Tjo,

Om två veckor börjar ett nytt liv i ett putsat lättbetong 1,5 plans hus på krypgrund från 1962. Det är hyfsat inflyttningsbart men kräver lite jobb och framför allt rivning av väggar, gamla garderober etc etc.
Därtill finns det en trädgård med tillhörande träd och buskar etc.

Behovet av en tigersåg har uppdagats.

Vad ska man välja?

Har en dragning till blå bosch och sett att GSA 1100 E finns för 1600:- Men är oxå sugen på att slippa kabeln och sneglar på GSA 18V naken för 2100. Hur är prestandan i jämförelse mellan dessa?

Alt 2. En billig kablad tex Julas meec för 699 eller B&D för 1199 (men då väljer jag nog boschen).
 
För större rivningsjobb, vilket ditt kommande liv verkar innefatta, är det naturliga valet en nätdriven maskin med pendling. Just pendlingen är viktig för att det skall gå rimligt fort med rivningsjobb, och det gör att ganska många lite enklare maskiner faller bort. Jag har en stor Flex med pendling, som har fått jobba hårt. Och därtill en liten Bosch 10,8 voltsmaskin för småpill. Jag använder den mest som motoriserad bågfil, men den tar även vanliga blad om man bara skall justera något litet. Bra kombination tycker jag.
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
Kör lättbetong, primärt innerväggar på ca 12cm med lättbetong + puts på båda sidor, med en 18v blå Bosch tiger och med skapliga blad kan jag inte säga att jag känner mig begränsad alls pga batteriet. Med 2 batterier klarar man sig lätt men oftast avverkar jag tillräckligt mycket så jag måste bära lättbetong samtidigt som batteriet laddas. Har 45-minutersladdare

Kanske ska tilläggas att jag även har Bosch näst största blå nätdrivna tigersåg som faktiskt inte lämnat lådan på sista tiden.
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
Så det du menar är att det är en GSA 1300 jag borde satsa på?
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
Om du kan släppa Bosch spåret är makita 3070 en grym tiger till bra pris, nätdriven såklart.
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
När vi ändå pratar tigersåg..

Jag har följande projekt/dilemma, öppningen ska breddas på vänstersidan.
DSC_0496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det funka med detta blad och GSA18V (batterimaskin)
Screenshot_2016-03-01-19-37-17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ner/sagblad/tigersagblad/tigersagblad-181886/

Tanken är det borde damma mindre än med nån form av kap, om det ens är möjligt med tigersågen..?

<edit>
Grundmuren som ska öppnas upp är från 30-talet, vad det säger om innehåll och hårdhet vet jag inte men..
 
Redigerat:
Makita funkar fint med :)

Har spanat in den nu och det lutar åt att klicka på köp. Nån som har tips på vart man kan finna den billigare än här hemma?

Fast 2199:- är nog ett bra pris för en maskin som ska hålla många år framöver....
 
Du kommer inte bli missnöjd med 3070:n ja köpte min på fredälls i sickla för några år sen för ungefär samma pengar. Se till att använda bra blad, de är minst lika viktigt som själva sågen. Ja gillar Dewalt och lenox blad
 
Fördelen med batteridriven tiger är ju att det är även trädgårdens bästa redskap, Man kan röja det mesta med den.
Kör 18V Milwaukee, nöjd.
 
Trägårdsjobben ska man inte underskatta en tiger till. Däremot trasar den ju sönder allt man försöker såga så det är inget för fruktträden direkt...
 
FredrikR skrev:
När vi ändå pratar tigersåg..

Jag har följande projekt/dilemma, öppningen ska breddas på vänstersidan.
[bild]

Skulle det funka med detta blad och GSA18V (batterimaskin)
[bild]

[länk]

Tanken är det borde damma mindre än med nån form av kap, om det ens är möjligt med tigersågen..?

<edit>
Grundmuren som ska öppnas upp är från 30-talet, vad det säger om innehåll och hårdhet vet jag inte men..
Bladet är tokbra för lättbetong men vad är det för material du har egentligen? Är det lättbetong så kör på, är det nått annat så tveksamt.
 
Bra fråga, var lättbetong vanligt på 30talet?
Kan jag kolla på något enkelt sätt. :)
 
FredrikR skrev:
Bra fråga, var lättbetong vanligt på 30talet?
Kan jag kolla på något enkelt sätt. :)
Vid den tiden var det väl vanligast med betong som man procentade med kattskallar
Då är det diamantklinga med vattenkylning smidigast. Om det bladet ens tar på betong.


Du kan ju prova genom att köra ett 10-12mm borr igenom väggen. Går det snabbt så kan du prova med tigern, om det är lite kämpigt så...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.