falkn skrev:
Det är väl egentligen inget anmärkningsvärt. Så ser alla våra gamla dörrfoder ut i lägenheten också. Det är ju bara ett 45-graders snitt och sätta på rätt position.
Väldigt sällan du kan köra exakt 45 grader i en gammal kåk. Ställer du sågen på 45 och bara kör kommer du få mycket springor vill jag lova
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Jag tog bort en list under ett fönster hemma häromdagen som jag skall kopiera och då blir man glad! Som synes är änden på listen inte gerad utan stöthyvlad med samma profil som hela listen. 150 år av färglager har satt sina spår och nästan gömt de finare delarna av profilen :)
Både i min gamla och min nya lägenhet har vi totalrenoverat snickierna av just denna anledning. I den gamla var det 1870-tals snickerier så där valde vi att restaurera och nytillverka på några ställen. Nya lgh är bara från 1920 så där kör vi på nytillverkat rakt igenom.

Jag måste erkänna att jag inte förstår folk som inte gör snickerierna trärena när de renoverar, det drar ner helhetsintrycket något enormt med övermålade snickerier
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Väldigt sällan du kan köra exakt 45 grader i en gammal kåk. Ställer du sågen på 45 och bara kör kommer du få mycket springor vill jag lova
förr gerade man sällan lister uppe vid tex tak. Det är egentligen bara ett otyg. Tricket är att montera första listen dikt mot vägg -vägg, nästa list täljer man till så den möter den andra snyggt osv osv. Då får man inga glipor i geringen eftersom listen bakom fortsätter bakom lite grann. Sen måste man ju tälja noggrant såklart.......
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
vectrex skrev:
Njae. Så där breda lister behöver vara rejält torra innan du sågar dem. De kommer troligen ändå att glipa lite vid olika årstider.
Eller när man tänder brasan...
 
Stefan1972 skrev:
förr gerade man sällan lister uppe vid tex tak. Det är egentligen bara ett otyg. Tricket är att montera första listen dikt mot vägg -vägg, nästa list täljer man till så den möter den andra snyggt osv osv. Då får man inga glipor i geringen eftersom listen bakom fortsätter bakom lite grann. Sen måste man ju tälja noggrant såklart.......
Såg, rasp och sandpapper kör vi :D
 
Enklast är att börja med en 45 graders kapning och markera snittet mellan den sågade ytan och utsidan med en
blyertspenna. Sedan sågar man med en lövsåg i strecket vinkelrätt mot listens yta. Då får man en perfekt passning. Det finns bra instruktionsfilmer på Youtube med tekniken. Sök på cope joints eller coping corners.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Fast du kan ha en större vinkel än 90 grader också
 
Sant, då får man vinkla lövsågen från hörnet. Det kan man alltid göra iofs. Det som syns är ju där de två ytorna möts.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag måste erkänna att jag inte förstår folk som inte gör snickerierna trärena när de renoverar, det drar ner helhetsintrycket något enormt med övermålade snickerier
Jag håller med dig i princip, men det är ju en kostnads/tidsfråga också såklart så egentligen är det inte så svårt att förstå. Om vi skulle gjort det fullt ut i vårt hus med massor av gamla franska spegeldörrar, bröstningar, komplicerade foder o s v, o s v och börjat om med linoljefärg så hade vi nog inte flyttat in än :(
 
AndersMalmgren skrev:
Väldigt sällan du kan köra exakt 45 grader i en gammal kåk. Ställer du sågen på 45 och bara kör kommer du få mycket springor vill jag lova
Jag syftade ju på dörrfodren. Taklisterna får man ju såklart mäta sig till, men principen är ju densamma.
 
Bara om dörrposten är rak :p
 
krillek skrev:
Jag håller med dig i princip, men det är ju en kostnads/tidsfråga också såklart så egentligen är det inte så svårt att förstå. Om vi skulle gjort det fullt ut i vårt hus med massor av gamla franska spegeldörrar, bröstningar, komplicerade foder o s v, o s v och börjat om med linoljefärg så hade vi nog inte flyttat in än :(
Nej det är klart i vår gamla lägenhet har vi bara 2 dörrar (4 dörrpar) men mycket speglar och paneler på allt då det är 1800-tal så det tog sin lilla tid.Men det blir väldigt fint med helt trärena snickerier, hittade ingen bra bild, tog denna från minhembio.se som har snart 10 år på nacken

?pic_id=235857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
O
I mitt hus undrar jag vad som hände... För är de satte listerna på ovanvåningen, så vände de vissa lister bak o fram... Det blir inte så snyggt med dagens lister.... Jag är övertygad om att en blind hade gjort det bättre. Detta då har garanterat bättre känsla en den här killen...
 
Det var någon som sade att man bara kapar av moderna lister istället för att gera dem? Stämmer det? Även fast de inte har profil så har de ju en avrunding vilket också är en sorts profil, kan ju inte bli snyggt om man bara kapar rakt av
 
AndersMalmgren skrev:
Det var någon som sade att man bara kapar av moderna lister istället för att gera dem? Stämmer det? Även fast de inte har profil så har de ju en avrunding vilket också är en sorts profil, kan ju inte bli snyggt om man bara kapar rakt av
Det är lite olika. På utåtgående hörn geras de ju, men inåtgående brukar de avslutas mot varandra. Nu pratar vi nyproduktion och hyres- och bostadsrätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.