Snyggt. Bra jobbat!
 
I början tänke jag det blir nog rätt mörkt men nu när man ser slutresultatet så blev det riktigt bra med vitt kakel, rutat golv vitt bord m.m.
 
Jonatan79 skrev:
Världs(y)klass!
Tack - Du tar då i! :surprised:

-RB- skrev:
Snyggt. Bra jobbat!
Tackar!

Andy78 skrev:
I början tänke jag det blir nog rätt mörkt men nu när man ser slutresultatet så blev det riktigt bra med vitt kakel, rutat golv vitt bord m.m.
Det är svårt att exponera bra i o m att kontrasterna är stora men det upplevda ljuset i köket har aldrig varit något problem. Fönstret är jättestort i sydväst och släpper in massor med ljus och övriga ljuspunkter i tak, fläkt, under skåp, fönster och över bord bidrar till ett riktigt bra ljus. Det enda som stör mig är att fjäråskupan inte har en led i bakkant i mitten vilket gör att det blir en "lite mörk yta" på kaklet mitt under fläkten - det syns ganska tydligt om man klickar upp bilden.
 
Tänkte passa på att informera om mina erfarenheter av att handla stenskivor från Granitop. Anledningarna till att välja Granitop var i första hand den snabba leveranstiden och att dom tar ansvar för hela kedjan från mätning till installation. Mätning och leverans gick bra och enligt plan, men det är klart att det kan vara lite problematiskt när kan inte riktigt kan kommunicera med killarna som mäter/levererar.

Vi var så klart redan innan leverans överens om att det behövdes en skarv i o m att längden var över tre meter, men jag blev rätt förvånad att ådringen på den korta biten gick åt ett annat håll än den långa. Det kan ju fungera i ett L-format kök, men ser lite kostligt ut när det är en kort bit på slutet som i vårt fall. Killarna som levererade var oförstående så jag skrev på leveranssedeln att vi inte var 100% nöjda och jag mailade även Granitop om detta, men det kom ett märkligt svar från produktion om att man prioriterade färg, att det var ett naturligt material o s v - goddag yxskaft i mina öron. Efter ytterligare tjafs erbjöd man sig byta ut biten, men för vår del var det för sent i o m att det skulle bli ett alltför stort ingrepp och ta för lång tid att byta - min poäng var att man måste ha sådan kvalitetskontroll så att man levererar rätt från början.

benchtop.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra problemet uppdagades när bräddavloppet skulle monteras - det visade sig att man missat att ta ur för detta när man tagit upp hålet för diskhon. Eftersom hon var limmad och vi inte ville demontera den blev det att ge sig på marmorn med dremmeln och multimastern och det tog säkert ett par timmar innan jag lyckades kapa bort såpass mycket material att det gick att montera avloppet. Klantigt av produktion att inte ta hänsyn till detta, men minst lika klantigt av killarna från Granitop som monterade diskhon utan att kontrollera att avloppet fick plats! :mad:

Mina mail om detta problem har mötts av komplett tystnad från Granitop

Det blir troligen inga fler bänkskivor från Granitop för min del!

IMG_1528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gud, vad tråkigt! :thumbdown:
 
Mycket tråkigt med granittoppen, förhoppningsvis kommer det glömmas bort och jag tror inte alla skulle märka det utan att det pekas ut...

Finns det någon chans att du skulle kunna dela med dig av totalkostnaden för köket? Är själv mycket intresserad av att göra en liknande köksrenovering i vårt hus och även om Kvänums innanförliggande luckor på något sätt är drömmen så får man nog inse att det skulle kosta för mycket.
 
badtastex skrev:
Mycket tråkigt med granittoppen, förhoppningsvis kommer det glömmas bort och jag tror inte alla skulle märka det utan att det pekas ut...
Så är det! Dom som bor där är supernöjda - det är jag som är detaljfreak och aldrig blir riktigt nöjd :D

badtastex skrev:
Finns det någon chans att du skulle kunna dela med dig av totalkostnaden för köket? Är själv mycket intresserad av att göra en liknande köksrenovering i vårt hus och även om Kvänums innanförliggande luckor på något sätt är drömmen så får man nog inse att det skulle kosta för mycket.
Totalt landade det nog på 150 000 men då skall man vara medveten om att jag gjort allt jobb själv utom bredspackling/målning av tak och att vi hade spisen sen tidigare. Skulle jag gissa skulle snickerier från Kvänum kosta 350 000 mot 50 000 från IKEA så där finns det ju väldigt mycket att spara. Vi har ju genomgående valt ganska dyra material, så det går definitivt att pressa priserna ytterligare om man skippar marmorn, planlimmad ho, Marmoleum golv, Sandberg tapeter, fläkt från Fjäråskupan o s v

Det jag tycker att man skall tänka på om man ger sig på ett liknande projekt och har för avsikt att måla in snickerierna är att man kan spara en hel del pengar på att skippa IKEAs krönlister, täcksidor, socklar och även skåpsbelysning som jag tycker är omotiverat dyra och där man garanterat kan hitta billigare lösningar. Annat är ju superbilligt på IKEA - t ex två porslinsknoppar för 19 kr medan motsvarande knoppar på "fina gatan" kostar 200 kr/st! Elmaterialet kostar en hel del också och Renova-serien blir dyr i ett kök i o m att det drar en hel del apparater, men det blir i alla fall billigare att köpa från elbutik.se jämfört med att köpa via elektrikern.
 
Är alla vitvaror med i prisuppskattningen?
 
-RB- skrev:
Är alla vitvaror med i prisuppskattningen?
Allt utom spisen, d v s fullhöjd inbyggd kyl och frys, diskmaskin och fläkten.
 
badtastex skrev:
Mycket tråkigt med granittoppen...
Granit?

Ser väl mest ut som Carraramarmor...
 
KnockOnWood skrev:
Granit?

Ser väl mest ut som Carraramarmor...
Skivan som är av marmor är levererad av Granitop... :)
 
kulle
KnockOnWood skrev:
Granit?

Ser väl mest ut som Carraramarmor...
Nu blir det inte mer whisky ikväll.................. :p
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.