• Gilla
vedran_dakic
  • Laddar…
Spoz skrev:
Rusta Nyans är inte en dålig färg. Täcker t ex bättre än Caparols färg som jag har använt tidigare.
[länk]

Rusta är i alla andra avseenden en urusel butikskedja. Fel på lagersaldon, priser osv.
Det var jägarns, hade jag aldrig trott. Ska lägga det på minnet om jag ska köpa vanlig vit färg. Har bara testat Rustas kulörfärger, och de har varit usla.

Apropå färg. Testade Bauhaus egna varumärke på snickerifärg, över förväntan bra faktiskt, jämförde med Alcros som jag målat med tidigare men som är betydligt dyrare.
 
Hej Robert!

Jag ska försöka dela med mig av några tips och råd. Har jobbat som målare i 11 år och har egen firma sen 4 år tillbaka.

Gipsskarvarna: När jag spacklar gipsskarvarna så använder jag ett spackel som är gjort för det. t.ex Nordsjös skarv och rems-spackel, Beckers J-spackel. Ett spackel som "klistrar" remsan. Dra ut jäms med hela skarven, lägg i pappremsan (åt rätt håll, du ska kunna rulla ut den), dra över spackelspaden lite "lätt". Lägg på ett lager spackel till. Dra av hela skarven på höger sida, vänster sida och mitten, så att inte något onödigt spackel blir kvar på väggen. Gå vidare till nästa.

Skruvskallarna: Har du många skruvskallar i rad, lägg en rand spackel över alla och släta ut. Det är lättare att slipa en lång rand än 12 st punkter. Detta gör samtidigt som man lägger remsan i spacklet.

Låt allt torka en dag.

Då var det dag igen, ny dag.

Slipa av spacklingen lite lätt med en kloss, 2-3 drag per skarv.

Gipsskarvarna: Använd ett mediumspackel. Nordsjös är helt klart bäst, men dom flesta funkar bra.
Lägg på skapligt med spackel över skarven. Gör den lite bredare än föregående gång (ca 40cm brett). Dra av spacklet som förra gången. Höger, vänster och lite lätt på mitten. Då blir det bra att slipa sen.

Skruvskallarna: Samma som tidigare, men lägg det liten bredare än tidigare. Det blir lättare att slipa då.

Låt allt torka.

Om du har varit duktig så räcker det med spackling. Kolla med en rätskiva ifall skarvarna putar ut eller är går inåt. Om det behövs mer spackel upprepa föregående dags arbete.

Låt torka.

Slipning: Jag använder alltid en slipmaskin. Flex är mest lättanvänd, men Festoolen funkar också grymt. Slipar du med maskin så får ta det lugnt och försiktigt. Använder du kloss så börja med att slipa av höger och vänsterkanterna på gipsskarvarna, sen kör du lite lagomt på mitten.

Målningen: Ska du måla väggarna med t.ex glans 7 S0500-N så skulle jag grunda dom med samma färg. Det blir nog mest ekonomiskt efter som du skulle få massa färg över från grunden ändå.

Kör med pensel i hörnen, måla ut med en liten elementroller, sen gå på med storrollern. Anzas rosa (alt. gröna basic) rullar är bäst och ger snyggast gräng (struktur). Ta inte dom vita eller gröna garnrullarna.

Efter första svängen, slipa av hela väggen lite lätt med klossen innan färdigstrykning. Alt. spackla på lite där det behövs. Grunda spacklingen och sen färdigstyk! Se till att du måla ganska "lagomt" hela tiden. Inte för tunt och inte för tjockt, håll samma stil hela tiden. Se upp för "fettkanter" från rollern. Ta en vägg i taget, lugnt och metodiskt så är jag säker på att det kommer att gå bra!

Köp en bra färg, har du ändå byggt ett hus med allt vad det kostar. Köp ordentliga grejer. Alla dom stora tillverkarna gör bra produkter. Nordsjö imponerar mest för min del.

Lycka till med projektet!

Reference Måleri & Service
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 7 till
  • Laddar…
Grymma tips! (y)
 
Hej!

Någon rekommenderade glasfiberremsa/vävremsa. Denna klarar inte rörelser som uppstår i hus/vägg/tak. Den får då en tunn liten spricka där skarven sitter. Bara pappersremsa som är godkänd enligt "Hus Ama".

Dem stora tillverkarnas billigare väggfärg, t ex Sadolin, är billigare p g a - sämre för miljön, snäppet mindre glans jämfört med deras dyrare väggfärg.
Har också lite sämre täckförmåga men det är inget bekymmer vid två strykningar.

Färgtest: http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_96428.pdf
 
Jonas Hjälsten har väldigt många bra tips och råd, det är svårt att hitta fel i hans inlägg, kan bara komma med komplettering att Nordsjö, Beckers, Alcro och flera av de etablerade märkena på marknaden är i regel bättre än många billigare. Det finns ett undantag som jag vet om, det är Byggmax som har en serie av otroligt prisvärda "kopior" de större färgproducenterna tillverkar till Byggmax, som har ett eget märke, som är lika bra, men jag föredrar Alcro, det är gammalt och vant, Beckers är lika bra och Nordsjö har lika bra och lite bättre ibland för kustnära, Cuprinol är att rekommendera om du bor nära väldigt utsatta områden. Själv har jag styrt över på Byggmax mer och mer, men det har bara med närheten att göra, Jotun har också väldigt bra färger, hmmmm, tror inte att jag var till hjälp, gjorde det nog bara rörigare. Men som "gammal" våtrumsentreprenör så ser jag helre att man använder sig av plåtreglar för att minimera rörelser i skarvar och skruvar vinklar i hörnen. Ett bra spackel är ofta att föredra, där frågar jag alltid på "färghuset" vad jag bör använda.
Ps. Om du har tur så kan man mycket väl hitta kompetent personal hos större bygghandlare som kan ge tips, de är utrotningshotade men de finns, jag har iaf haft förmånen att träffa en på Bauhaus i Västerås för ett antal år sedan.
 
Jonas Hjälsten skrev:
Hej Robert!

Jag ska försöka dela med mig av några tips och råd. Har jobbat som målare i 11 år och har egen firma sen 4 år tillbaka.

Gipsskarvarna: När jag spacklar gipsskarvarna så använder jag ett spackel som är gjort för det. t.ex Nordsjös skarv och rems-spackel, Beckers J-spackel. Ett spackel som "klistrar" remsan. Dra ut jäms med hela skarven, lägg i pappremsan (åt rätt håll, du ska kunna rulla ut den), dra över spackelspaden lite "lätt". Lägg på ett lager spackel till. Dra av hela skarven på höger sida, vänster sida och mitten, så att inte något onödigt spackel blir kvar på väggen. Gå vidare till nästa.

Skruvskallarna: Har du många skruvskallar i rad, lägg en rand spackel över alla och släta ut. Det är lättare att slipa en lång rand än 12 st punkter. Detta gör samtidigt som man lägger remsan i spacklet.

Låt allt torka en dag.

Då var det dag igen, ny dag.

Slipa av spacklingen lite lätt med en kloss, 2-3 drag per skarv.

Gipsskarvarna: Använd ett mediumspackel. Nordsjös är helt klart bäst, men dom flesta funkar bra.
Lägg på skapligt med spackel över skarven. Gör den lite bredare än föregående gång (ca 40cm brett). Dra av spacklet som förra gången. Höger, vänster och lite lätt på mitten. Då blir det bra att slipa sen.

Skruvskallarna: Samma som tidigare, men lägg det liten bredare än tidigare. Det blir lättare att slipa då.

Låt allt torka.

Om du har varit duktig så räcker det med spackling. Kolla med en rätskiva ifall skarvarna putar ut eller är går inåt. Om det behövs mer spackel upprepa föregående dags arbete.

Låt torka.

Slipning: Jag använder alltid en slipmaskin. Flex är mest lättanvänd, men Festoolen funkar också grymt. Slipar du med maskin så får ta det lugnt och försiktigt. Använder du kloss så börja med att slipa av höger och vänsterkanterna på gipsskarvarna, sen kör du lite lagomt på mitten.

Målningen: Ska du måla väggarna med t.ex glans 7 S0500-N så skulle jag grunda dom med samma färg. Det blir nog mest ekonomiskt efter som du skulle få massa färg över från grunden ändå.

Kör med pensel i hörnen, måla ut med en liten elementroller, sen gå på med storrollern. Anzas rosa (alt. gröna basic) rullar är bäst och ger snyggast gräng (struktur). Ta inte dom vita eller gröna garnrullarna.

Efter första svängen, slipa av hela väggen lite lätt med klossen innan färdigstrykning. Alt. spackla på lite där det behövs. Grunda spacklingen och sen färdigstyk! Se till att du måla ganska "lagomt" hela tiden. Inte för tunt och inte för tjockt, håll samma stil hela tiden. Se upp för "fettkanter" från rollern. Ta en vägg i taget, lugnt och metodiskt så är jag säker på att det kommer att gå bra!

Köp en bra färg, har du ändå byggt ett hus med allt vad det kostar. Köp ordentliga grejer. Alla dom stora tillverkarna gör bra produkter. Nordsjö imponerar mest för min del.

Lycka till med projektet!

Reference Måleri & Service
Hej!

Tack för fina tips (tack alla andra också).

I hörnan där väggen möter taket, ska jag fortsätta måla lodrätt väldigt försiktigt, eller målar man vågrätt den sista lilla biten precis innan hörnan?

När man spacklar andra gången (efter att första har torkat) skriver du att man ska använda mediumspackel. Alltså inte likadant spackel som användes vid första spacklingen?

Hur gör man i ett hörn där väggen möter en annan vägg? Ska man spackla där på något sätt eller det är bara måla som gäller?

Tack!
 
Redigerat:
Hej! Kul att ni tycker om svaren.

Den första frågan förstår jag inte riktigt, du får förklara lite bättre.

Japp, andra gången är det ett annat spackel. Spacklet som används vid remssättningen har bättre klisteregenskaper, men är mycket svårare att slipa. Därför lägger man medium över det första spacklet.

I hörnen klistrar du också fast en pappremsa, den är lätt att vika på mitten så det blir bra i hörnet. Efter allt är slipat och grundat så kan man ibland behöva dra en latexfog för att fixa till hörnet till 100%.

Lycka till!
 
Jonas Hjälsten skrev:
Hej! Kul att ni tycker om svaren.

Den första frågan förstår jag inte riktigt, du får förklara lite bättre.

Japp, andra gången är det ett annat spackel. Spacklet som används vid remssättningen har bättre klisteregenskaper, men är mycket svårare att slipa. Därför lägger man medium över det första spacklet.

I hörnen klistrar du också fast en pappremsa, den är lätt att vika på mitten så det blir bra i hörnet. Efter allt är slipat och grundat så kan man ibland behöva dra en latexfog för att fixa till hörnet till 100%.

Lycka till!
Hej igen!

Tack för ditt svar, jag ska försöka förklara lite tydligare (y).

Det jag menar är att det känns som det blir svårt att måla lodrätt precis i hörnan där väggen möter taket. Det bör ju vara mycket enklare att måla vågrätt längs med översta kanten på väggen precis innan det går över och blir tak. Men det jag undrar över då, är ju om det kommer synas att man har målat vågrätt där, istället för lodrätt, som man troligtvis har gjort på hela väggen.

Hoppas du förstår nu :D.

Tack!
 
Man brukar väl måla vågrätt upp mot taken sen målar man lodrätt resten men man rollar upp så långt det går utan att måla i taket, kommer bli någon cm som blir vågrätt som är kvar men det ser man inte om man inte är riktigt nära och letar efter det. Det brukar också vara olika gräng på en stor och en liten roller så det kan man också se om man letar
 
mothership skrev:
Hej igen!

Tack för ditt svar, jag ska försöka förklara lite tydligare (y).

Det jag menar är att det känns som det blir svårt att måla lodrätt precis i hörnan där väggen möter taket. Det bör ju vara mycket enklare att måla vågrätt längs med översta kanten på väggen precis innan det går över och blir tak. Men det jag undrar över då, är ju om det kommer synas att man har målat vågrätt där, istället för lodrätt, som man troligtvis har gjort på hela väggen.

Hoppas du förstår nu :D.

Tack!
Nu är jag ingen målare, bara en bekväm hantverkare.
Jag har tillverkat en egen roller, den sågade jag till, 50 mm bred av en vanlig roller, satte på distanser som låser roller´n på den "böjda" pinnen, vet inte ens vad den heter. Sedan började jag att leka frisör tills jag fått en "roller" som var rätt konisk form och passar alldeles utmärkt för att rolla i hörn med, vertikalt alltså! Vet inte om det är ett användningsbart tips för någon, men funkar för mig! Utan att dubblat dosen!:surprised:
 
Du tillverkade en hörnroller alltså?
445501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino skrev:
Man brukar väl måla vågrätt upp mot taken sen målar man lodrätt resten men man rollar upp så långt det går utan att måla i taket, kommer bli någon cm som blir vågrätt som är kvar men det ser man inte om man inte är riktigt nära och letar efter det. Det brukar också vara olika gräng på en stor och en liten roller så det kan man också se om man letar
Yes, då förstår jag!

En hur-långt-är-ett-snöre-fråga: Hur många dagar tar en målare på sig att spackla ett hus? 1,5 plan, 150-160 m2 ca, stommen är puts och ska ej spacklas, innerväggar i gips. Mellan tummen och pekfingret?

Tack!
 
Stefan N skrev:
Du tillverkade en hörnroller alltså?
[bild]
Visste inte att det fanns, men ja, jag gjorde en själv! ^^
 
Ingen aning, en vecka med slipning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.