Jag har monterat min Unifi AP AC Lite på väggen. Bra signal i hela huset och utomhus. Manualen beskriver både tak och väggmontage.
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Jag har monterat 20-talet på väggar och det fungerar utmärkt. Signalstyrkan bakåt är dock sämre än framför.
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Maxstyrka på WiFi sändare i EU är begränsad till 100 mW (20 dBm), LR modellen sänder med upp till 25 dBm, men för att komma över 20 så måste man när man konfigurerar den välja ett land som tillåter det tex Taiwan.
 
Utan att ha gjort några egna tester på temat så gissar jag att störningar i avsevärt större utsträckning begränsar prestandan i ett wifinät än vad sändande effekt gör. Iallafall i tätort.

Inte ens vid en PtP-förbindelse så är det självklart att mer effekt förbättrar prestanda. Det har jag testat rätt noga här hemma på min 5GHz länk till grannkvarteret.
 
Bifogar bild på nyligen väggmonterad unifi ac lite. Taget från tronen i rummet mittemot. :)
20160301_200813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna sitter nära yttervägg på entréplan och täcker utöver den även källare och övervåning.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Vackert! :D

Du kan surfa skitfort nu då ;)
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Högre sändareffekt på accesspunkten ökar oftast inte räckvidden eftersom det för det mesta är klientens sändareffekt som är flaskhalsen.

Det hjälper inte att du står på andra sidan torget och skriker om den du pratar med står och viskar.

Bättre antenn däremot påverkar både sändning och mottagning.

Det skulle då vara om du kan skruva upp effekten både på AP och klient, då hjälper högre effekt (och samtidigt så är det större sannolikhet att du stör andra och du bryter formellt sett mot lagen).
 
Vad jag förstått så har long range modellen 3x3 antenner för 2.4ghz medan lite modellen har 2x2. Antar att ännu en antenn medför något bättre mottagning?

Står i valet mellan just lite eller long range. Men om enda nackdelen med long range är storleken så är det kanske värt att chansa på att den är minst lika bra som lite modellen.

Konstigt nog har jag inte lyckats hitta något test där räckvidden jämförs mellan de olika modellerna, någon av er som hittat sånt test?
 
Redigerat:
Jag köpte en UniFi LR accesspunkt i helgen för att försöka få ordning på wifi:t hemma, 2-plans radhus med betongbjälklag mellan våningarna. Gamla pannrummet är numera teknikrum, så min router ligger där. Det var ju såklart inte helt optimalt att köra på routerns Wifi eftersom rummet ligger i ena hörnet av huset och har betongväggar runt.

Satte upp unifi-apan i hallen istället (jag har tidigare dragit cat6-kabel dit) och nu har jag fin signalstyrka i hela huset. Sedan lyser den ju också hemtrevligt grönt :)
Jag köpte LR-varianten för den högre uteffekten, men det högsta jag kunde ställa in var +20 dBm. Tydligen ska man ange vissa specifika länder för att få tillgång till högre uteffekt (?). Nåväl, den verkar inte behövas, utan det tycks räcka. Det är svårt att uttala sig om den bättre mottagningen också inverkar, men man kan ju se signalstyrkan till anslutna enheter via deras programvara och ingen ligger under 55%.
Några första intryck då av Unifi:
+ Snygg design, skäms definitivt inte för sig. Enkel installation och montering.
+ Känns "enterprise", allt från förpackningen till funktionaliteten.
+ Har mycket funktioner för något som kostar < 1tkr. remote syslog, snmp, VLAN-support mm , även om jag inte utforskat alla dessa funktioner än.
+ Lätt att komma igång (när man väl fått igång programvaran...) , nätverket var uppe på under halvtimmen.

- Programvaran för installation är komplicerad. Man måste installera ett "serverprogram" på en PC , och dessutom kräver det en java-vm, som man sedan ansluter till via webbläsaren. Det går dock att SSH:a in till en AP och hacka direkt. Dock kanske denna programvara kommer mer till sin rätt om man ska administrera 10-20 apor i en kontorsmiljö, men för en enstaka hemmainstallation är det mer bök. Dessutom måste man stänga av windows firewall för att den ska fungera.
Fördelen är att den bara behöver vara igång när man ska konfigurera AP:n.

- PoE, man måste tydligen använda adaptern som medföljer, PoE-switchar funkar inte om det inte är Ubitqitys egna. Jag har dock inte någon PoE-kapabel switch så jag kan inte verifiera detta.
- Ja just det, den har bara 100 Mbit wireinterface. Man måste ha en Pro för gigabitnätverk. Nu är det nog sällan en en praktisk begränsning men om det är viktigt för er så köp en Pro.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Kan inget annat än rekommendera Ubiquiti. Jag kör AC Lite och AC Pro (utomhus) på gården som fungerar klockrent.
Installationen på de nya AC går att göra via en mobilapp om man inte vill göra avancerade inställningar så det finns längre inget behov av controllern eller "serverprogramvaran" som nämns.

Vill ni ha hjälp med konfiguration så skicka mig ett PM :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
mdahl
  • Laddar…
Yaken skrev:
...

- PoE, man måste tydligen använda adaptern som medföljer, PoE-switchar funkar inte om det inte är Ubitqitys egna. Jag har dock inte någon PoE-kapabel switch så jag kan inte verifiera detta.
- Ja just det, den har bara 100 Mbit wireinterface. Man måste ha en Pro för gigabitnätverk. Nu är det nog sällan en en praktisk begränsning men om det är viktigt för er så köp en Pro.
Stämmer det verkligen att AC LR bara har 100Mbit port? I så fall bör ju den vara begränsande. Deras hemsida säger Gbit? Kan ju vara fel iofs.

Tänkte köpa en AC LR och sätta i innertaket på övervåningen. (Har min patchcentral på vinden) Borde väl ge bra täckning i hela huset (Träbjälklag) och även på tomten hoppas jag. Kanske ska man slå på stort och ta en PRO när man ändå sålt in den hos chefen.
 
Ursidae skrev:
Stämmer det verkligen att AC LR bara har 100Mbit port? I så fall bör ju den vara begränsande. Deras hemsida säger Gbit? Kan ju vara fel iofs.
Tror han köpt en AP LR (dvs inte AC).
Jag köpte en AP AC LR för någon vecka sedan, ansluter i Gbit så det ska nog gå bra även för dig 😀
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
eidlert skrev:
Tror han köpt en AP LR (dvs inte AC).
Det stämmer, detta med 100Mbit gällde alltså en AP LR 802.11n och inte ac.
 
Jag beställde iaf en ac-lr som jag fick igår. Inte så svårt att få i gång. Lite overkill-programvara för bara en ap men ganska enkelt ändå.

Sen ska man bara uppdatera resten av utrustningen. Funderar på en Edgerouter X.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.