Så än en gång😄. Vilka Z-wave controllers funkar energimätarna fullt ut med dvs mäta i realtid förbrukning. Typ NorthQ, Aeon labs etc. På Zipabox verkar det inte funka bara se förbrukad.
 
GK100, är det beprövat att fimpa den optiska givaren? Varför jag frågar är för att det funkade fint innan jag av utrymmesskäl fick för mig att ta bort givaren och nu funkar det inte. Självklart kan det ju vara så att jag fick dålig kontakt med dom tunna jäkla kablarna när det bara blev en ledare att klämma fast i sockerbiten. Tyvärr upptäckte jag det hela först efter jag kastat in handduken för dagen så jag går väl ge mig på åtgärd imorgon.

Två frågor inför fixet:
Har S0-utgången någon polaritet att ta hänsyn till?
Finns det något bra sätt att direkt kolla så pulserna registreras av NorthQ-klossen?
 
Bäst är att behålla givaren parallellt annars får man som sagt fixa lite andra komponenter för pull up av ingången, är det platsbrist kan man koppla ihop/bryta ut där det passar och bara dra en tvåledare från röd-vit till S0. Så koppla ihop de fyra trådarna på lämpligt sätt och gå bara med de två som har med pulsinfångningen att göra till mätaren.

S0 är polariserad och brukar vara märkt på något sätt som indikerar +/- och det är bara att skifta om det behövs.
På klossen finns en lysdiod som blinkar vid puls.
 
Strålande, tack för svar. Det vore ju märkligt om jag inte skulle kunna lösa detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.