Har precis fått fiber indraget i huset och har nu tänkt att tv ska kopplas in.
För att göra detta behöver jag dra koaxialkabel från fiberbox till "första" tvjacket för att sedan sprida tv-signal till övriga tv-uttag.

Tanken är att jag drar kabel från fiberbox ner i krypgrunden och sedan upp i närheten av tv-uttaget och sedan kopplar in, tyvärr kan jag inte borra mig direkt ner i grunden från tv-uttaget eftersom det där går en rejäl betongbalk i krypgrunden. Min tanke är då att ta bort golvlisten, borra mig ner i krypgrunden och fisk upp kabeln. Sedan tänkte jag kapa nederdelen av gipsskivan bakom listen (blir ca 1-1,5 m) och där lägga kabeln dolt under gipsskivan och bakom golvlisten, sedan spåra ur gipsskivan upp till tv-uttaget (10-15 cm), borra mig in och koppla in, spackla o måla.

Är detta en bra lösning eller det finns andra sätt att lösa dragningen till tv-uttaget på?

Försökt rita :x mina tankar på en lånad bild då det oftast säger mer än...

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Så enket är det inte.
Du behöver en tv box till varje tv
kör trådlöst om det går eller nätverkskabel
 
Jo så enkelt är det och funkar alldeles utmärkt för grannarna som redan kopplat.

I Stadsnätet finns vårt eget grundutbud på 19 kanaler. Du behöver varken parabol eller antenn, utan TV-signalerna kommer via markbundna fiberkablar i ljusets hastighet. Signalerna sänds både digitalt och analogt och sprids med fördel över din bostads befintliga TV-slinga.

Men nu var det ju inte det som va frågan.
 
För att svara på frågan så ser jag inga fel med den dragningen. Kanske är läge att spåra in en slang från uttag ner i krypgrund om man vill komplettera med en nätverkskabel senare.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Då kör jag på det!
Jo, har funderat på nåt hål i varje rum, men avvaktar nog, så jäkla mysigt o krypa runt där nere så jag gärna portionerar ut gångerna :)
O det trådlösa funkar än sålänge lysande!
 
Tänk på att snäva böjar kan försämra koaxkabelns vågimpedans. Det finns de som rekommendera att böjradien inte ska understiga den man har i en CD-skiva.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Toppen!
Genom golvet går jag snett upp och till tv-uttaget tänkte jag snedda mer än vad jag ritat på bilden!
Tv-uttaget sitter bakom tv-bänken så det syns inte om det blir lite dåligt spacklat/målat där.
 
Lite återkoppling.

Kabel dragen och allt inkopplat o funkar perfekt! Slapp såga ur gipset i väggen upp till tv-uttaget, lyckades fiska upp kabeln genom det borrade hålet i dosan bakom gipset istället, så slapp jag spackla också!

Frågade även frun om vi inte skulle ha en ny tv också nu när allt annat blivit så bra, hon svarade ja, så en timme senare var nya tvn inköpt, upphängd och installerad, gäller o jobba snabbt så hon inte ångrar sig. Dock ligger det väl förmodligen något annat bakom, kommer väl en enorm räkning på skor eller något snart?
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Hej Lex.
Hur gjorde du kopplingen?
Svärmor har fått in fiber och har boxen 50cm ifrån ett av dom befintligta tv uttagen i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.