Hej, min bostadsrättsförening vill göra om befintliga lokaler till övernattningslägenhet (ändrat nyttjande). För att få bygglov behöver vi I tillgänglighetsaspekt göra så omfattande ombyggnationer att hela projektet riskerar att gå om intet. Vi har inte tänkt ändra så mycket i lokalen, toalett finns redan, brandskyddet är uppnått etc, mest ytskikt och ventilation. Går det inte att göra detta utan att ändra hela planlösningen och flytta väggar etc? Jag hittar inte någon undantagsregel eller liknande.
 
Planritning över hur det ser ut idag och hur ni har tänkt det hela underlättar enormt mycket för oss att hjälpa er.

Hur bred är ytterdörren in i lokalen?
Hur breda är dörrarna inne i lokalen?
Kommer det finnas utrymme för dusch och/eller badkar i nya lägenheterna?

Ni måste följa senaste BBRen, 22 är den senaste.
 
ytterdörren är 800 och dörrarna in till rummet och toalett 600. vårt största problem är egentligen toaletten, vi hade tänkt bygga om den och göra ett duschutrymme men kan slopa denna plan och endast ha toalett om det underlättar för bygglov. Toaletten ligger i slutet av en korridor som är 1530 bred. Enligt vårt svar så måste toaletten vara 1700*1700 vilket ju är en omöjlighet utan att flytta innerväggar.

Ska försöka göra en planritningsskiss.
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innerdörrar och ytterdörr är 900, ursäkta
 
Anledningen att badrummet minst måste vara 1700*1700 misstänker jag har att göra med att badrummet enkelt ska kunna handikappanpassas, jag misstänker att det står i BBRen och/eller någon SS-norm som BBRen hänvisar till.

Även att det idag bara planeras som övernattningslägenhet som vet varken ni (BRF) eller kommunen om ni om några år säljer den som ordinarie brflägenhet.
 
I det här fallet kan det vara lite löjligt att BRF måste hcp-anpassa denna då det inte är ett ordinärt boende. Ni borde inte skickat in till kommunen :( Bara att bita i den sura kotten och bygga om "badrummet"...
 
Eftersom det handlar om ändring av nyttjande så måste vi ha bygglov. Går ju inte att göra 1700*1700 i en 1530 bred korridor. Kanske får strunta i hela projektet men det kan ju inte vara tanken bakom den nya lagstiftningen. Då kan ju i princip ingen brf som ligger i ett flerfamiljshus ändra nyttjande av lokaler. Klart ska man anpassa så långt det går, tillgängligheten är en viktig fråga.
 
Men borde vi inte kunna strunta i att göra om toaletten och anpassa de delar vi bygger om?
 
Kan det finnas möjlighet att lägga in villkor i bygglovet. Att det inte gäller för ordinarie boende, utan bara som komplement med förutsättningen att den som nyttjar rummet har tillgång till funktioner i en komplett bostadslägenhet.

Kanske ta bort köket så finns inte risken att det kan ses som fullvärdig bostad utan att ny prövning krävs.

Jag tänker på attefallshusen som kan vara antingen gäststugor utan att behöva handikappanpassas, eller bostadshus som då träffas av mer detaljerade regler. Om man kan göra ett parallellresonemang.

Inget hindrar att en bänk med vattenkokare, mikro och lös spisplatta och kylskåp sedan ställs in som inventarier i rummet.

Med andra ord, inte en uthyrningslägenhet, utan ett gästrum!
 
Fråga byggnadskontoret går alltid, men ni lär åka på att anpassa hela ytan om ni ska kalla den övernattningslokal/lgh :(
 
Vad är lokalen klassad som för typ av lokal idag?
Så länge utrymmet kommer att klassas om till "bostad" så kommer kravet på handikappanpassning att finnas.
 
Står det i stadgarna att övernattning inte är tillåtet i lokaler/kontor? Någon som vet vad lagen säger om detta? Om inte kan ni ju renovera , sätta in kök och kalla det "kontor med pentry" och tillåta gäster att sova över?!
 
Rummen är från början torkrum avsedda för efterbehandling av tvätt och mangling...
 
Kolla med er förvaltare vad som gäller juridiskt med övernattningsrum innan ni stökar med bygglov/bygganmälan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.