Mikael_L
Nerre skrev:
Du jämför äpplen och päron. Som vanligt är det fråga om vad jag brukar kalla ett "fyrkvadrantproblem" där du nu jämför kvandranterna diagonalt.

Ska vi jämföra så är det i såna fall fyra alternativ:

1. Nån som ställer frågor och stavar som en kratta.
2. Nån som ställer frågor och skriver bra
3. Nån som svarar på frågor och skriver som en kratta
4. Nån som svarar på frågor och skriver bra

I mina ögon är det 1:an som är mest besvärande, eftersom den personen förväntar sig att andra ska anstränga sig men gör det inte själv.
Jag håller i princip med dig.
Dock är det inte så säkert att dålig stavning, dåliga formuleringar eller dålig meningsuppbyggnad är ett bevis på att personen inte ansträngt sig.
En del har säkert ansträngt sig helt enormt, men får av olika anledningar inte till det bättre.

Men i viss mån går det ibland att göra relativt sannolika antaganden om detta, men som sagt inte alltid.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men denna tråd tror jag är tänkt att avhandla helt vanliga ord i vanlig vardagssvenska som kan tänkas förekomma på ett publikt forum. :)
Är inte det också en del av det som diskuteras, att svengelskan har blivit så inblandad i vardagssvenskan och vart går gränsen ;) Ta som exempel ordet "backup" som kan användas i många sammanhang, inom IT vanligt men även att man har en ersättare, som alternativ, i reserv,etc. som är svenska ord för samma sak.
Men även särskrivning har blivit vanligare, som nämnts tidigare med rättstavningsfunktioner men även att det är mera en regel än undantag i engelskan.
 
Mikael_L skrev:
Dock är det inte så säkert att dålig stavning, dåliga formuleringar eller dålig meningsuppbyggnad är ett bevis på att personen inte ansträngt sig.
Nej, det är visserligen sant, men grundfrågan kvarstår fortfarande: En dåligt skriven text måste jag anstränga mig för att förstå. Det har jag oftast inte tid eller ord med, alltså skippar jag att läsa den.
 
Nerre skrev:
Nej, det är visserligen sant, men grundfrågan kvarstår fortfarande: En dåligt skriven text måste jag anstränga mig för att förstå. Det har jag oftast inte tid eller ord med, alltså skippar jag att läsa den.
Jag vidhåller ändå att det är bättre att någon skriver något som tillför diskussionen, än att det skall skrivas likt en B-uppsats på högskolan. Din tid och lust att läsa en dåligt skriven kommentar är kanske ovidkommande för andra som har har samma problem och i tråden hittar lösningen på problemet just i den dåligt skrivna texten.
 
Ja men jag säger ju att det är de som ställer en fråga som är problemet. De brukar inte tillföra diskussionen något utan förväntar sig ett svar (som jag kanske skulle kunna ge om de hade skrivit frågan så jag orkade läsa den).

Det är möjligt att de får svar från nån annan, men vill man ha svar på en fråga så ligger det ju i ens eget intresse att folk läser frågan.

3:an i min lista har jag inte sagt nåt om, det är 1:an som är problemet.
 
Finns det några exempel ur trådar från tex närmsta månaden som innehåller inlägg så svårlästa att man inte kan ta till sig och förstå dem lästa som löpande text? Jag brukar ögna genom lite av varje här och ska villigt erkänna att jag inte känner igen detta.

Men jag väntar med stor spänning på att de språkliga giganterna i tråden snart drar igång "Stor språkskola för..." så allmogen förstår vad man har att rätta och packa sig efter på forumet. :)
 
GK100 skrev:
Finns det några exempel ur trådar från tex närmsta månaden som innehåller inlägg så svårlästa att man inte kan ta till sig och förstå dem lästa som löpande text? Jag brukar ögna genom lite av varje här och ska villigt erkänna att jag inte känner igen detta.

Men jag väntar med stor spänning på att de språkliga giganterna i tråden snart drar igång "Stor språkskola för..." så allmogen förstår vad man har att rätta och packa sig efter på forumet. :)
Håller med Nerre ovan, det är i princip alltid trådstart från ny medlem som faller i kategorin obegriplig svenska...
 
GK100 skrev:
Finns det några exempel ur trådar från tex närmsta månaden som innehåller inlägg så svårlästa att man inte kan ta till sig och förstå dem lästa som löpande text? Jag brukar ögna genom lite av varje här och ska villigt erkänna att jag inte känner igen detta.

Men jag väntar med stor spänning på att de språkliga giganterna i tråden snart drar igång "Stor språkskola för..." så allmogen förstår vad man har att rätta och packa sig efter på forumet. :)
Det finns en tråd just nu som jag läser men inte skriver i, där vissa inlägg är svårlästa.
Men jag tänker inte hänga ut den skribenten här, och jag hoppas ingen annan heller ger exempel på dåligt skrivna inlägg. Det känns inte trevligt, mot den det "drabbar".
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis så.
Lite hyfs och etikett och god ton är ännu mer rätt att kräva än korrekt stavade meningar!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Det finns en tråd just nu som jag läser men inte skriver i, där vissa inlägg är svårlästa.
Men jag tänker inte hänga ut den skribenten här, och jag hoppas ingen annan heller ger exempel på dåligt skrivna inlägg. Det känns inte trevligt, mot den det "drabbar".
Håller med, ingen uthängning tack.
Det var inte trådstartarens intention. Tvärtom här ska man kunna gnälla av sig utan att förstöra andra trådar, utan att kritisera någon personligen. Men det innebär också att de skribenter som inte ser behovet kan ta det lugnt och återgå till andra trådar som handlar om byggahus-relaterade-sakfrågor.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Det finns en tråd just nu som jag läser men inte skriver i, där vissa inlägg är svårlästa.
Men jag tänker inte hänga ut den skribenten här, och jag hoppas ingen annan heller ger exempel på dåligt skrivna inlägg. Det känns inte trevligt, mot den det "drabbar".
Du kanske har exempel på trådar, det ska inte peka på individer. Verkar ju som vissa har såna svårigheter att det ger som resultat att man inte ens bemödar sig svara av den anledningen

Verkar för mig lite underligt, har som sagt själv inte sett problemet därav intresset. Behöver inte kopplas till trevlighet, halvkvädna visor och trådar i god pekpinneform likt delar av denna är inte heller så trevliga i min syn.
 
TS, när fortsätter språkskolan för forumskribenter? Känner mig lurad av rubriken. Är vi färdigutbildade efter 3 rader?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är ju svårt att ge exempel utan att peka ut nån tyvärr. Det varierar ju mycket mellan olika forum också, som jag skrivit tidigare läser jag på många olika forum och det är inte alltid man minns var man läste de "oläsliga" inläggen.

Jag lägger dem sällan på minnet heller (varför skulle jag göra det? jag har ju tänkt strunta i dem och då är det bara dumt att lägga dem på minnet).
 
Det här är ju en klassisk frustrationstråd för språkpoliser som tycker det är jobbigt att se vardaglig misshandel av språket. Den är dessutom passande nog placerad i forumdelen "övrigt off topic", istället för postad gnällande i tex en byggtråd.

Jag kan inte se att TS, eller någon annan, skrivit att man borde vara tvungen att skriva perfekt svenska för att få posta på forumet. Tvärtom är det snarare en invävd tolkning från flera nytillkomna postare ovan. Dessa poster om något är off topic och borde raderas. Denna tråd handlar om "språkskola för forumskribenter", inte en diskussion kring "får man posta trots språkliga fel". Så återvänd till ämnet eller starta en ny tråd i önskat ämne (som vi språkpoliser ofta får höra i andra trådar).

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att språkgnället håller sig här.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Duh duuuude...... asså vet inte riktigt vart man skall börga ,det är intreressant med en tråd som det här! ^^
"1337 4 ever"

Det här skrev inte jag, detta är ett mästerverk av en 17-åring i väntan på att "pappsen" blir klar med att datorn, tänkte först radera men sedan kom jag på att det är lite "detta" som tråden handlar om, kanske inte riktigt så illa men det är så de skriver till varandra, uppenbarligen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.