Hej!
Har snickare som bygger våran inglasade altan. Vi har bestämt att isolera tak, golv väggpartier. Glas som ska klara vår och höst och tanken är att vi ska kunna värma upp under vintern när vi vill vara där. Har väl inte tänkt ha en konstant uppvärmning. Som tak hade vi tänkt lägga extra pengar på ett bandplåtat tak.
Vi har under resans gång diskutera lutning på taket kontra höjd på golv från marken och om det behövs trappsteg eller inte ut från dörren i huset.

Till problemet. Snickarna har nu byggt upp stommen på altanen golvet är lagt och taket är färdigt förutom plåten som ska på. Idag sa snickarna att lutningen på taket bara är 6 grader och för att ha plåttak så behöver det vara 8 graders lutning och föreslog papptak istället. Vi blev väldigt funderande över detta. De sidor vi kollat på skrivs det inte ens om papptak utan om plåt, plast eller glastak. Det känns ju egentligen som att plåt är att föredra. Men vad är bra? Funkar papp lika bra? Är det mer en estetisk fråga?

Snickarna har byggt enligt bygglovsritningarna. Där står inte exakta mått som på en konstruktionsritning. Men de borde väl ändå kunna se och anpassa taklutning efter det vi bestämt?
 
Som jag läst mig till tidigare så behövs en viss lutning på plåttak för att vattnet ska rinna av och inte hamna i eventuella skarvar. Papptak har väl också den fördelen att det inte låter lika mycket när det regnar.
 
Jag har papptak på mitt uterum, men där var anledningen att jag ville ha samma utseende som själva huset. Har dock lite mer lutning, ca 12° tror jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.