Snailman
Tänkte inte ha dosor i taket (enkelgips + 145mm stenull) utan gå ned med slang

I väggarna (innegips 13mm 17mm råspont 45 +195 mm stenull utegips) så tänkte jag sätta dosor vp2.

Synpunkter?
 
Synpunkter på vad?????
 
Snailman
Om det är OK med dosor iom EI30
 
Använd bra material som är självslocknande (inte vissa billiga fabrikat som brinner utmärkt) så ska brandklassningen inte vara nått problem. Ev täta vid genomgångarna med brandtätningsmassa. Har aldrig varit med om att någon har haft åsikter om brandklassningar i garage och el.
 
Snailman
OK, jag använder bara vp2 dosor i väggarna och pmflex slangar.

Köper bara från elbutik.se
 
Redigerat:
Med rätt väggkonstruktion är VP-2, eller Multifix Eco som de numera kallas, godkända för både EI30 och EI60. Se länken för mer information.

Länk
 
Snailman
OK, tack!
 
Mikael_L
Är garaget ihopbyggt med huset och egen brandcell (och egen brandcell ska det ju vara i sådant fall) så är frågan befogad.

Vid alla dosor (och kabelgenomföringar) i brandavskiljande väggar ska väggens brandavskiljande egenskaper beaktas.

Elkos röda dosor (ser ut som röda eljo VP-2) är klassade, sök info om hur du når olika brandklasser med dessa.


edit:
Manitobas länk är en sådan information. Det kan vara så att det är exakt den som gäller även ELKOs röda dosor.
 
Redigerat:
Snailman
Ja garaget är hopbyggt med huset och ska ha EI30 och dörr med EI30 mellan garage och hus med dörrstängare.

Ska göra färdigt vid garageportarna först, så jag kan montera dem, så hur jag ska dra mellan garage och bodel dröjer ett tag till.
 
Nog för att det är onödigt mycket arbete, men går det inte att bygga brandcellen med ett installationskikt utanpå?
45'a+13mm gips, för att förenkla elinstallationerna mtp brandcellen..
Kanske inte helt som man brukar göra, mer en tanke.
 
Mikael_L
DjAlbert skrev:
Nog för att det är onödigt mycket arbete, men går det inte att bygga brandcellen med ett installationskikt utanpå?
45'a+13mm gips, för att förenkla elinstallationerna mtp brandcellen..
Kanske inte helt som man brukar göra, mer en tanke.
Kanske lite mer jobb, men själv skulle jag nog vara sugen på det.
Först en "tät" vanlig vägg, sen ett lager diffusionstät plast, sen 45x45 reglar och så den egentliga garageväggen, med elen infälld i detta installationsskikt.

Fördelen är ju självklart att den mycket mer täta väggen garanterar på ett helt annat vis att man slipper riskera avgaslukt, bensinlukt etc in till bostaden.
 
Snailman
Jag har samma väggar i garaget som i huset, är nog inte det vanligaste? Så på tre väggar har jag installationsskikt med liggande 45x45. Hade inte tänkt ha det på väggen mot bodelen, men har tänkt om under natten.

Väggen med elcentralen (är i bodelen och extra tjock) har kortsidan vinkelrätt mot garaget.
Så jag kan dra rören uppe i glesen i taket, och eller i väggen (utan 45 orna hade jag inte kommit runt hörnen)

Men jag lutar åt att låta alla rör mellan garage och bödel gå i taket i glesen, och lägga dem glest med mellanrum, kanske lite isolering mellan dem just över skiljeväggen.

Eventuell plast får jag fundera på. Kommer nog göra garagesidan av skiljeväggen sist, då jag har värmepump på andra sidan, så är det lättare att dra el till den när den står på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.