Det som ingår var det jag skrev, alltså själva grunden ovan mark om jag säger så, utom betongen.

(Det finns lösa kantbalkar och sådant att köpa på bland annat Beijers och på Risbergs i Umeå också Steve_O, det är billigare än att köpa Dorocell.)

 
12x7m med dubbla portar på långsidan. Dock kommer 3.5 meter gå till tvättstuga/pannrum. 7 meter bör man dock ha i djup om man vill ha en bänk framför bilarna.
 
Riddarn skrev:
12x7m med dubbla portar på långsidan. Dock kommer 3.5 meter gå till tvättstuga/pannrum. 7 meter bör man dock ha i djup om man vill ha en bänk framför bilarna.

Vårat bostadshus är 11,6X7,7m...... ::) ;)
 
Respekt !!! ;D
Riddarn skrev:
12x7m med dubbla portar på långsidan. Dock kommer 3.5 meter gå till tvättstuga/pannrum. 7 meter bör man dock ha i djup om man vill ha en bänk framför bilarna.
 
Riddarn skrev:
12x7m med dubbla portar på långsidan. Dock kommer 3.5 meter gå till tvättstuga/pannrum. 7 meter bör man dock ha i djup om man vill ha en bänk framför bilarna.
Ett garage kan aldrig bli för stort :)

Ett tips, låna eller köp "garageboken". Där finns många tips och ideer och även en avdelning med måttför att beräkna vilken storlek man behöver.

Om jag spekulerar i vad jag skulle vilja ha för garage:
Garagedel där det finns plats för att meka med en bil, dvs inkl plats för arbetsbänk och div verktyg (Lxb) min 7x6m. Takhöjden ska räcka för en framtida 4-pelarlyft.
Sedan behövs naturligtvis en förrådsdel med hyllor i storleksordningen 3x6m
Utöver detta behöver man plats för cyklar, skottkärra och gräsklippare mm. här behövs nog ytterligare 3x6m.
Hmm, då är jag uppe i 13x6m, men det kanske räcker med 11x7 istället ?
När jag ändå bygger vill jag givetvis ha en liten snickarverkstad med plats för lite virke och någon maskin. Det kanske kan byggas på övervåningen ?

Utöver detta behövs en carport för två bilar, dvs 7x6m.

Summeringen blir då garage min 11x7 m i två plan med dubbelcarport.

Total byggyta alltså 17x7m och då har jag inte räknat in vedbod, skotergarage och traktorgarage ;D

Jösses vad dyrt det kommer bli :(
 
Ubbe skrev:
Total byggyta alltså 17x7m och då har jag inte räknat in vedbod, skotergarage och traktorgarage ;D

Jösses vad dyrt det kommer bli :(


Det drabbar säkert ingen fattig...... ::)

Annars finns det säkert snälla fruar (eller om det e tvärt om.. ;) ) som gärna låter er bo i huset i stället för garaget!! ::) ;)
 
RoTe
Mitt drömgarage har plats för 2*2 bilar varav de platser längst in är mekplatser. ;D Har funderat på tre i bredd oxå men det låter lite väl...
 
Du kan aldrig bygga för stort garage... Räkna med plats för hyllor, arbetsbänk, plats för vinterdäck, gräsklippare och cyklar.... listan kan görs längre...
Minst 30m2 för enkelgarge och 55-60m2 för ett dubbelgarage.
 
RoTe skrev:
Mitt drömgarage har plats för 2*2 bilar varav de platser längst in är mekplatser.  ;D Har funderat på tre i bredd oxå men det låter lite väl...
Nu du RoTe, nu börjar vi vara på samma våglängd ;)

Mitt garage är 13,1 * 6,3 med i det närmaste full övervåning........huset är 12 * 6 med oinredd övervåning ;D

/ Herr Garagefetichisten (aka vr6 variant........) ;)
 
Om ni har problem med att ni inte har webutrymme att lägga ut era bilder på till inläggen så kan ni maila de till mig så lägger jag ut dessa åt er.

(Krymp helst ner dem till 640x480 eller liknande så blir det mindre jobb för mig)

Min adress är "byggahus@pc.nu" , (utan " ")
 
PS.!
Glöm inte skriva vilken forumdel och tråd bilderna skall in under! :p
 
4 bilder (förhoppningsvis) skickade till Jesca_j
 
Gransnaret12.jpg

Gransnaret32.jpg

Gransnaret62.jpg

500fgarage2.jpg

 
Totte_S
;D ;D ;D Vill oxå ha  ;)
Stoltserar i dag med 3.6*5.5, platt tak  :p  :':)P
Ska försöka flörta lite med kommunen så vi får överskrida byggytan och bygga i tomtgränsen (kommunen granne)

(é det en xt som står i hörnet eller?)
 
Totte_S skrev:
(é det en xt som står i hörnet eller?)
TT e´re ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.