Hej, ny på forumet.

Håller på med en badrumsrenovering.
Kommer bla innehålla en duschhörna (90x90), med svängbara väggar (INR Niagara).
Elektrikern har satt el för haddusktorarna (2 st INR linc 21) ca 95 cm från takdusch-huvud. (ca 40cm utanför dushdörr).

Försökt finna tydliga regler vad som gäller vid montage I närghet av dusch utan kar.
Är det 120 cm om det är IP 44 och 230v? (isfl för nära) eller är 95 cm cc duschhuvud-handdukstork ok?

(last någonstans att det endast var tillåtet med ip44 och 12v inom 120cm...

Handdukstorken har ip 44, 230 v.

Fråga 2: är det ett krav med våtrumsskiva I tak? Om inte, är det rekomenderat att använda sådan eller slöseri med pengar?
(har reglat ner för spottar).

Tack!
 
Du hittar en länk till områdesreglerna här: https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html#3

En handdukstork får installeras i område 1 som detta handlar om. Den ska då vara fast ansluten, ej stickpropp.

Kapslingsklassen har ingenting med områdena att göra, utan det är tvärtom områdena som ställer krav på en viss kapslingsklass, IPX4 i område 1 och 2.

En annan skyddsmetod är ju 12 V som du påpekar, men det krävs nog lite väl mycket ström för att driva en handdukstork.
 
Eftersom fråga 1 redan är besvarad kommer svaret på 2:an här:
Finns inga krav på skivmaterial eller tätskikt i badrumstak. Om jag inte minns fel så kan tätskikt på vägg sluta 10 cm från tak.
 
Den där länken till designlight tror jag har felaktigheter. Enl. den skulle det vara tillåtet med uttag i område 1, vilket jag är rätt säker på är fel.

Länken i det här inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/el/272064-vatzoner-el.html?perpage=15#post2424885

Tror jag är mer korrekt.

Det handlar alltså inte bara om vilken kappslingsklass i en viss zon, utan också vilken typ av apparat som skall finnas där.
 
Tack, men reglerna är förvirrande.
Tacksam om någon kunde förtydliga om det är ok eller ej men placeringen av handdukstorken. ??

Ser dessutom att kopplingsdosorna elektrikern monterat kommer sluta ca 5-7 mm innanför gipsytterkant. borde det inte vara kant/kant? Hur får man till tätksikt till dessa?
 
Den länk du fick av mig går till de nu gällande reglerna. Allt annat är kopior, som kan vara gamla eller uppdaterade, jag vet inte.
Där ser du att en handdukstork med dess anslutningsdosa är godkänd i område 1, som jag skrev i #2.
Har du någon speciell anledning till att ifrågasätta din elektrikers kunskaper här eller undrar du bara rent allmänt?
 
Tack Bo! Lider av ett alltför stort kontrollbehov... ;-)
Elektrikern blev osäker när jag ställde frågan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det finns en liten brist på logik när det gäller tätskikt. Vissa genomföringar tätas till orimlighet, men saker som eldosor, brukar inte tätas överhuvudtaget. OM den monteras något som håller IP44 i dosan eller mer, så tätas apparaten ofta mot kaklet med ngn. form av packning, det hindrar att vatten rinner in i dosan. Men det är ingen anslutning till tätskiktet.

I praktiken har jag inte hört talas om fuktskador som beror på dålig tätning av eldosor mot tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.