Hej!
Skapade konto här för att få ställa en fråga som jag hoppas nån vänlig själ kan svara på!
Jag har beställt diskmaskin från Bosch(SPV50E70EU). Den ska helintegreras i ett IKEA metod-kök. Jag frågade hundra gånger innan jag köpte maskinen att den ska fungera i ett IKEA-kök.

Problemet är detta: När jag nu satt på IKEA och planerar det nya köket så berättar de att man nu inte kan köpa glidskenor man behöver till inbyggda diskmaskiner separat. Ifall man vill ha glidskenorna som man behöver så måste man köpa maskinen därifrån?! Väldigt märkligt. Sedan tillägger de att det säkert inte är nåt problem för Bosch har säkert glidskenor man kan köpa till och de får säkert den frågan varje dag..

Har nu ringt Bosch kundtjänst och hon jag pratade med hade ingen koll på vad jag menade och sa att de inte säljer några glidskenor separat.

Någon som stött på samma problem? Finns det glidskenor man kan sätta in som funkar ändå?

Tacksam för svar!
 
Till en intergrerad maskin följer det alltid med beslag för luckan.
Består däremot luckan av flera sektioner så är det IKEA's beslag som håller ihop dessa men fortfarande så kommer fästen till maskinen med i leveransen av just din maskin.

DÄREMOT är det inte säkert att denna maskin klarar av de nya längre luckorna från IKEA utan att ta i botten av maskinen vid öppning - Det beror helt på vilken typ av beslag som följer med och hur maskinen är utrustad. Är det modellen där luckan glider upp vid öppning så skall det funka. Är det modellen där skåpsluckan är fast på maskinen och inte glider kommer du med stor sannolikhet att få problem...
 
Tittar jag i manualen på maskinen som du hittar här så framgår det att minsta avstånd från luckans nedre kant till golv får vara 90mm... IKEA nya socklar är 80mm och således baserat på det så skulle jag säga att det troligen blir komplicerat..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lou-ise
  • Laddar…
Din maskin klarar luckor med en höjd på upp till 725mm enligt manualen, Ikeas luckor är 800mm. Gå tillbaka till säljaren och be att få en maskin med variohinge, de fungerar till Ikeas kök.
 
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
Såg nu att du ska ha en smal diskmaskin på 45cm, mig veterligen har ingen av de större tillverkarna en sån som fungerar med Ikea Metods längre luckor. Så försök lämna tillbaka den Bosch du köpt med hänvisning till att du dubbelkollat att det skulle fungera, vilket det inte gör, sen får du köpa Ikeas maskin Medelstor: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80299360/

Annars blir det svårt att få luckorna att linjera både i över- och underkant och det kommer se hafsigt ut.
 
  • Gilla
Lou-ise
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.