Bostaden här i Umeå verkar hittills bara kapa av alla foder och socklar rakt av utan att gera någonstans, oavsett om det är nyare lägenheter eller renoverade. Runt dörrar monteras fodren som ett H så att säga. Det är inte heller helt ovanligt med plastfoder i deras något äldre lägenheter.
Skitsnyggt. Not. :p
 
Profilerade taklister och socklar "bakskärs" med fördel. Tar inte dirket längre tid än att gera 45. Fördelen är exakt inpassning samt att det bara är ena listen som "drar ihop sig". En långsiktig lösning, alltså.
Jag förutsätter att det är något alla lärlingar får lära sig än idag.....eller :rolleyes:
 
Nils82 skrev:
Profilerade taklister och socklar "bakskärs" med fördel. Tar inte dirket längre tid än att gera 45. Fördelen är exakt inpassning samt att det bara är ena listen som "drar ihop sig". En långsiktig lösning, alltså.
Jag förutsätter att det är något alla lärlingar får lära sig än idag.....eller :rolleyes:
Det är väl ingen som får lära sig handverktyg längre. En av mina söner gick finsnickerilinjen på gymnasiet och det handlade bara om hur man utnyttjade maskinerna så effektivt som möjligt :mad:
 
krillek skrev:
Det är väl ingen som får lära sig handverktyg längre. En av mina söner gick finsnickerilinjen på gymnasiet och det handlade bara om hur man utnyttjade maskinerna så effektivt som möjligt :mad:
Synd! Men "bakskärning" är inget enbart för finsnickare, det bör alla vanliga snickare kunna. En baskunskap, så att säga.
 
Jag har haft lärlingar som gått i tredje ring som inte vet vad tigersåg är för något.

Ger inte mycket för byggprogramen i Lund Malmö trakten.
 
LennartN skrev:
Enklast är att börja med en 45 graders kapning och markera snittet mellan den sågade ytan och utsidan med en
blyertspenna. Sedan sågar man med en lövsåg i strecket vinkelrätt mot listens yta. Då får man en perfekt passning. Det finns bra instruktionsfilmer på Youtube med tekniken. Sök på cope joints eller coping corners.
Tack för detta tips!!! Har rivit mig i huvudet varje gång jag satt lister i vårt gamla krokiga hus. Har aldrig stött på ett rakt hörn. När jag rivit gamla lister i kåken verkar man faktiskt använt denna teknik när jag tänker efter. Var kanske vanligare att man gjorde på detta vis förr?
 
Redigerat:
Jo det var nog standard förr och det är konstigt om det inte används idag också. Det är faktiskt lättare att lista på detta sätt eftersom de flesta lister får en profilerad ände och en som kapas rakt mot hörnet. Om man börjar med den profilerade delen så är det sedan lätt att kapa rakt till rätt längd. Jag tycket det är svårare att få till en list med gerning i båda ändar med exakt rätt listlängd för perfekt passning även om rummet har helt räta hörn.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag måste erkänna att jag inte förstår folk som inte gör snickerierna trärena när de renoverar, det drar ner helhetsintrycket något enormt med övermålade snickerier
Förutom tidsaspekten som tidigare nämnts så kan jag inte låta bli att tycka att, sålänge det inte går till överdrift, viss "inmålning" är ungefär som visst slitage, tillför ett liv till bostaden, man ser att här har någon levt i 100 år. Men det ska ju vara lite klass på det, inte att det är överkluddat och rinnmärken... På nåt sätt gillar jag det lite slitna.

Squall Leonhart skrev:
...kapa av alla foder och socklar rakt av utan att gera någonstans...
Jag har sett detta i både nybyggda villor och lägenheter, vi hade på detta sättet i den lägenhet vi bodde i tidigare på alla dörrfoder. Kapat rakt av, färdigmålade lister som givetvis inte var målade i ändträet. Spikat med vit spik. Men matchat med dörrar av nån slags pressad papp så tycker jag det ändå utgör en helhet som visar hur man prioriterat. Fast jag vet att jag skrev nåt om detta i en tidigare tråd och många tycker att det är snyggare på detta viset.
 
Charmigt slitage är inte samma sak som taffligt underhåll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.