommer den att bli överhettad på några sekunder. Så termostatdrift är inte möjlig om inte kabeln får nödvändig kylning.

Då är det snarare något i stil med en dimmer som kan skicka ut ex. 25% av nominell effekt som skulle kunna fungera. Men en normal dimmer brukar vara för max ca 300W. Och ingen kommer att kunna svara på om kabeln tål 10, 30 eller 70% av nominell effekt.

OM det är plusgrader så borde du väl kunna spola bort snön med vatten. Lite snö i formen är troligen inget problem heller vid gjutning.
 
Snö är vatten. Betong innehåller vatten. Förklara så en lekman förstår varför snö är ett problem?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
För mycket vatten i betongen gör att den inte blir lika stark.
Generellt vill man hålla ner vattenmängden i betong.
Dessutom, beroende på vad det är för snö, kan det bli håligheter i plattan när snön smälter.
 
D09
Hade nog inte chansat att kabeln skulle kunna ta skada så tätt inpå gjutning.
 
tommib
-RB- skrev:
För mycket vatten i betongen gör att den inte blir lika stark.
Generellt vill man hålla ner vattenmängden i betong.
Dessutom, beroende på vad det är för snö, kan det bli håligheter i plattan när snön smälter.
Detta är visserligen sant men vad snackar vi för snömängder för att det ska bli ett problem. Betong utvecklar värme när det brinner, så snön lär smälta illa kvickt när gjutningen börjar. Eftersom man vibrerar gjutningen ändå så kommer ev håligheter försvinna. Kvar är problemet med hög vattenhalt i förhållande till betongen, lokalt. Hur stort problem är detta egentligen? Är formen helt vattentät så att smältvattnet inte kan rinna undan? Skulle detta vara ett problem på riktigt har jag svårt att se hur man någonsin skulle kunna gjuta något utomhus på vintern.
 
Målsättning vid gjutning är en form fri från snö och is. Väta är inget bekymmer men ansamlingar med vatten är inte bra. Allt för att få ett bra sluresultat och betong av rätt kvalitet.
Formen täcker du med presenningar eller dyl. Eventuell snö och is skottar du ut.

Tryckluft (dieselkompressor) används ofta på byggena för att göra formen fin och fräsch men det är ju inget gemene man har tillgång till:wow:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib skrev:
Skulle detta vara ett problem på riktigt har jag svårt att se hur man någonsin skulle kunna gjuta något utomhus på vintern.
Man bör vidtaga åtgärder för att undvika snö i formarna. Det är inte ovanligt att man täcker formen innan gjutning så att man inte får just snö, löv eller annat skräp i den innan gjutning. I vissa fall bygger man tält över arbetsplatsen. Vi gjöt om vår balkong i december förra året. Vår byggare täckte in hela ställningen med både tak och väggar. Jag cyklar förbi en arbetsplats varje dag där man just byggt ett stort tält över för att kunna arbeta utan snö eller regn. Och det är just betonggjutning som pågår där.
Så det går alldeles utmärkt att gjuta utomhus på vintern, med vissa åtgärder.
 
tommib
Ok... Har visserligen sett täckta gjutningar tidigare men trodde ändå inte att snö var ett så stort problem. Det kanske är mängden som avgör. Organiskt material fattar jag absolut att man inte vill ha in....
 
Fick täckt över formen med presenning och satte igång en byggfläkt, det rör sig bara om 14 kvm så snön har redan smält bort. Sen är och ska det förbli plusgrader ett par dagar framåt nu så jag är inte så orolig.
Ska bli kul att gjuta, har aldrig gjutit platta innan så det blir en lärorik fredag.

Tack för svaren ang golvvärmen.
 
Här där vi har vinter alla år har vi aldrig nått problem med gjutningar, man täcker med pressningar för att hålla borta is och snö. Använder lite olika metoder för att förhindra frysning, tex varmt vatten i betongen, mer cement, kemiska tillsataser, täcker med isolering mm mm. Kallare än minus ca 25 så kanske man funderar på att vänta någon dag men är det ihållande klär man in och kör med stora gasolvärmare, men då börjar det att bli dyrt.
 
  • Gilla
smedbror och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.