FredrikB skrev:
Hej, istället för att hala upp 30.000 som inte finns har vi fått den briljanta idén att försöka bygga en markis av en rullfock eller liknande segel.  ::)

Tanken är att förstaget som seglet rullas upp på monteras på väggen över altandörren och att seglet rullas ut med hjälp av vajer och öljetter utefter väggen med de snea fönstrena. Seglet skulle då täcka ca 30% av altanen och ge de välbehövliga skydd mot solen som behövs för att inte vardagsrummet skall bli bastu...

Är det någon som funderat över något liknande? Tror ni det går?

[bild]
/Fredrik
Hoppas du får svar, är också intresserad.Men det blir nog segeltak bara, förresten, är det ett Trivselhus du byggt?Varifrån kommer fönstren?Är såna som jag vill ha!
GS
 
Anebyhus och Elitfönster ::)
 
FredrikB skrev:
Anebyhus och Elitfönster  ::)
Tackar , precis de fönste jag behöver! :D
 
FredrikB:
Blev det något segel?
Lite nyfiken eftersom vi tänker vänta tills nästa år med vårt...
 
Dessvärre inte, fullt upptagen med att skruva altanräcke och måla fasaden... att Grabber-skruv kunde vara så dyrt trodde jag aldrig!

/Fred
 
Köp Biltemas rostfria istället, 100 spänn för 250 st.
 
FredrikB skrev:
Dessvärre inte, fullt upptagen med att skruva altanräcke och måla fasaden... att Grabber-skruv kunde vara så dyrt trodde jag aldrig!

/Fred
Jo, jag vet vi har byggt 50 kvm altan i sommar... det tryckta virket var billigt i förhållande till skruven... Sen kan man ju börja gråta när man ser räkningarna på all färg... men snyggt blev det!
Ang Biltemas skruv så vill vi inte behöva svära vid varannan skruv när man drar av dem eller spåret "försvinner"... Vet eftersom vi gick på den niten på förra altanen!
 
Jag smällde upp en ny altan och blev positivt överraskad av Biltemas rostfria skruv (45 mm). De gick ej av och spåret höll som berget. Behövde inte byta bit en enda gång. Enda nackdelen är att dem böjs (knäcks) lätt om man trycker för hårt. De gulfosfaterade däremt, från Biltema. De är inget att ha. Är träet för hårt så får man inte in skruven hela vägen innan spåret är borta, som om de vore av mässing...
 
Ett någorlunda permanent segeltak över en altan bör vara sytt för ändamålet.
Dvs utan insydd vingprofil.
Ett bra exempel på fungerande och välsytt segeltak finner man på Båtellet i Marstrand.
båtelletsommar.jpg

/Dadid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.