scim skrev:
Inte behöver du en rörmokare för att lägga rören, det är ju hur lätt som helst.
Hehe de vågar jag inte göra själv, det ska vara rätt lutning och 100% tätt, vill inte gjuta igen allt för att sedan märka att jag missat något.
 
Förövrigt, varför drar man inte avloppsrören utan för huset? Hade jag inte lycka bra kunnat dra allt ut på utsidan och struntat i det som ligger i plattan? Visst det är kanske annan typ av rör som går utan för plattan men det är lättare att gräva upp runt huset när det behöver bytas istället för att riva upp gjutna golv med klinkers och annan dekor. Om man tittar på bilden så hade jag sluppit en hel del huvudbry om det hade gått att lösa. Men så är det det där med rätt lutning som kanske blir problemet eller att det ska ligga på visst djup för att det inte ska frysa.
 
snowjim skrev:
Hehe de vågar jag inte göra själv, det ska vara rätt lutning och 100% tätt, vill inte gjuta igen allt för att sedan märka att jag missat något.
Tätt blir det ju av sig själv, och lutningen är ju inte direkt någon konst att få till om du äger ett vattenpass. Jag har bytt stammar i min källare, och det är väl ett av de arbeten som jag inte ens övervägt att leja bort.
 
snowjim skrev:
Förövrigt, varför drar man inte avloppsrören utan för huset?
Hur menar du? De går väl bara under plattan så mycket som det är nödvändigt? Dels så går ju stammen från våningarna ovanför ner i källaren, sedan finns det väl golvbrunnar i källaren?
 
scim skrev:
Hur menar du? De går väl bara under plattan så mycket som det är nödvändigt? Dels så går ju stammen från våningarna ovanför ner i källaren, sedan finns det väl golvbrunnar i källaren?
Nja, det är ju inte nödvändigt att ha huvudledningen inne i plattan? Om du tittar på min ritning och tänker dig att man drar ut ledningen utanför huset på var sida och att det sedan möts ihop för att komma ut till gatan. Man hade då kunnat låta varje brunn och toalett gå rakt ut utanför huset till en ledningen som man har där.
 
Det enda du skulle åstadkomma med det är väl att du ökar mängden rör som potentiellt kan gå sönder. Och de rör som går i plattan kan ju fortfarande gå sönder. Dessutom är det ju betydligt mer jobb att gräva två meter djupt runt om huset än några dm i källaren. Sedan får du räkna med sättningar i marken efter att du återfyllt, säkert lila mycket jobb med att återställa trädgård, plattsättning, altan etc.
 
O
dj_fluffy skrev:
Det är något svårt att göra en riktig bedömning utav filmen, iom att det finns påbyggnader kvar i ledningen, vet hur svårt det kan vara att få loss på dessa .

Det som jag reagerade mest på, var den ev spricka i köksgrenen ( den han observerat) Men som sagt, svårt att se om det är ytsprickor eller öppna sprickor.

Råder er att INTE fräsa med kedjor/kättingar för att försöka få loss påbyggnaderna. Denna grå plast är otroligt skör ! Spricker väldigt lätt. Endast Spolning rekomenderas..

Ang relining / infodring så är det en metod som används mer och mer.
När vi är ute hos kunder så rekomenderar vi endast att relina med infodringsmetoden "flexibelt foder"

Att belägga rören ( spruta/måla)med diverse färg/massa .( dvs en annan metod). Är i mina ögon att kasta pengar i sjön.

Andreas - Auktoriserad Rörinspektör.
Varför skulle den andra metoden vara så mycket sämre? Det finns flera fördelar med att "spruta".
Jag tror att båda sätten är bra. I långa raka rör så är säkert strumpan mycket smidigare att arbeta med.
 
O
På vilket djup ligger rören? Det är den frågeställningen man bör fråga sig.
 
Anledning till att JAG. Inte rekomenderar någon annan infodringsmetod än flexibelt foder, alt flexoren slang är de konsekvenser en dåligt utförd relining med tex "sprut metoden" kan innebära.. Några egna erfarenheter utav den metoden som jag sett under åren jag inspekterat rör

- rör som ser ut som dräneringsrör invändigt efter en sprutning. ( dvs man har inte lyckats dragit munstycket i jämn fart, och på så sätt fått mer material på vissa ställen.

- 1 år efter en sprutning utav gammla gjj ledningar så började det bli rostgenomslag i det " nya röret" .,
Mmm mm

- har varit med att vi kunnat spola bort den nya infodringen med spolslang!

Givetsvis så förekommer även problem med det flexibla fodret, veck kan bildas i böjar mm

om jag personligen fick välja, så skulle jag sattsa på flexibelt foder, förutsatt att det inte gick att byta ut ledningen traditionelt..
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprutad ledning
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibelt foder
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
dj_fluffy skrev:
Anledning till att JAG. Inte rekomenderar någon annan infodringsmetod än flexibelt foder, alt flexoren slang är de konsekvenser en dåligt utförd relining med tex "sprut metoden" kan innebära.. Några egna erfarenheter utav den metoden som jag sett under åren jag inspekterat rör

- rör som ser ut som dräneringsrör invändigt efter en sprutning. ( dvs man har inte lyckats dragit munstycket i jämn fart, och på så sätt fått mer material på vissa ställen.

- 1 år efter en sprutning utav gammla gjj ledningar så började det bli rostgenomslag i det " nya röret" .,
Mmm mm

- har varit med att vi kunnat spola bort den nya infodringen med spolslang!

Givetsvis så förekommer även problem med det flexibla fodret, veck kan bildas i böjar mm

om jag personligen fick välja, så skulle jag sattsa på flexibelt foder, förutsatt att det inte gick att byta ut ledningen traditionelt..
Jag har försökt läsa på om relining på nätet och det är många som är skeptiska och en del som till och med har dålig erfarenhet av det. I de fall där de förklarat vad som gjorts så har man använt spray formen och den verkar så gott som alla som är insatta avråda från, de fyller ingen större funktion.

När det gäller strumpan så finns det säkert problem där med men vad jag förstår så lämnar de 10 års garanti så om den viker sig eller något annat strular så bör det gå på garanti tycker man?
 
dj_fluffy skrev:
Flexibelt foder
Ja precis, det är stor skillnad på relining och relning, vad jag förstår så innebär strumpan att det mer eller mindre blir ett nytt rör. Iallafall om man ska tro på de som utför det. Spray är mer någon form av skydds yta som egentligen är ganska tunn och definitivt inte bärande.
 
fast det framgår ingenstans vad problemet är? Blir det regelbundna stopp eller vad? Det är ju onödigt att göra en massa kostsamma åtgärder som någon vill göra bara för att.
 
Vi flyttade in i huset slutet av sommaren förra året, sen dess har vi fått stop 3 gånger så att de fått komma ut och spola. Till slut tröttnade vi och bad om en grundlig genomgång av systemet. Spolarfirman gjorde ett bra jobb men fick som man ser inte bort allt, framförallt pekade de på ett par punkter varav en som de såg som akut.

När stopp uppstått så har det någon dag innan börjat lukta i källaren och särskilt i det rum där spolbrunnen finns. Locket på spolbrunnen har gummi packning men det är möjligt att den inte gör sitt jobb, eller så kommer doften från sprickor i rören.

Enligt spolar firman så har stoppet suttit dels mellan hus(spolbrunn) och gata men även mellan spolbrunn och dusch(källare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.