Hej,
Jag skulle behöva hjälp med åsikter och tankar om placeringen av vårt hus.

Det som är viktigt för oss är att kunna utnyttja solen och att få en inbjudande entré.

Tanken är att vi ska göra en stor altan runtom vinkeln för att fånga upp solen så mycket som möjligt.

Frågan är bara om vi har huset alldeles för nära vägen? Vägen är en mindre lokalgata. Alternativet är att flytta huset mer österut men då är jag rädd att garaget får för mycket fokus.

Är tacksam för alla åsikter vi kan få då vi just nu inte hittar någon optimal lösning.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på insynen från gatan, jag gissar att du kommer att vilja ha en häck, om huset ligger för nära vägen kommer häcken att kännas väldigt instängande.

Förstår inte vad du menar med att garaget skulle kännas för dominerande? Om jag förstår måttsättningen rätt är huset nu 8 meter från vägen och garaget därmed 10-12 meter? Varför inte tvärtom? Ger mindre uppfart att skotta.
 
Så hade vi det först men då tänkte jag att groventren är den som hamnar i centrum och att den stora entrén hamnar i skymundan för garaget.
 
Det beror mycket på hur du planerar buskar, entretak och sådant. Stora entrén är den som kommer att användas som huvudentré i vilket fall som helst när det ser ut som på din figur, eftersom det är närmast den plats där man ställer bilar och cyklar.

Om det bara är en smal gång som dessutom viker av 90 grader till groventrén och en bred rakt fram till huvudentrén kommer huvudentrén att användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.