J
Köpt ett fint hus från -66 med källare vi flyttar in i om ett par månade.
Källare byggt med betonghålsten och entreplan med lättbetong. För 5år sen byttes oljepannan ut mot en värmepump. Finns dock en kamin i gillestugan som det eldats lite i under vintern.

Radonet mättes för 30år sen och var då inga problem, men tänkte göra en ny mätning.
Källaren är fri från fukt.

I den så kallade energideklerationen rekommenderades det att sätta friskluftsventiler i samtliga rum som saknade det.
Idag sitter det bara friskluftsventiler i källaren; gillestuga, pannrum, mat, hobby och ev. mangelrum.
Frånluftsventiler dragna till kanal i skorsten sitter i torkrum, toalett samt badrum på entreplan.

Där är helt öppet i trappan mellan entreplan och källare (inga dörrar eller väggar som på planlösningen). Heller ingen dörr till gillestugan. Torkrummet har använts som förråd de senaste 15 åren vilket vi kommer fortsätta med, och torka tvätten i tvättstugan.

Om jag sätter in 4 friskluftsventiler på entreplan, finns det då inte risk att ventilationen blir sämre i källaren?
Behöver jag då även förbättra frånluften?

Spontant tänkte jag sätta fuktstyrda pax-fläktar i tvättstuga och badrum. Tvättstuga rakt ut från väggen och i badrummet till den kanal som går mot skorsten.
Är detta helt fel eller finns det bättre alternativ??? Kanske ska strunta i att ändra något eftersom där inte är några problem?

FTX går bort då det kräver för stora ingrepp på huset iom källaren. Med det skånska klimatet har jag svårt att se lönsamheten. Och om jag installerar FTX på endast entreplan, blir det då återigen inte sämre ventilation i källaren?

Har noll koll på sånt här, och tycker energideklarationens tips om att endast montera friskluftsventiler låter mysko :surprised:

källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
entreplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, och välkommen till forumet..

Vi bor i ett hus identiskt med väldigt många av de förutsättningar du beskriver. Byggt sent 60-tal, gillestuga med kamin, ursprungligen bara tilluft i källaren etc.

Jag har modifierat ventilationen från självdrag till mekanisk. Dels genom en kanalfläkt på vinden för utdrag från badrum/toa. Testade först flera varianter med badrumsfläktar men de har för dålig kapacitet, och gav problem med kondens som rann tillbaka inuti de gamla rören vintertid. Dels genom en takfläkt (sitter på utsidan på taket) som ersättare för utdragsfläkten i köket. Den går på konstant lågt varvtal och ventilerar hela huset, och kan enkelt ökas när man lagar mat. Dessutom har jag satt in friskluftsventiler i samtliga sovrum.

Klimatet inomhus har förbättrats påtagligt. Betydligt bättre luft.
 
J
GoForIt skrev:
Hej, och välkommen till forumet..

Vi bor i ett hus identiskt med väldigt många av de förutsättningar du beskriver. Byggt sent 60-tal, gillestuga med kamin, ursprungligen bara tilluft i källaren etc.

Jag har modifierat ventilationen från självdrag till mekanisk. Dels genom en kanalfläkt på vinden för utdrag från badrum/toa. Testade först flera varianter med badrumsfläktar men de har för dålig kapacitet, och gav problem med kondens som rann tillbaka inuti de gamla rören vintertid. Dels genom en takfläkt (sitter på utsidan på taket) som ersättare för utdragsfläkten i köket. Den går på konstant lågt varvtal och ventilerar hela huset, och kan enkelt ökas när man lagar mat. Dessutom har jag satt in friskluftsventiler i samtliga sovrum.

Klimatet inomhus har förbättrats påtagligt. Betydligt bättre luft.
Tack :)

Är den kanalfläkten då alltid igång? Var har du sen dragit kanalen? In i skorstenen eller gjort en ny utgång?

Vad menar du med takfläkt?

En kanalfläkt på vinden låter vettigt. Men vill jag då inte ha med det så kallade torkrummet och toaletten i källaren som idag går till skorstenen? Och framförallt tvättstugan som idag inte har någon frånluft (om jag kommer ihåg rätt). Planen är att i framtiden göra om tävttstugan till en kombinerad tvättstuga och badrum.
 
Kanalfläkten från badrummet är fukt/manuellt styrd. Jag har gjort ny dragning med ny huv på taket, då vi hade återkommande kondensproblem med de gamla rören.

Takfläkten (vi har den här) sitter ovanpå ventilationshuven från köksventilationen, på utsidan av taket.

Vi torkar tvätten i tvättstugan med hjälp av avfuktare, så där föreligger inget behov just nu.
Det sitter en gammal utdragsfläkt i frånluften från tvättstugan, men den används inte.
Det pågår ombyggnad i tvättstugan med komplettering av dusch/badkar/bastu även här..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.