Jag är mitt uppe i renoveringen av mitt vardagsrum där jag kommer att lägga golvvärme i spårad spånskiva. Funderar på om det skulle vara möjligt att lägga spånskivor ovanpå detta golv för att sedan måla det?

Tänker att man lägger på microlit eller liknande för att dölja skarvarna, men kommer det att hålla eller spricker skarvarna? Det är uppvärmd källare under golvet.
 
Eller så kan man kanske lägga golvgips ovanpå golvvärmen?
 
Ska du ha målat spånskivegolv? Låter som 70-talets Polen tycker jag. Dev finns ju ingen slitstyrka i golvet då det är ett undergolv.
 
TROLLVARNING! (hoppas jag)
 
Stefan N skrev:
Ska du ha målat spånskivegolv? Låter som 70-talets Polen tycker jag. Dev finns ju ingen slitstyrka i golvet då det är ett undergolv.
Ja, målat/lackat golv. Om du tror det är Polen på 70-talet titta i vilken inredningstidning som helst.
Har du bättre förslag än spånskivor? Vill ha ett skarvfritt golv.
 
Jonatan79 skrev:
TROLLVARNING! (hoppas jag)
Vem av oss? ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersPS skrev:
...
Har du bättre förslag än spånskivor? Vill ha ett skarvfritt golv.
I princip så är alla andra val, inkl. stampat jordgolv, är bättre än spånskiva som slitskikt. Du kan i och för sig gjuta ett 2-komponents polyuretangolv ovanpå spånskivorna för skarvfritt. Kostar en del.

http://www.heimdall.se/vad-ar-det
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Finkornig sand, skarvfritt och garanterat underhållsfritt
 
AndersPS skrev:
Ja, målat/lackat golv. Om du tror det är Polen på 70-talet titta i vilken inredningstidning som helst.
Har du bättre förslag än spånskivor? Vill ha ett skarvfritt golv.
Jag måste ha läst för lite tidningar, du menar på allvar att dom lägger spånskivor i dessa och anser det va bra?
 
I ett vardagsrum skulle jag föreslå vanliga gipsskivor, på golvet som du sätter en cool tapet på.:rolleyes:
 
  • Gilla
Iordanis
  • Laddar…
Jo, det var ju ett fantastiskt gensvar här inne. Man kan just undra vad det är för idiotsvar?

Golvspån är i högsta grad gjorde att ligga på golv, eller hur? Det är en produkt som har använts i massvis av år. Man brukar inte ha det som ytgolv, därav att jag ställer frågan om det skulle fungera.

Golvgips var den gängse metoden att få ett stumt golv innan man la klinker fram till för några år sedan. Det är en oerhört vanlig konstruktion där man har golvvärme+två lager golvspån som ligger omlott. Används vanligtvis inte heller som ytgolv, därav frågan.

Om man bortser från att tänka lite utanför boxen och bygga ett skarvfritt golv, så ser jag några andra alternativ:

- lägga furu/gran plank som jag målar. Inga problem med själva trästrukturen, den kan jag måla över. Men jag vill inte ha skarvarna.

- lägga ett vitlaserat ask-parkettgolv eller liknande. Det är också ett alternativ som fungerar, men det blir fortfarande synliga skarvar och de golv jag tittat på har fortfarande trästruktur. För att inte prata om priset som i sammanhanget blir ganska högt.

- Forbo Ocean högblankt laminatgolv. Egentligen det som är närmast det jag vill uppnå, fast med synliga skarvar, och jag måste lägga ett mellangolv mellan golvvärmen och detta golv.

Omformulerad frågeställning

Jag håller på att renovera golvet i vardagsrummet, cirka 70 kvm inkl öppen planlösning mot kök. Kommer att lägga in spårad spånskiva som jag lägger golvvärme i. Anledningen till att jag lägger golvvärmen på detta sättet är att sambon och jag tänkte lägga ett 14mm parkettgolv på och det var då den enklaste och mest prisvärda lösningen.

Nu är dock inte sambon en sambo längre utan en vanlig tjej som bor i en lägenhet en bit bort, och framförallt är hon inte inblandad i hur jag renoverar huset längre. Hon har faktiskt inte så mycket i mitt liv att göra alls, längre. På gott och ont. En av de positiva sakerna är att jag inte behöver kompromissa om lösningar, till exempel blir det nu gashäll i köket.

En annan ska som jag funderar på att göra om är ytgolvet i vardagsrummet, där jag skulle vilja lägga ett skarvfritt heltäckande, målat/lackat högblankt golv. Det är sånt som jag går igång på, nu när jag inte har sambon att gå igång på.

Vad tror ni kan vara bästa sättet att göra detta? Bästa lösningen hade givetvis vara att flytspackla in golvvärmen och lägga en epoxilösning direkt på, men det kommer inte att fungera eftersom jag inte har ett tillräckligt stumt underlag för detta, åtminstone om jag inte ska bygga på allt för mycket på golvhöjden.

Tror ni att man kan lägga skivor och på något vis få det att upplevas skarvfritt, och sen måla/lacka ett antal lager på detta? Tänker då på golvspån (som jag är rädd rör sig för mycket pga luftfuktigheten) eller golvgipsskivor, men då är jag orolig för hållbarheten.

Vad tror den samlade styrkan i forumet? Kanske finns det något ännu enklare lösning?
 
  • Gilla
PapaMaan
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
I princip så är alla andra val, inkl. stampat jordgolv, är bättre än spånskiva som slitskikt. Du kan i och för sig gjuta ett 2-komponents polyuretangolv ovanpå spånskivorna för skarvfritt. Kostar en del.

[länk]
Jag kollade med LK och de påstod att stampat jordgolv inte är godkänt att lägga på deras golvvärme. Konstigt :D

Tänker dock att man kan hoppa över epoxyn och istället måla/lacka skivorna med ett vanligt 2-komponentslack själv.
 
Jonatan79 skrev:
Finkornig sand, skarvfritt och garanterat underhållsfritt
Det hade verkligen varit en riktigt annorlunda lösning. Min största synpunkt är väl att katten troligen hade utnyttjat hela golvet som kattlåda, så jag tror vi får hoppa det till en annat tillfälle.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
OM du ändå lägger golvspånskivor; tänk på följande:

- Du måste fästa golvet med skruv OCH lim. Annars komer det att börja knarra. Det går åt 1 liter vinterlim per 10m2.
- Ett flytande golv behöver glida på något, t.ex. lumppapp. Du behöver fortfarande limma skivorna i varandra
- Spånskivor rör sig föga över året. Man brukar göra en 5mm rörelseskarv var 10:e meter. Annars räcker 5 mm mot vägg. 10 mm i praktiken för att få in passbiten.
- Du kan slipa av golvet efter att du har lagt det för att ta bort de sista höjdskillnaderna som ändå blir mellan skivorna.
- Du kan under inga omständigheter spackla skruvhålen. Dessa kommer obönhörligt att resa sig genom din ytbehandling. Dra i skruven 1 mm under ytan och fyll med samma material som ytbehandlingen. Mattlägare brukar dutta i golvlim. Om du slipar mycket; dra ner skruven lite till.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AG A skrev:
I ett vardagsrum skulle jag föreslå vanliga gipsskivor, på golvet som du sätter en cool tapet på.:rolleyes:
Vore en cool lösning att tapetsera golvet och sen lägga ett glasgolv ovanpå, men tyvärr lite utanför min budget :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.