Vi har MD-99 i våra badrum och vi har 4st på gästtoaletten ca 3,6m2 och 10st i badrummet ca 13m2. Det blir just så det räcker och blir över. Då har vi vitt kakel på väggarna och mörkare golv. Dimmer är ett måste. Led-driver spelar ingen roll bara det stämmer med effekt och konstantström. Jag satte mina i vanliga apparatdosor men då täcker spotten lite dåligt och väldigt exakt håltagning krävs. Annars finns större frontring att köpa.
MD-99 är en riktigt bra spott för dom pengarna.
 
Fast en vanlig apparatdosa är väl 45 djup? Då Sticker den ju ut ur gipsen?
 
Den måste ju inte monteras i dosa öht. Jag har även den i alla fönstersmygar och där satte jag en kopplingsdosa bakom smygen bara för att ha något att dra slangarna till. I uterummet har jag förberett för att kunna montera 2st och där tryckte jag bara upp en tunn plyfabit mellan glesen och plasten och fäste flexslangen i glesen.
 
Mattiaz skrev:
Den måste ju inte monteras i dosa öht. Jag har även den i alla fönstersmygar och där satte jag en kopplingsdosa bakom smygen bara för att ha något att dra slangarna till. I uterummet har jag förberett för att kunna montera 2st och där tryckte jag bara upp en tunn plyfabit mellan glesen och plasten och fäste flexslangen i glesen.
Hmm, vill ju till att man kommer rakt på när man borrar hålet i gipset bara. Känns som om de borde sitta bättre om man skurvar dem i apparatdosor, men jag kanske har fel. Jag får väl kolla med min elektriker vad han tycker om en sådan lösning, med tanke på elsäkerhet och regler.
 
Vad finns ovan glesen?
 
Kolla djupet på armaturen så att den får plats i dosan du tänkt använda. Jag har använt spottar från Designlight och de är 47 mm djupa, hade alltså inte passat i dosan du tänkte på. Designlight rekommenderade Schneider apparatdosa VP-2 som är ganska djup. Utöver att armaturen ska få plats så ger en större dosa bättre luftströmning = bättre kylning = bättre livslängd. Hade också 28 gles och 13 gips så jag fick fälla in dosan i ovanliggande gamla brädtak. Rekommenderar dig verkligen att utnyttja möjligheten att montera i dosa, det är väldigt smidigt både att dra tråd och montera armaturerna.
 
vårt badrum var väl på ca 4m2 och jag satte 4 led spottar på 5w, dimbara. Det är fullt tillräckligt, skulle aldrig sätta 6st I mitt lilla.
 
Bernieberg skrev:
Kolla djupet på armaturen så att den får plats i dosan du tänkt använda. Jag har använt spottar från Designlight och de är 47 mm djupa, hade alltså inte passat i dosan du tänkte på. Designlight rekommenderade Schneider apparatdosa VP-2 som är ganska djup. Utöver att armaturen ska få plats så ger en större dosa bättre luftströmning = bättre kylning = bättre livslängd. Hade också 28 gles och 13 gips så jag fick fälla in dosan i ovanliggande gamla brädtak. Rekommenderar dig verkligen att utnyttja möjligheten att montera i dosa, det är väldigt smidigt både att dra tråd och montera armaturerna.
De är rätt så grunda så de passar bra i dosor. Köpte en 35 mm djup senildosa på Biltema att testa med. Annars kan man ju kanske göra som du föreslår och gröpa ur en bit av brädorna ovanför.

Mattiaz skrev:
Vad finns ovan glesen?
Råspont.

Rolle85 skrev:
vårt badrum var väl på ca 4m2 och jag satte 4 led spottar på 5w, dimbara. Det är fullt tillräckligt, skulle aldrig sätta 6st I mitt lilla.
Får jag bara gipset på väggarna så är det nog lättare att bilda sig en uppfattning om exakt hur många man behöver. När jag provade vid årsskiftet hade jag rivit ut allt så det var svårt att bilda sig en uppfattning.
 
Jag tycker inte att det blir särskilt bra med spottar i apparatdosor. Enbart krångligt. Både för elektrikern och snickaren.
Då föredrar jag att montera lågbyggande pottor.

Gällande placering, om du endast tänkt använda en typ av spottar i taket så tycker jag att du ska göra som på bilden med 9 st spottar, men ta bort den mittersta raden och den framför spegeln. Där har du ju redan belysning.
Även viktigt att gå med spottarna i mitten av dörren för att det är något man kommer se när man tittar in i badrummet.

//El-Patrik
 
En annan sak att tänka på är färgen på ljuset. Oftast förespråkas varmvitt typ 2700 K men i badrum gillar jag när det är kallare. Om frugan ska sminka sig vill hon ha ett naturligt vitt ljus och inte gult. 3000 K brukar jag rekommendera.
 
Patrik_Hed skrev:
Jag tycker inte att det blir särskilt bra med spottar i apparatdosor. Enbart krångligt. Både för elektrikern och snickaren.
Då föredrar jag att montera lågbyggande pottor. //El-Patrik
Min elektriker verkade föredra dosor framför att lägga dem löst som de i lampbutiken tyckte, och en potta kräver ju mer utrymme än en dosa vilket gör att jag får gröpa ur än mer ur råsponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.