Odjuret skrev:
Tja... Jag är inte helt övertygad... Men så skulle det ta en dag å göra en skarv :p ;)
Tveksamt om det räcker....:D du vet mer än 40 timmar för golvlister i ett rum och då är inte ens foder runt dörrarna klara. Men så sätts dom ju på plats och mäts in med ett skjutmått.
Så du har nog rätt och jag fel, han kan aldrig misslyckas med något ;)
 
tommib
AndersMalmgren skrev:
En hantverkare kan säkert lyckas med konststycket att kalllöda en koppling
Stava rätt missade han i alla fall.....

Kalllöda stavas egentligen kallöda (svenska skrivregler, tre på varandra följande lika konsonanter reduceras till två).

Men nu retas jag bara :)
 
Då är det reglerna det är fel på, AM kan aldrig göra fel.. ;)
 
  • Gilla
rererere
  • Laddar…
Skyller allt på SwiftKey
 
SueCia skrev:
Bra försök, men den här gången blev ditt trollande genomskådat direkt :)
"Säker vattensinatllation 2016:1" gäller för nyinstallation, det kan du läsa på sidan 5. Där står också: "Försäkringsbolagen ställer krav på att VVS-installationerna är utförda enligt de branschregler som gällde vid installationstillfället för att försäkringen ska gälla fullt ut."
Det är ingen tvekan att man enligt dagen branschregler inte skulle placera skarvar dolt. Men -77 var det troligen OK och då gäller försäkringsskyddet enligt Säker vatteninstallation".
Men VVSaren var kanske inte ens född -77.
 
Thomas_Blekinge skrev:
"Säker vattensinatllation 2016:1" gäller för nyinstallation, det kan du läsa på sidan 5. Där står också: "Försäkringsbolagen ställer krav på att VVS-installationerna är utförda enligt de branschregler som gällde vid installationstillfället för att försäkringen ska gälla fullt ut."
Det är ingen tvekan att man enligt dagen branschregler inte skulle placera skarvar dolt. Men -77 var det troligen OK och då gäller försäkringsskyddet enligt Säker vatteninstallation".
Men VVSaren var kanske inte ens född -77.
Men eftersom man bla ska byta väggskivor så kan man förmoda att att det görs en så pass stor renovering att det kommer att bli likställt med nyinstallation.
För inte tycker du väl att en renovering av en toalett och badrum från tex 1925 ska följa den standarden efter en renoveringen.

Det du hänvisar till när det gäller försäkringen är ju om toalett eller badrum är orört och det uppstår en skada som ska regleras det menas inte att du kan hålla kvar samma standard som när huset byggdes om du gör om badrummet. För då skulle du inte ens behöva ett riktigt tätskikt.
 
Redigerat:
Nu blev jag ju optimistisk igen till att spara några kronor, tack Odjuret!

Det finns och ska framöver finnas en inspektionslucka.

Om det finns lödade skarvar dolda någon annanstans vet vi först den dan väggarna rivits, men man kan kanske tro att dom drog i ett svep från inspektionsluckan till slutdestinationen, eller? Dom lödde väl inte för skojs skull 1977, redan då var ju Skanska-byggen ganska rationaliserade.

Thomas: Om man byter ytskikt men behåller rörinstallationen är det väl ingen nyinstallation vad gäller rören? :)

Sen vill entreprenörerna inte lägga plaströr i väggen om det är 45x45 reglar i innerväggarna, säger det blir för snäva kurvor då.
Utanpåliggande passar inte estetiskt då t.ex. duschen sitter diagonalt i andra änden av badrummet, blir många meter rör att putsa kromblänkande i resten av livet.
 
Du har rätt att ha vad du vill i dina väggar.
Om du väljer trädgårdsslang och Gardena kopplingar så går det också bra men du får inte ut något på försäkringen om du får en vattenskada men det är ju ett risktagande som du själv beslutar om. Sen kan det bli svårt att hitta någon som vill jobba på sådana premisser eftersom de flesta är auktoriserade vvs installatörer och då måste följa "säker vatten".
 
Och om du väljer att ha kvar en gammal standard så riskerar du att ditt badrum blir klassat som standard 1977 vilket innebär att det har gått över sin tekniska livslängd och skadorna blir då ej reglerade av försäkringsbolaget. Men detta kan nog tex Lolle här på forumet mer om.
 
Gardena har jag dålig erfarenhet av, deras slangar/munstycken håller inte en vinter utomhus i varma Skåne :)

Och visst kan rör från 1977 kännas uttjänta...

Men angående infälld PEX, hur är det med böjningsradien?

(Det är inte lätt att vara amatör...)
 
Fast fortfarande är rören från VV-beredaren till fördelningslådan/inspektionsluckan sannolikt kopparrör, ska jag byta dessa också om jag tapetserar om väggen vid vilken dom är dragna från VV-beredaren till toan?
 
tommib
goranr skrev:
Gardena har jag dålig erfarenhet av, deras slangar/munstycken håller inte en vinter utomhus i varma Skåne :)

Och visst kan rör från 1977 kännas uttjänta...

Men angående infälld PEX, hur är det med böjningsradien?

(Det är inte lätt att vara amatör...)
Om du bygger med 45-regel håller jag med rörisen, det blir för snävt med RiR. Måste du bygga så slimmat?
 
Det är ju så väggarna ser ut. Ska jag byta alla innerväggarna i badrummet från 45x45 till 45x70 reglar?
 
tommib
Nja, då får du byta taktik med rören istället. Är utanpåliggande ett alternativ? Jag skulle inte dra RiR i så tunna väggar. Prisol kanske går, har ingen erfarenhet av det. Vad tycker din röris?
 
Går ju att använda väggdosor också om man har tunna väggar:
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-vaggdosa-m7/
Finns något liknande för de flesta fabrikat av pex-rör.

En rimlig orsak att byta gamla kopparrör vid renovering, även om de i övrigt är fräscha, är att de gamla blandarfästena oftast inte går att få av från rören utan att kapa rören, och då finns inget att koppla in den nya blandaren på utan att lägga en skarv inne i väggen, vilket man ju som redan konstaterats inte bör göra idag. Och blandarfästet måste man ju ta bort för att kunna byta ytskiktet.
Varför rören in i badrummet kan behållas beror på att de förmodligen slutar med någon form av koppling som kan demonteras utan att förstöra den, eller att rören går att kapa på något taktiskt ställe och bygga vidare ifrån.

Vad ska du ha för ytskikt? 45mm reglar ger onödigt svajiga väggar för kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.