Ojdå, första gången jag hör så mycket illa om Dewalt, men ska hålla mig till Makita fortsättningsvis ochså. ;)
 
gerkapen skulle finnas med remmdrift ner till klingans centrum med motorn högt monterad så man ser vad man gör. Har dewalt 700 som går som slitvarg i alla mina byggen. Skulle dock välja en bättre om jag hittar en. kanske den går sönder en dag? Då blir det en smartare variant.

Några tips?

Magnus
 
Hej Byggaren!

Det Du berättar om Din DW/ELU rikt/planhyvel var tråkig läsning. Men, är det en gammal ELU-konstruktion?

Jag äger en ELU DAH 176 där reservdelslistan är daterad septemper 1982. En i alla avseenden perfekt skapelse.

Du skriver, att utmatningsbordet skall ligga 1 mm över skärcylindern enligt fabrik. Innebär det att avståndet mellan  en linjal vilande på utmatningsbordet och ett av hyvelstålen skall vara 1 mm?

Om så är fallet, är det troligen fel. Enligt ELU:s manual skall utmatningsbordet ligga 0,02 - 0,05 mm under stålet. Jag brukar lägga en rak plastlinjal på utmatningsbordet vid justering av stålen. Tycker då att det stämmer när de just nuddar linjalen. Bordet på min hyvel går ej att justera i höjdled.

Över det jag nu kommer till har Du säkert full kontroll, men det finns andra som läser.
Hyvling av bräda på högkant - pressa inte ner början av brädan mot kuttern! Då får Du den aldrig rak! Försök börja  på mitten med en plan yta, och hyvla sedan denna längre och längre ända till dess Du når ändarna av brädan. Fel eller inte - det är den metod jag använder.

pic00076vg3.jpg

per
 
Hej Byggaren!

Efter en tripp till Ålesund är det dags att kolla forumet.

Jag tror att Din hyvel har beteckningen DW 1150. Den jag har är äldre, och är inte byggd på samma sätt om efterföljaren. Bl.a. har Din variant individuellt inställbara bord som båda är uppfällbara, m.m.

Min har fast utmatnings- och justerbart inmatningsbord. Din är troligen grön, min är blå, och det är just den färgen som används till bra grejer.

per
 
Byggarn!

Skit de samma, enligt Black & Deckers broschyr, på "hyveln med professionella egenskaper", är färgen grön, och försedd med numret  DW 1150. Om det sedan är en sådan Du äger har Du inte svarat på. Om färgen sedan är gul efter några år betyder ju inte annat än att man bytt färg i sprutan.

Tekniskt är det annat som skiljer, som jag nämnde, och den ELU-hyvel från åttiotalet som jag har, får kanske sägas vara en äkta ELU med den kvalitet som just kännetecknade ELU.  Det är alltså inte samma produkt som idag går under namnet DW.

Och därmed torde ämnet vara avklarat.

Trevlig fortsättning på sommaren!

per  
 
Byggaren!
Varför inte skaffa en gammal kombimaskin typ en stenbergs?
mvh
 
Hammer?
Hittade ingen info på google
mvh
 
Byggaren skrev:
Undviker kombimaskiner av två orsaker:
1. Vill kunna begagna samtliga funktier samtidigt utan att behöva ställa om.
2. Har för liten plats för att kunna komma åt på alla sidor.


:cool:
Det tar inte många sekunder att ställa om min gamla stenbergs! ;)
 
timujin skrev:
Hammer?
Hittade ingen info på google
mvh
Här hittar du lite godis för snickarglada, väldigt prisvärda maskiner!

SweDendro AB
 
Har funderat på att byta min gamla stenbergs kombi mot en modernare.
Har tittat på felder, men dom är väl dyra...
Kanske hammer är ett alternativ
ska kolla närmare på priserna.

mvh
 
elof skrev:
Här hittar du lite godis för snickarglada, väldigt prisvärda maskiner!

SweDendro AB
Rena rama porren ju  :surprised:
 
Angående det där med bandsågen så skall styrningarna inte ligga an emot klingan, det skall vara lite distans där och samma med de bakre styrningarna. Klingan skall löpa helt jämnt utan några styrningar inblandade och sen ställer man in styrningarna.

Den bandsågen som ELU hade var väl samma som min gamla Scheppach, tycker personligen att den fungerade alldeles utmärkt samt att jag uppskattade att skyddet var av plast om ifall att klingan hoppade av.

Hammer är förresten mycket trevliga maskiner, har kört en del med sådana på en skola. Sen finns det ju Felder med. I lägre prisklasser så kan man titta på Robland.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.