Kanske inte renodlat möbelsnickeri, men close enough.

Hur mycket tål en ögla med 10 mm diameter träskruvsgänga, indragen cirka 40 mm i solitt trä? Är det nog för att hänga upp en "bildäcksgunga", även om det klängs, hoppas och gungas ganska vilt? Riskerar den att glappa loss efter ett tag?

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha mutter på baksidan, då hade det varit mycket enklare (rejäl fyrkantbricka och nylocmutter löser allt...).
 
Väldigt svårt att beräkna i och med att trä är ett så heterogent material. Hur långt är ett snöre?
- Dra i skruven, dra ur och dra i igen med lite polyuretanlim (1-komp, fukt + lim), så minimeras i alla fall risken för axiellt glapp.
- Se till att den infästa skruven inte kan röra sig radiellt, för det är detta som skapar farligt glapp.
- Istället använda ett skruvstift med tajt fetbricka, öglemutter och en låsmutter (eller borra hål i skruvstiftets topp och sätt i saxpinne). Den fastdragna fetbrickan minskar det radiella glappet avsevärt.
 
Smart att använda skruvstift och öglemutter!

När det gäller trå, så en vanlig solid regel (C24). Jag är, som det säkert märks, inte så van vid att behöva tänka på vad saker ska behöva tåla när jag jobbar i trä (mer van vid hederligt stål...), så jag har liksom inte känslan för det. Det jag är mest nervös för är att skruven kommer att nöta på träet, och så småningom helt enkelt slitas rakt ur det.

Jag måste dock fråga, vad är fetbricka? Det är ett nytt begrepp för mig?

Jag tolkar det som att man låser skruven genom att ha en tjock fyrkantbricka, som man spänner mot träet med en låsmutter. Sedan får man hindra öglemuttern från att gänga av sig med en låssprint, nita den eller helt enkelt loppa fast den med svets.

För att minimera rotationskraften på den så använder jag naturligtvis en lekare som repet sitter i.

Sounds like a plan?
 
Fetbricka: lokalt utryck för en stor bricka med ett litet hål. Du bör nog ta en storlek för liten och sedan fila upp den så att brickan passar runt skruvstiftets gänga utan något glapp. "Fetbrickan" eller fyrkantsbricka spelar ingen roll egentligen. Ta det som snyggast. Låsmuttern kan i princip vara öglemuttern.
Jag hade själv en dylik upphängning hemma för småbarnen för hoppsele och senare en gunga, men då var det ett helsvetsat fäste med plattjärn bultat i limträbalk och påsvetsad långhålsbult som infästning. Noterade dock att en rostfri öglemutter eliminerade allt gnissel

I övrigt; rätt uppfattat. :)
 
Ah, då är vi på samma spår. Jag gillar fyrkantbrickor, för att om man vänder dem rätt (de är stansade, så ena kanten har lite "egg") så biter de fast väldigt bra i trä.
 
Stor bricka med litet hål brukar kallas "båtbricka" (även om fetbricka var ett roligt ord).
 
peternicklas
Karosseribricka är den rätta benämningen.
 
  • Gilla
Esdie och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Karosseribricka är den rätta benämningen.
Stämmer, även om äldre verkar säga fetbricka här runt Göteborg. :D
 
Fetbricka it is :)
Det heter också öfs och inte takfot till exempel.

Det blir mer och mer uppenbart att byggsvängen håller på att infiltreras av byråkrater :D
 
Det borde fungera bra även om jag själv använt trapetskrok eller gungkrok till liknande.
Allt beror på belastning (tyngd, rörelse mm) och infästning.
 
Hmm, såg att halva mitt inlägg inte kom med :(

Vad är det som du ska hänga upp gungan i? Det finns ingen möjlighet att använda andra beslag som inte kräver mutter ovanifrån?
 
En kort tvärbalk, 45 mm tjock, utan åtkomlig ovansida.
 
Spontant är jag mer 'orolig' för 'kort tvärbalk, 45mm tjock' än för 10 mm ögla... Är tvärbalken infäst för att klara belastningen? Hur bred och lång är den? Säger du 45x45x500 spikad med trådspik skulle jag inte gunga... Men tvärbalken kanske inte är ett 'problem' när mer fakta ligger på bordet.

Trapetskrokar verkar ligga på 8mm i diameter, med ~50-60 mm gäng. Alltså misstänker jag att 40mm inskruvningslängd, som TS föreslår, är lite i kortaste laget, även om TS krok är 10mm.

Ingen vetenskap i detta, någon annan kanske vill räkna på det...
 
Den ser onekligen robust ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.