Vilken hustillverkare får man mest för pengarna nyckelfärdigt?
 
Det beror väl lite på vad man menar med "mest". Vill man bara ha många m² för lågt pris så är ju Älvsbyhus väldigt bra priser på.
För vår del var det Fiskarheden som gav mest för pengarna. Det vill säga bygga hus utifrån våra ritningar med den standard vi vill ha. Stod mellan Eksjöhus och dom, men vi kände att säljaren på fiskarheden gav ett bättre intryck och ett marginellt bättre pris.
 
Mest för pengarna är ju inte ett lågt pris. Tex älvsbyhus så är allt det billigaste man kan inte ens få kakel/klinker i badrum för att det är för vekt. Så det är vilken tillverkare som ger mest "hus" för pengarna!
 
I så fall är det ju väldigt individuellt vad som är "mest för pengarna". Störst hus? Lyxigast ytskikt? Energisnålast? Möjlighet att göra egna ändringar?

Menar inte att vara otrevlig, men frågan är lite hur långt är ett snöre. Man värdesätter ju väldigt olika, och det är ju utifrån det man kan avgöra vad man själv tycker är bäst.
En bekant undrar hur man är funtad som lägger 4 miljoner på en kåk när man kan få samma kvadratmeter med älvsbyhus för 2 miljoner. Då har dom 2 miljoner att byta kök och kakla för, eftersom det är den skillnaden som syns för gemene man. Då tycker dom att dom har fått mest hus för pengarna...
 
Tyvärr kan du inte kakla i älvsbyhuset ;)
 
Eller 2 miljoner över att resa för och hyra lyxigt hus med pool och havsutsikt vid medelhavet flera veckor varje år de närmaste 47 åren... :wow:
 
Eh kan inte kakla i Älvsbyhus? Klart att det går!

För trodde man att jorden var platt men det visade sig att så var inte fallet 😜
 
  • Gilla
Annie_78
  • Laddar…
Som många påpekat så handlar det om vad som ska vägas in i ett sådant ställningstagande. I mitt högst personliga tycke så skulle jag svara Eksjöhus med motiveringen att man får ett väldigt robust hus med en hög standard. Att man får många m² till ett lågt pris med Älvsbyhus är för mig inte detsamma som att man får mycket hus för pengarna.

Precis som när man handlar kläder, bilar etc. så måste man ju här väga in kvalitén på utförandet och konstruktionstypen med vad som faktist ingår i form av solid ektrappa, infällda marmorskivor i fönster, ljudisolerade väggar, stegljudsisolering, solida trädörrar, helkaklade badrum och klinker i hall, leverantör av vitvaror, kök och badrum, med mera.

Vi tittade på ett Älvsbyhus i Malmöregionen av ren nyfikenhet och för att vara snäll kan man bara konstatera att man för vad man betalar för. Vidare skulle jag ju inte vilja bygga ett nytt hus som är begagnat när man flyttar in bara för att Älvsbyhus strävar efter så billig arbetskraft som möjligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.