Hej!

Behöver lite råd hur jag ska göra med ett DSC 1616, Vikinglarm (GSM3D) och telldus duo + raspberry pi.

Lång historia kort.

Efter min fars bortgång och på grund av släktfejd stod villan tom i nästan ett år. Under tiden tilldelades dödsboet en förvaltare. Förvaltaren tog beslut om att ett huslarm skulle installeras och tog hjälp av en larmfirma. Larmfirman passade på och "hunsa" boet lite och installerade ett DSC 1616 bestående av central, uppkopplad mot fast telefon samt två trådlösa deckare, 1 trådbunden deckare i garaget samt knappanel för 12 000 kr. Någon installationsmanual eller dokumentation följde inte med, för den gick till förvaltaren som inte sen skickade den vidare till mig som slutligen löste ut de andra familjen.

Efter jag tog över fastigheten så stod den fortfarande obebodd ett halvår till. Till villan så har jag också en skogsfastighet alldeles bredvid villan med en del uthus där det blev ett inbrottsförsök. I den vevan så beställde jag hem ett "kinalarm" från Vikinglarm med deckare, magnetsensorer osv.

Efter jag flyttade in i villan och gården så flyttade jag ner Vikinglarmet till huset. Detta var i samband med att jag också sa upp den fasta telefonen. Vikinglarmet har tjänat mig väl och det har funkat hyffsat bra.

Tekniknörd som jag är så har jag också installerat en Telldus Duo med Rasp Pi för styrning av belysning m.m. Men känner att jag har växt ur kostymen och har börjat kollat på en Z-wave. Jag kommer också att få fiber snart installerat i villan.

Därför håller jag nu på att fundera på att göra om hela larmlösningen med hemautomationen. Jag vill gärna ha ett integrerat system med varandra.

Jag har inget behov av att ha möjlighet att koppla larmet till larmcentral. Att bygga ut DSC 1616 verkar vara oerhört dyrt, det var ju också orsaken varför jag köpte till kinalarmet. Men Z-wave enheterna verkar ju komma ner i rimlig prissklass.

Ska man sikta på att bygga ett nytt kombinerat system med raspberry pi som kärna och Z-wave även för larm? Eller är det värt merkostnaden att bygga ut DSC:n? Jag behöver förmodligen då anlita larmfirman eftersom jag har inga koder eller liknande till larmet nu för administration eller manualer. Finns det något andrahandsvärde på DSC och vikinglarmet?

Långt inlägg men hoppas på lite råd och tips i denna jungel av alternativ...
 
Ett riktigt larm är beprövat och har en oslagbar driftsäkerhet och det vill man gärna ha på sitt larm särskilt om man tänker sig att ha branddetektorer också.

Du kan enkelt nollställa ditt larm; https://support.aartech.ca/index.ph...24/7/factory-reset-dsc-pc1616--pc1832--pc1864


Vad är det som är så dyrt med DCS larmet? Går du över på trådat där du kan så kostar deckarna inte särskilt mycket och är dessutom helt underhållsfria.
 
Nollställa går alldeles utmärkt att göra som mexitegel skriver.
Om du ska bygga ut eller köpa nytt beror på vilka funktioner du villa ha och hur du vill integrera dom med larmet.
DSC är bra och beprövat till skillnad från kina-larm.
 
Kinalarmet är uteslutet i en kommande lösning. Utan hoppas kunna få några kronor på blocket för det.

Men jag har sett att jag måste köpa till något för flera tusen till DCS för att kunna köra IP? Ytterligare pengar för att kunna koppla det med Z-wave system? Jag vill ju kunna köra både larm och Z-wave via app. Kunna använda magnetsensor för dörrar som både kan användas för larm i borta-läge och exempelvis kunna enkelt se om en dörr står öppen/kunna styra att taklampan tänds med automatik efter solnedgång i grovköksingången (tror ni förstår tanken). DCS huvudenheten är i garaget btw. Garaget är fristående från huset.
 
Envisalink som ger IP funktionalitet kostar runt 1200-1400. inklusive frakt och moms/tull sist jag kollade. Den har app/webtjänst.

DCS larm har en databus som består av en fyrtrådskabel. Så länge du drar en sån kabel mellan hus och garage så kan du placera resten av funktionerna där du vill med undantag av sirenen som måste anslutas direkt till huvudenheten (sen kan man ha en duktigt lång kabel till den också)
 
Okej men om jag investerar i en envisalink. Finns då appstyrning av DSC + hemautomation? Läst något om Vera som rekommenderas isåfall. Kan jag köpa en z-wave kompatibel magnetbrytare som kan användas av DSC? Någon som har något tips på produkt/system/tjänst jag ska fortsätta forska vidare på?
 
Varför inte bara använda MKT avsedd för larmet?
Vad vill du uppnå?
 
MKT?

Det jag vill uppnå är självklart ett fungerande larm kombinerat med hemautomation eftersom jag växt ur Telldus. Och detta så klart så kostnadseffektivt som möjligt.

Därför blir min grundfråga om det är värt att kosta på DSC:n med IP och köra med Z-wave. Kan man köra Z-wave magnetbrytare osv så är det ju kanon.

Jag var ju rädd för att jag tvingas kosta på GSM-modul och IP-modul och specifikt köpa magnetbrytare som endast fungerar med DSC och inte går på något sätt att användas ihop med något annat.
 
Jag har ingen själv men jag tror det var en tråd här på forumet som visade integrationen där man i veran kunde se statusen på alla larmets kontakter.

Trådbundna larmsensorer (magnetkontakter, brandvarnare,ir detektorer osv) funkar med alla andra trådbundna larm också. Det är bara trådlöst som är hopplöst (märkesspecifikt)
 
Återuppväcker den här tråden.

Finns det någon på det här forumet som kör Vera ihop med DSC? Vad går att göra och inte göra med den kombinationen?

När jag googlar så tolkar (rätta mig om jag har fel) jag att jag kan använda mig av DSC rörelsesensor till att exempelvis tända en lampa. Men har inte förstått om jag kan använda mig av ett z-wave magnetbrytare som får DSC att larma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.