Tänker sätta in en rotdosa i en yttervägg och funderar då på hur man gör med ångspärren då den med all sannolikhet kommer gå sönder när jag borrar hålet.
Huset byggt -71 och det ligger plast innanför råsponten.
Hur viktigt är det att det är helt tätt?
Och om det ska var 100% tätt, ur gör man då?
 
Mikael_L
Att få det 100% tätt är nog helt enkelt omöjligt. Inte ens dosan i sig är ens i närheten av tät med alla sina hål för VP-rör osv.

Men om du tar det otroligt försiktigt med hålsågen så kanske du lyckas få hålet i råsponten utan att trasa sönder plasten helt och riva upp mycket större hål än vad dosan är.
En fintandad hålsåg kan vara bättre för detta.


Hur viktigt det är att det är tätt är inte lätt att svara på.
Har huset redan som det är lite halvtaskig täthet så kanske det inte spelar så stor roll om det inte blir 100% här heller. ;)
 
Redigerat:
Så i princip, ett hål i plasten med samma storlek som hålsågen och sedan bara sätta i rotdosan?
Tätare än så behövs inte?
För precis som du säger är det ju fullt med hål i dosan.
 
Mikael_L
PeterTexas skrev:
Tätare än så behövs inte?
Det kan jag liksom inte ha alltför vittgående åsikter om.

Men helt klart är det generellt viktigare på nyare hus med tjockare isolering i väggarna, hus med FTX-ventilation, lågenergihus och nollenergihus osv, än vad det är med ett normalt 40 år gammalt hus.

Troligen skulle jag själv bara dra ett hål lite försiktigt och sen montera dosan.
 
B PeterTexas skrev:
Tänker sätta in en rotdosa i en yttervägg och funderar då på hur man gör med ångspärren då den med all sannolikhet kommer gå sönder när jag borrar hålet.
Huset byggt -71 och det ligger plast innanför råsponten.
Hur viktigt är det att det är helt tätt?
Och om det ska var 100% tätt, ur gör man då?
Bumpar tråden.

Jag har en massa uttag med bakomliggande rotdosor som vid kraftig vind har påtagligt kallras. Plus att jag funderar på FTX, och då ska det vara så tätt som möjligt...

Så, om man vill få en rotdosa (eller vilken dosa som helst med gott om hål/håligheter för rör och slang) att bli så tät som möjligt. Vad ska man då täta med?

Jag vet att det finns smältlim = doslim men det är svårarbetat pga hög temperatur.

Är Silikon på insidan av dosan OK?
Har läst fogskum, men det känns sådär elsäkerhetsmässigt?
Latexfog?
 
J JohanOeberg skrev:
Bumpar tråden.

Jag har en massa uttag med bakomliggande rotdosor som vid kraftig vind har påtagligt kallras. Plus att jag funderar på FTX, och då ska det vara så tätt som möjligt...

Så, om man vill få en rotdosa (eller vilken dosa som helst med gott om hål/håligheter för rör och slang) att bli så tät som möjligt. Vad ska man då täta med?

Jag vet att det finns smältlim = doslim men det är svårarbetat pga hög temperatur.

Är Silikon på insidan av dosan OK?
Har läst fogskum, men det känns sådär elsäkerhetsmässigt?
Latexfog?
Skall det vara full modern standard på täthet, och massor av dosor mm ser jag inte mycket val till att bygga om väggen i modernt utförande.

Riv bort befintliga installationer och annat så att befintlig plast kan tas bort - laga råspont mm, sätt ny plast, regla på 45 "installationsdjup" (fyll med isolering), och sätt nya skivor mot rummet.
(Du vill ALDRIG ha två tätskikt med organiskt material -t.ex. trä mellan, utan vent). Dvs gamla plasten måste bort/göras rejält genomsläpplig innan ny plast monteras. Råsponten kan vara en del av husets stabilitet - det som hindrar huset från att välta när höststormen ligger på, så att riva bort den och inte ersätta kan vara tveksamt.

Dosorna kommer då att helt ligga innanför plastlagret

Om Du gör själv kostar det väl mest material och tid, om Du köper jobbet blir det en del arbete upp tom. spackling, målning och lister... (måste ju snickras kanter runt fönstren, som kommer att se "insjunkna" ut.

Kan ge bättre komfort, men hur många år det tar att på energiförbrukningen tjäna in till investeringen vågar jag inte ens drömma om - gissningsvis fler än huset kommer att leva...
 
J JohanOeberg skrev:
Bumpar tråden.

Jag har en massa uttag med bakomliggande rotdosor som vid kraftig vind har påtagligt kallras. Plus att jag funderar på FTX, och då ska det vara så tätt som möjligt...
Vet du var kallraset kommer ifrån? Har du exv. öppna rör/slang från dosorna upp på vinden? I så fall så löses det enklast genom att stoppa i en tuss isolering (rockwool/gullfiber) i röret där kablarna kommer ut. Det fixar enkelt det problemet, som kan vara större än man tror (och också leda till en massa kondens i dosorna).

Om det blåser rätt igenom väggen så är det som Soltorp40 skriver ett kärvare läge. Det är fö inte din plast på insidan av väggen som skall stoppa vind, det skall vindskydd ytterst i väggen göra. Plasten är till för att långsamt sipprande luft inte skall kondensera fukt i väggen.

I det fallet så är det ny vägg, eller iaf renovering både på in och utsidan som gäller. (Jag har själv väggar utan plast och med sågspån i, men med ny fasad med tyvek i så blir det inget drag genom väggen, som det var innan renovering. Fx ser till att det råder undertryck och därför ingen fuktrisk, sågspånet kan dessutom buffra en hel del.)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.