Hjälp, en okunnig husägare.

Vi har fukt i vår källare. Min bror mätte och såg att det är fukt främst vid golvnivå, inte högre.

Källaren är inredd och vi har sedan vi flyttade in, i maj förra året, haft tonårssonen boende där. Nu har han flyttat upp till markplanet (enplansvilla från -49).

Har försökt finna svar genom att googla och kontakta kommunen, men inte lyckats. Så, två frågor, som jag hoppas att ni här på Bygga Hus kan hjälpa mig med:

1. Är det okej att sova i en källare med fukt? Inget mögel, vad vi vet.

2. Måste vi dränera och torka ur källaren så fort som möjligt? Kan det vara skadligt för oss (och våra tre små barn, där det yngsta bara är ett halvår) att bo på övervåningen när vi har fukt i källaren?

Av olika skäl skulle vi gärna vänta med det stora och kostsamma projektet, men vi vill ju naturligtvis sätta hälsan främst.
 
Hej,

Det beror väl lite på förutsättningarna, vilken typ av mätning gjordes, vilken typ av golv- och väggkonstruktion är det?
Är du orolig kanske det är läge att ta dit en funkt/ventilations konsult för att titta lite närmare och ge er lite tips och råd.
Om du inte har införskaffat en luftavfuktare redan så kan ju det vara en bra start.
 
1. Långvarig exponering för fukt och mögel ökar risk för astma och liknande luftvägsbesvär så detta bör ni förstås undvika. Om ni i källaren har förhöjda fuktvärden och inrett med organiska material så kan ni i princip räkna med att mögel kommer som ett brev på posten.

2. Ni behöver inte akut-dränera om ni inte absolut måste använda källaren som bostad. Ni kan börja med att riva bort den organiska inredningen, städa noga och sedan se till att ha god ventilation. Därefter kan ni låta väggar och golv vara nakna under ett längre tag. Då ser ni under årets blötare perioder hur bra eller dåligt er nuvarande dränering fungerar.

Vi har valt att vänta med vår dränering då vi efter rivning av inredningen bedömde att det inte var någon brådska. Vi hade också förhöjda fuktvärden vid provtagning men efter rivning visade det sig att det var träreglar direkt mot den oisolerade plattan som var problemet. De hade i vårt fall legat och gosat mot plattan i 30-40 år så det de blev förmodligen långsamt fuktigare snarare än att vi hade någon vårflod rakt in i källaren.
Oisolerade plattor suger alltid upp mer eller mindre fukt från den underliggande jorden. Detta är något man får leva med och anpassa sig efter genom att välja lämpliga oorganiska material när man inreder. Alternativet finns såklart att bila bort hela golvet, gräva ur, isolera under och sedan gjuta nytt men detta var för svettigt för min smak.
 
En källare kommer alltid vara belastad med fukt, den ligger under marknivå.. väggar, golv.. allt har ständigt fuktrelaterat tryck mot sig. Sedan kan man göra vissa åtgärder för att förbättra miljön i en källare, så som dränering.. bättre/mer ventilation osv. Bara något man ska ha i åtanke när man tänker på källare just..

Alla problem försvinner inte för att man dränerar, allt beror på huset och marken runt om. Som vi t ex.. vårt första hus dränerade vi om, väggarna torkade ju upp jättebra..miljön blev avsevärt trevligare.. men dräneringen hjälpte ju inte golvfukten.. då ska man börja lägga platonmatta invändigt, köra ventilerat golv ist (om man nu har det problemet).

Fukt i sig behöver inte vara nått problematiskt, men om den håller sig hög under lång tid så kan den skapa problem. Speciellt när man har organiska material i källaren (träreglar, sågspån som isolering under golv/vägg, ingjutna syllar osv).. material som dessutom kan skapa problem och/eller dofter är limmade plastmattor mot betong, tapeter (främst limmet på dessa.. kan mögla och lukta).

Om källaren är så gott som betongren (om du förstår vad jag menar).. så är det bara luft som är fuktig..

Hur förhöjda värden snackar vi om? har ni mätt både material o luft (olika dagar) ?.. vattenpölar på golvet? putssläpp`? Hittat mögel/påväxt på väggarna/material?

Att bo på övervåningen är troligtvis inga som helst problem (om ni inte har nått fel däruppe..)..

Något ni kan tänka på/se över är ventilationen.. i hela huset :) Men kanske mest i källaren om ni har lite problem där.. luften måste ju ha tillfälle att röra på sig..

Eftersom ni är oroliga så tycker jag ni ska ta kontakt med en "fuktkunnig".. som kan mäta, berätta för er hur det funkar, vad man kan göra åt det osv.. ta det som ett par konsulttimmar och låt dem skriva en rapport åt er (de beter sig lite annorlunda om man ber om konsulthjälp och betalar för det, gentemot om man tar dit dem för offert och de vill sälja sina tjänster..)

MVh Sandra
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
O
Oroa er inte för den exponering som varit! Det är inte lönt! Ingenting är hälsosamt i större mängder. Däremot kan det vara dumt att nu när ni känner till problemet att använda källaren som bo del, innan man gör någon större ombyggnation.
Jag är helt övertygad om att det inte är någon fara för er tonårings hälsa. Hade det varit något så hade sonen troligtvis redan reagerat. Dessutom ni kan inte göra något åt det som varit!
 
Odjuret skrev:
Oroa er inte för den exponering som varit!
Tack. Du har helt rätt i det. En lugnande tanke, på något sätt.
 
Snigla/Sandra: Den fuktmätare som brorsan hade med sig visade inte värden, bara "vått" eller "risk". Och den sa "vått". Ska försöka få fatt i en mer exakt mätare.

Tack för din utförliga information. Det är mest betongrent. Bara två rum som är inredda "på riktigt" och en icke-färdig bastu. Ska försöka kolla upp materialet där. Det jag vet är att det ligger plastmatta mot betong i bastun, och att det finns något som i alla fall liknar mögeltillväxt där. Det luktar (när man drar bort mattan, vilket vi bara gjort ett par centimeter) och är grönt. Tyvärr...
 
Stuff: Jag är fortfarande lite för okunnig för att förstå allt du skrev... =) Men ska läsa igenom ordentligt med någon som kan. Tack för att du delade dina erfarenheter med mig!
 
Masarin: Oj, nu ska vi se. Jag är alltså en rookie på detta. Det är mycket betong utan "något på". Ett par rum har plastmatta (vet inte om den ligger på betongen) och tapeter på... eh, ja, på något material. Och så finns en halvfärdig bastu med plastmatta mot betongen.
 
O
Det bästa ni nu kan göra är att ta bort eventuella plastmattor eller liknande från golvet. Det är egentligen det roliga ni har att göra nu... Riva... alla väggar och golv...Vad Ni sedan gör med källaren beror på hur ni har tänkt att använda den. och vilka krav ni har på eventuella ytskikt. Det bästa är, det är trots allt en källare är att slipa bort all färg från väggarna och måla med en silikatfärg, (diffusionsöppen färg) Då är det viktigt att ingen gammal färg finns kvar. Golvet målar ni eller så lägger ni klinkers! Vill Ni att det ska vara tapeter och trägolv, ställer det väldigt höga krav på hur ni bygger upp det. Med ventilerade golv och väggar. Om jag förstått det hela rätt så blir det så att man bygger ett rum i rummet... Med nya väggar som inte har kontakt med yttervägg eller golv... Det finns folk som kan det mer hur det skall göras och jag kan ha fel till en viss del...
 
R
JH83 skrev:
Hjälp, en okunnig husägare.

Vi har fukt i vår källare. Min bror mätte och såg att det är fukt främst vid golvnivå, inte högre.

Källaren är inredd och vi har sedan vi flyttade in, i maj förra året, haft tonårssonen boende där. Nu har han flyttat upp till markplanet (enplansvilla från -49).

Har försökt finna svar genom att googla och kontakta kommunen, men inte lyckats. Så, två frågor, som jag hoppas att ni här på Bygga Hus kan hjälpa mig med:

1. Är det okej att sova i en källare med fukt? Inget mögel, vad vi vet.

2. Måste vi dränera och torka ur källaren så fort som möjligt? Kan det vara skadligt för oss (och våra tre små barn, där det yngsta bara är ett halvår) att bo på övervåningen när vi har fukt i källaren?

Av olika skäl skulle vi gärna vänta med det stora och kostsamma projektet, men vi vill ju naturligtvis sätta hälsan främst.
återigen ska jag sticka ut hakan så dom"kunniga" kan börja slå..:) Solarventi har en luftsolfångare för källare somenligt domsomhar den tyycker fungerar bra för dom, kan vara en detalj att titta närmare på :) solarventi.se. sen finns det en produkt som jag har använt och det är Prudence.se somfår ut fukten ur vägen.
Mina tips.
För mig har dessa fungerat bra
 
Om ni har en källardörr i trappen upp som går att stänga så kan det vara bra att göra det och känna åt vilket håll luften drar. Om luften i källaren är ohälsosam så är det lämpligt att se till att den går ut och inte upp i huset/bostadsdelen. T ex med en badrumsfläkt, om ni inte har någon mekanisk ventilering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.