Jag håller på att riva en vägg för att utvidga en toalett. I helgen kom jag igenom väggen från ena sidan men det går en massa rör där. Bilder: http://imgur.com/a/yIs7T

Huset är gammalt som gatan, åtminstone från 1900-talets början.

De två rören som går uppåt är gjutjärn och sticker upp på taket.

Vad kan det vara för rör?


De idéer jag har hittills är att det kan vara
* ventilation för avlopp
* Köksfläkten
* Badrumsfläkten
 
Jag gissar avluftning till avloppet, men frågan är ju varför det är två.
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Ser ut som ett gjutjärnsrör och det borde användas som avloppsluftning.
 
Redigerat:
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Kan vara så att huset har två toaletter
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Alej skrev:
Kan vara så att huset har två toaletter
Fast man behöver ju inte två avluftningar genom taket för det.
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Kan ej svara på det. Jag har dock två luftningar på mitt tak.
scim skrev:
Fast man behöver ju inte två avluftningar genom taket för det.
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Tack för svaren

Ja det finns två toaletter men jag tycker också att det verkar överflödigt med två avluftningar.

Visst borde man kunna kapa bort röret som svänger och bara koppla ihop dem till en avluftning för hela avloppssystemet?

Är det någon som har koll på om ventilation från enskilda rum, t.ex. kök eller badrum, någonsin är draget i gjutjärnsrör? Det finns ju andra kanaler på källaren, såna där klassiska asbest, de känns som mer troliga för annan ventilation än avluftning?!?
 
Har du följt rören nedåt? Kanske är det ena ett s.k "radonrör" som luftar din krypgrund om du har en sådan? Annars gissar jag på dubbla avluftningar.
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Har du följt rören nedåt? Kanske är det ena ett s.k "radonrör" som luftar din krypgrund om du har en sådan? Annars gissar jag på dubbla avluftningar.
Inte ännu, kommer dock ta bort golvet vilket kan ge lite ledtrådar. Jag har källare så det lär väl inte vara avluftning av radon då antar jag. Har annan ventilation i källaren också.

Jag ska se om man kan ordna alternativ avluftning så långt ner som möjligt på de rören. Vill verkligen ha bort dem.
 
peternicklas
Det är mest trolig ventilationsrör för toaletterna.
 
  • Gilla
tjoplong
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.