Hej

Det är dags att bygga badrum i min sutteräng-villa från 1969. Rummet som är ca. 13 m2 ligger ovan mark och har en 100 mm tjock oisolerad betongplatta låt oss kalla den "grundplattan" som golv idag.
Jag har lagt ner väldigt många timmar på att bila upp det gamla golvet som låg ovanför "grundplattan" för att kunna byta ut stammarna. Tidigare låg det på "grundplattan" en 50 mm tjock isolering och sedan en ca 100 mm tjock platta ytterligare. Jag är väldigt ointresserad att börja bila sönder "grundplattan" för att kunna gräva ur osv. Så förslag på det undanbedes.

Hur bygger jag upp golvet? Ytskiktet ska vara klinkers med golvvärme
Takhöjden är skapligt begränsad så jag önskar att göra det så effektivt som möjligt på höjden.

Min tanke var att lägga cellplast på "grundplattan". kan man integrera avloppsrören i cellplasten (skära ur) och gjuta över?

Bortse från min tanke om den är helt galen och kom gärna med "rätt" förslag
 
Redigerat:
Skippa cellplasten och gjut golvet med EPS cement och dra rören i det så slipper du väntetider.
Golvvärmen lägger du enklast i flytspacklet sen.
 
Tack för ditt svar! Vad jag förstår så har EPS sämre isoleringsförmåga och är relativt mycket dyrare än cellplast. Jag utesluter inte EPS, men låt säga att väntetid inte är något problem och jag väljer en annan isolering. Kan man använda cellplast? Är den diffusionsöppen eller ska en annan isolering användas? Och kan man integrera avloppsrören i själva isoleringen (skära ur) eller måste isoleringen vara "hel"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.