Vet inte var denna fråga passar bäst men chansar här...

Av olika anledningar som inte behöver beskrivas närmare så haft jag haft en klaviatur inpackad i en box av OSB, ståendes i ett ouppvärmt utrymme sedan augusti i fjol.
Klaviaturen har trätangenter men inget av trä i övrigt.

Hur kan jag på bästa sätt "acklimatisera" den här stackarn utan att tangenterna vrider sig?
(Har erfarenhet av ett litet Br. Lager piamino där vissa tangenter böjde sig i längdriktningen och gjorde berörda tang. ospelbara...i normalt inomhusklimat - årstidsberoende)

Har en ouppvärmd kattvind som är fullisolerad, där vi hänger kläder. Där har mina aukustiska gitarrer
fått bo och dom har jag tittat till regelbundet för att se om dom trivs. Dom mår bra och har gjort så sedan augusti...

Tanken är att packa upp klaviaturen och låta den få göra gitarrerna sällskap, för att lite senare (mitten, slutet av mars?) låta instrumenten flytta in i stugan i något rum där det inte är för varmt (men något varmare än kattvinden) för vidare acklimatisering.

Kan någon fuktkvotsexpert säga om tanken är rätt tänkt?
 
Kan du inte ta loss tangenterna och förvara på lämpligt ställe?
Litterera undertill var de skall sitta exakt.
 
Vi flyttade ett piano från ouppvärmt utrymme för många år sedan. Det var visserligen ett riktigt gammalt sådant - och mer känsligt skulle jag tro. Pianostämmaren menade att det skulle flyttas först när det blivit varmt, dvs i slutet av maj. Sedan fick det sällskap av två spannar vatten för att höja luftfuktigheten i villan. Vet inte om detta är applicerbart för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.