Haha! Älskar när en motpart avslutar ett brev med "Ärendet avslutas". Ungefär som att de ensidigt kan bestämma det. Bara att löda på med nästa brev.
 
  • Gilla
Globetrot och 5 till
  • Laddar…
De har ingen aning om vad de ger sig in på... Om de tror att jag ger mig så har de j-igt fel...
 
  • Gilla
kallun och 4 till
  • Laddar…
Borde du inte kunna kontakta ditt eget försäkringsbolag? Om det nu enligt försäkringsbolags synsätt inte skulle bero på sprängningarna så borde det täckas av hemförsäkringen väl? Och så kan de driva det vidare mot det försäkringsbolaget som påstår att sprängningarna inte är orsak till skadan.
 
Du får ursäkta, men hela denna historia, är bara för mycket.
Redan innan sprängning menar du att besiktningsman varit nonchalant och slarvig. Inte velat titta eller dokumentera. Samt flytta vibrationsmätare. Precis som om de från början tänkt spränga sönder ditt hus.
Du verkar från början ha varit alldeles övertygad om att de också tänkt skjuta sönder ditt hus. Du ville ändra sprängmetod. Ha enorm koll på besiktningen. Vara hemma vid sprängning för att dokumentera. Filmat senare besiktning.
Dina skador låter också för mycket. Om ett skåp ramlar ner och slår sönder TV:n, samt att en kaklad vägg flyttar sig. Så måste ju även alla blommor och prydnadssaker fallit golvet, tavlor ramlat ner, bokhyllor vält. Det skulle aldrig funnits en chans för besiktningsman eller sprängare att slingra sig. Dessutom slingrar sig nu alla försäkringsbolag.
Om detta är sant, så är det något av det osannolika jag hört.
Jag påstår inte att du ljuger, för ibland överträffar verkligheten dikten. Men detta...
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
@byggankan: Jo, men de går in först när det blir rättsprocess och jag tänker mig att försöka dra övriga vägar först

@AG A: Jag läste på om sprängning innan och hittade många fall där det blivit precis såhär, ja. Har även varit med om att saker skiter sig med hantverkare tidigare efter 6 års renovering och kör "better safe then sorry" har räddat mig många gånger och det är jag tacksam för i även detta fall. Du får gärna ha en subjektiv åsikt från sidlinjen, men ställ dig denna fråga: Utifrån ditt svar till mig, så menar du att jag skulle ha ett incitament att;

* Få omrenoverat ett hus som precis renoverats för 1,5 miljoner i de skadade rummen?
* Ha gjort mig besväret att lagt en lömsk plan där jag iscensatt hela historien genom att be grannen avbryta vid tre tillfällen (tills han blev förbannad) som en del i en lömsk plan för att få det fantastiska nöjet att leka rättshaverist på nätterna vid sidan om heltidsjobb och barn?

Allt för att få renovera ett hus som redan är tipp topp renoverat?

DET tycker jag låter låter som det mest osannolika jag hört och om det vore så, så skulle ingen vara gladare än mig, för då hade jag ju varit skadelös...

Man får också beakta att vissa saker är subjektiva, t.ex. tyckte jag att mätarflytten var konstig i sitt kontext, men det har jag fått veta nu i efterhand är ett naturligt förfarande om man upptäcker att den sitter fel, så du får inte läsa tråden som IS läser koranen. Hade inte frågat om hjälp om jag varit expert på detta.

Sen ska man ju också värdera att de är kanske inte de lindrigaste fallen du ser, eftersom jag inte hade tagit mig tiden till att dokumentera detta t.ex. i denna tråd om det hade varit en skitsak...
 
Redigerat:
O
Jag uppskattar att du håller oss informerade om hur det fortgår!
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
@Odjuret: Absolut, lär bli en långdragen historia i flera instanser :(
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Tycker det låter lite typiskt vid sprängbesiktning, jag har haft 2 olika firmor hemma för besiktning vid 2 sprängningar grannar gjort, de ena med slipsen åtdragen så han knappt fick luft och fetaste Bmwn som tjänstebil, det var ju rena tramset den höll på med, sen har jag haft en tvärt om, kom i en caddy, arbetskkläder på sig och gjorde en jätte noga och väldokumenterad besiktning.

Jag har för övrigt med varit med om när det gick mindre bra, de "råkade" ladda på lite för mycket som de själva uttryckte, sprängmattan hade åkt åt fanders och det låg fotbolls stora stenar 50 meter ifrån där de varit och sprängt, de, men de städade faktiskt upp efter sig, synd att man inte var på plats, den smällen hade man ju gärna sitt på riktigt.
 
@Pumba: Delar din uppfattning, det var enorm skillnad i seriositet och genomförande på den besiktning som grannens inhyrda firma gjorde och den jag själv beställde från ÅF. De senare gav ett mycket proffsigt intryck och var seriösa och informativa.
 
Anser besiktningsmannen från ÅF, som rimligtvis kan räknas som ett seriöst företag, att skadorna utan tvekan kommer från sprängningen så skulle jag i TS situation se till att skaffa en bra advokat som kan driva ärendet.
 
@mr_bygg ÅF skrev i sin slutsats: "En sannolik orsak till dessa förändringar kan vara sprängningsarbeten på den angränsande fastigheten”, något som byggherrens försäkringsbolag kallade "påfallande vagt"
 
O
andr-eri skrev:
@mr_bygg ÅF skrev i sin slutsats: "En sannolik orsak till dessa förändringar kan vara sprängningsarbeten på den angränsande fastigheten”, något som byggherrens försäkringsbolag kallade "påfallande vagt"
"en sannolik orsak" Det tycker inte jag låter "påfallande vagt" Men så är jag inte ett försäkringsbolag :D
 
Precis, ännu roligare blir det om man slår upp ordet sannolik i Svenska Akademiens ordlista, då får man fram;

"som med jämförelsevis stor visshet l. efter allt vad man kan döma kan antagas vara sann l. riktig resp. träffa det rätta l. rätt återge vad som skett l. kommer att ske l. ge en riktig bild av ngt l. vara pålitlig l. trovärdig"

Men när det handlar om att slippa ansvar så verkar alla instanser ta alla korn de kan :(
 
Brevet från försäkringsbolaget såg exakt ut som "förstabrevet" brukar se ut från försäkringsbolag, d.v.s. "Oavsett ansvarsläge: förneka inledningsvis allt ansvar och hoppas att skadeanmälaren ger sig." Detta gäller särskilt när det är fråga om motpartens försäkringsbolag och inte ditt eget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.