Hej,

Vi har efter lite eftertanke kommit på att vår nuvarande boende, hur trevligt det än är, är något litet. Vi funderar därför på möjligheterna att bygga nytt. Frågan är dock om vi har ekonomin för att klara detta.

Vi bor för närvarande i ett friköpt parhus och har lån på 825tsek. Vad huset vid eventuell försäljning skulle kunna inbringa är svårt att sia om, men identiska parhus har sålts för ca. 1,3Mkr så sent som i höstas. Vi borde i alla fall få en viss slant över vid eventuell försäljning.

Jag har idag en, vad jag anser, bra inkomst på 37tsek i månaden. Sambon pluggar till lärare och blir klar till sommaren. Hon har redan jobb på gång och ingångslönerna verkar ligga mellan 25-28tsek i månaden. Vi har 3 barn.

Vi har idag inte några större besparingar då vi har prioriterat att amortera av topplån på hus samt billång. Både är nu lösta. De besparing vi har i i form av buffert för oförutsett.

I dagsläget klarar vi av att spara runt 5tsek i månaden. Kruxet är ju att få ihop till 15% kontantinsats på våran tänkta byggbydget på 2,5Mkr( inkl. tomt) kommer ju ändå ta en rätt lång tid, även om vi kan öka på sparande när sambon börjar jobba till hösten.

Vi skulle vilja få igång ett bygga inom en 3årsperiod, helst tidigare. Frågan är hur mycket av eventuell vinst på befintligt boende man kan få tillgodoräkna sig. Vi vet ju inte någon om detta förrän nytt hus är klart och vi kan sälja det gamla.

Det finns en del saker som vi kan göra för att förbillga ett bygge. Svärfar är byggare med egen firma, så han lär få göra bygget, och vi kan kanske räkna med bra rabatter på en det arbete och material. Själv kan vi tänka oss att göra en viss del av arbetet själv såsom målning, tapetsering samt golvläggning. Jag är även gammal elektriker (dock utan behörighet (har endast teori för behörighet)) och har bra kontakter bland grossister/entreprenörer samt kan tänka mig göra en hel del eljobb själv.

Det blir ett lösvirkeshus.

Vad tror ni? Ska vi släppa det helt tills vidare? Eller är det möjligt. Vi ska naturligtvis prata med banken också, men det känns lite "moraliskt" fel att gå dit utan några större besparingar ( trots att vi tycker vi gjort rätt som amorterat av lån med lite högre ränta).
 
Givetvis ska ni inte släppa tanken på att bygga nytt om det är de ni vill! Jag tycker det verkar som om det finns goda förutsättningar. Sparat har ni ju gjort genom att amortera på lånet och där finns nu visst utrymme. Gå till banken (gärna ett par olika) och berätta om era planer!
 
Jag tror banken vill se att ni båda har jobb innan de kan gå vidare, vi satt i liknande sits när vi ville bygga, dock 1 barn och någon 1000-lapp mindre i lön än dig.
Blev dock tvärstopp när min sambo var arbetslös, hon fick jobb ca 1 månad efter vi varit på banken, 6 månader senare var vi på banken och då fick vi OK efter att vi presenterat en rimlig kalkyl, vi gjorde väldigt mycket själva i bygget så vi hade med husfirmans byggkalkyl och visade vilka kostnader av avsåg göra själva osv.

Så snart din sambo har ett jobb så tror jag inte banken säger nej, under den tiden kan det ju vara lämpligt att samla underlag för samtal med banken.
Jag tror det blir nej om ni går i dagsläget.

kontantinsatsen räknas ju utifrån vad huset är värt när det är klart, om huset kostar i rena pengar 2 miljoner men blir värderat till 3 så är det ju 3 som är utgångsläget för bolånet.
 
Pumba skrev:
Jag tror banken vill se att ni båda har jobb innan de kan gå vidare, vi satt i liknande sits när vi ville bygga, dock 1 barn och någon 1000-lapp mindre i lön än dig.
Blev dock tvärstopp när min sambo var arbetslös, hon fick jobb ca 1 månad efter vi varit på banken, 6 månader senare var vi på banken och då fick vi OK efter att vi presenterat en rimlig kalkyl, vi gjorde väldigt mycket själva i bygget så vi hade med husfirmans byggkalkyl och visade vilka kostnader av avsåg göra själva osv.

Så snart din sambo har ett jobb så tror jag inte banken säger nej, under den tiden kan det ju vara lämpligt att samla underlag för samtal med banken.
Jag tror det blir nej om ni går i dagsläget.

kontantinsatsen räknas ju utifrån vad huset är värt när det är klart, om huset kostar i rena pengar 2 miljoner men blir värderat till 3 så är det ju 3 som är utgångsläget för bolånet.
Hej!

Naturligtvis är det inget som blir av förrän sambon får jobb. Det är en förutsättning. Men det är ju ändå rätt mycket arbete att förbereda en kalkyl och planera vilken typ av hus man vill ha. Arbete som vi ogärna gör om det inte finns en chans att man får låna till det. Finns ju även möjlighet att köpa någon form av renoveringsobjekt så får man en del gratis. Men å andra sidan så finns det ju mindre möjlighet at påverka utförandet.
 
Ställde samma fråga med liknande förutsättningar, och fick följande svar.

BR radhuset är inte värt nått förens ni kan visa upp ett säljkontrakt.

Ska ni bygga ett hus utan en hustillverkare i ryggen krävs mycket mera.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Ställde samma fråga med liknande förutsättningar, och fick följande svar.

BR radhuset är inte värt nått förens ni kan visa upp ett säljkontrakt.

Ska ni bygga ett hus utan en hustillverkare i ryggen krävs mycket mera.
Det är ingen bostadsrätt utan ett friköpt radhus, d.v.s. som vilken annan villa som helst.

Jag förstår att banken tar en liten risk om de räknar med eventuell överblivet belopp vid en försäljning. Men eftersom bostadskarriär verkar vara det enda sätter att få pengar till en kontantinsats inom rimlig tid så torde förfarande inte vara ovanligt.

Känns som det hela beror på hur bra bankkontakt man har. Vi kommer nog prata med banken i höst när sambon har börjat jobba. Kanske lägga undan en summa motsvarande ränta och amortering på tänkt budget i några månader för att visa att vi kan.
 
Under tiden tycker jag du ska kolla upp lite vad tomtpriserna ligger på, vad div avgifter kostar och på ett ungefär vad det är för hus typ och storlek ni är ute efter, det är en klar fördel att ha med den dagen det ska samtalas med banken.

Komma till banken och vilja låna pengar utan att ha en uppskattad summa kan göra det hela knepigare, vill man gå in och göra eget arbete kan det ju även vara bra att kunna påvisa hur det skulle påverka bygget.

Det finns många husleverantörer som bygger i lösvirke och som är öppna för att kunden gör vissa moment, de vill ju sälja hus och är eget arbete ett sätt för kunden att ha råd så brukar det gå bra att komma överens.
 
Hustyp är vi nog rätt överens om men samtidigt beror det lite på vilken tomt det skulle bli i så fall.

Tomt är svårare då vi är rätt flexibla och kan tänka oss bo lite här och var inom länet bara tomten känns rätt. Därför varierar ju priserna rätt bra också. Kanske ska man sätta en budget? Å andra sidan kan vi nog tänka oss spara in på huset om tomten är rätt. Ett hus går ju att bygga till, svårare att ordna sjöutsikt på en tomt.

Vi kommer nog inte använda oss av någon hustillverkare. Svärfar har konstruerat och byggt ett antal hus förut.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Är det tjejens pappa som ska bygga så hade jag tittat på vilka möjligheter till trixande som lagen tilllåter.

Kanske kan t.ex firman bygga huset och sedan sälja det till er när det är färdigt?

Går firman bra? Isåfall kanske firman till och med sälja huset till er under marknadspris?
 
Jag skulle föreslå att ni börjar med att göra en mer noggrann budget, under tiden ni väntar på att sambon ska få fast jobb, provanställning brukar inte godkännas av bankerna.

Få ert tilltänkta hus uppritat och materialkostnader m.m. framräknade, ta reda på ALLA byggherrekostnader och övriga avgifter, hur mycket kostar t ex bygglov, elanslutning, VA, tomtskatt, lagfart, KA, samråd och möten, räntor under byggtiden, allt markarbete och massor m.m. till det osv.
- De här bitarna sammantaget blir mycket mer pengar än man tänker sig, minst 0,5 milj. får ni nog sammantaget budgetera till sånt, även om ni bygger själva och kanske ett ganska litet/billigt hus.

Åk sedan runt lite i närheten och kolla på tillgängliga tomter och vad de kostar, och få med alla eventuella kringkostnader även där, t ex vägbyggnadsavgifter och grovplanering m.m.

Lägg sedan på minst 10% för oförutsedda kostnader och fördyring, samt budgetera för att ni måste ha råd med minst ett par hundra tusen under de kommande åren, för att göra klart allting runt omkring huset, t ex gräsmatta, trädäck, garage/carport, utebelysning, staket/grindar, uppfarter och bilplatser (underlag, grusning, sten/asfalt), postlåda och husnummer, eventuell Friggebod/trädgårdsförråd? Gräsklippare och annat om ni inte har det idag till en troligtvis mindre tomt?
- Utan större sparande så måste ni ju öka på lånen för att ha råd med allt sånt här under de kommande åren efter bygget.

När ni har fått ihop hela er budget komplett, så är nog sambons jobb redan på plats och då kan ni ta en fundering på hur kalkylen känns.
- Jag tycket det låter som om ni tänker sunt och har möjlighet att kunna klara av ett sånt här projekt, om ni bara tar det lugnt och fortsätter vara noggranna och planerar ordentligt. Om ni kan fortsätta spara undan minst 5.000 kr/mån under de närmaste 2-3 åren så har ni ju både visat banken att ni har en uthållig koll på pengarna samt att ni har fått ihop en bra slant till att lägga in och bygga större buffert av.

Kör på och Lycka till!
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Är det tjejens pappa som ska bygga så hade jag tittat på vilka möjligheter till trixande som lagen tilllåter.

Kanske kan t.ex firman bygga huset och sedan sälja det till er när det är färdigt?

Går firman bra? Isåfall kanske firman till och med sälja huset till er under marknadspris?
Jag förstår hur du tänker och visst kanske det är en möjlighet, men jag ser vissa komplikationer. Tror svärfar har rätt ordnad ekonomi på firman, men det känns inte helt OK att låta hans firma ligga ute med alla kostnader under byggtiden. Det har förekommit att hans firma fått ligga ute med rätt mycket pengar p.g.a. kunder som inte betalar i tid eller som inte vill betala (av någon anledning) trots godkänd slutbesiktning. Det skulle också kännas fel att välja material och lösningar i ett hus som han bygger och på så sätt kanske påföra ännu mer kostnader under byggtiden. Även om vi i slutändan betala allt detta vid ett köp.

Eller så är det jag själv som står i vägen för ett dylikt upplägg då jag är uppfostrad att klara saker själv. Svärfar har varit mycket hjälpsam vid andra mindre projekt då jag själv hjälp honom med elrelaterade saker...

Beträffande budget så håller vi på och tittar på det. Inga problem att uppskatta kostnader. Jag jobbar på en stor byggkonsultfirma ( själv är jag Elkonsult) så det finns mycket hjälp att få där.

Ang. sparande så får jag väl påpeka att det 5000:- vi försöker lägga undan varje månad är till ett buffertkonto. Det händer ju att vi får nyttja det för husrelaterade utgifter. Trots att huset vi bor i nu "bara" är 20 år gammalt så finns det saker som behöver fixas. Vi har t.ex. ett badrum som visserligen fungerar men börjar bli till åren. Frågan är om det är rimligt att kosta på detta en enklare renovering ( typ ny plastmatta och möbler) och på något sätt kunna ha igen detta vid en eventuell framtida försäljning. Men visst merparten av sparpengarna ligger ju kvar tills vidare...

Sedan innebär ju också ett dylikt sparande att man får prioritera ner saker som semester med barnen och annat som förvisso kan tyckas vara en lyx, men som är ganska viktigt för relationen till barn och sambo. Det blir med andra ord kanske inte en vecka på mallis till sommaren utan snarare en långhelg på någon camping eller en helg på Liseberg. Det är en fin balansgång. Det gäller väl bara att veta vad man vill...
 
Har man inte råd att bygga nu när räntan är så låg så ska man aldrig bygga nytt.
 
Rolle85 skrev:
Har man inte råd att bygga nu när räntan är så låg så ska man aldrig bygga nytt.
Att ha råd är ju också en definitionsfråga. Jag känner nog inga tveksamheter till att bära kostnader för både att bygga och bo när sambon får jobb. Men det är ju snarare hur mycket man kan tänka sig att prioritera bort för att göra det.
 
Varför inte ta ett möte med banken redan nu och gå igenom läget? Så gjorde jag när planerna om att byta bostad dök upp, ensamstående far med en högst "vanlig" lön. Fördelen som jag såg det var flera. Dels fick jag förutsättningarna helt klara för mig, sedan så hjälpte det upp relationen med banken. De är människor som jobbar där och människor blir alltid smickrade av att vara behövda. Alla case är ju unika och jag ska inte gå in på mitt, men jag tror inte det är helt omöjligt att ni kan få ett startbesked, ni har ett övervärde i befintligt hus och en bra lön samt en till på ingång. Och som du beskriver en ekonomi i balans. Klart ni ska gå på detta, verkar vara en jättebra idé, men sitt inte och gissa, ta mötet med banken, banker vill göra affärer :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Styrman_jansson skrev:
..det känns inte helt OK att låta hans firma ligga ute med alla kostnader under byggtiden..

..Eller så är det jag själv som står i vägen för ett dylikt upplägg då jag är uppfostrad att klara saker själv... ..då jag själv hjälp honom med elrelaterade saker...
Jag tror att ditt problem ligger i din ovilja att ligga någon till last. Men jag hade sett det lite annorlunda - i familjen hjälper man varandra. Nu är mina barn inte redo att flytta hemifrån förrän efter nästa decennium, men hade någon av dem ställt en sådan fråga till mig så hade det närmast varit självklart för mig att ställa upp om jag hade haft möjlighet.

Sen kanske det inte kommer utan motprestation. Men så fungerar det inom familjer och vänkretsar där man ställer upp för varandra. Man kan oftast räkna med hjälp, men man prioritera ned sig själv ibland för att hjälpa till.

Jag hade absolut sett till att öppet fråga hur han ställer sig till saken. Var noga med att framhålla att ni accepterar ett nej. Och kanske har han ett annat förslag på upplägg som kan hjälpa er om detta inte funkar.

Det behöver ju inte vara någon större risk för firman. Om man antar att ni kör ett multligt avtalat upplägg där du gör en del elkonsultjobb åt firman utan betalning, och de köper tomten och bygger huset, så ligger ju värdet hos firman och skulle det av någon anledning skita sig så är det de som sitter på huset och kan bygga klart och sälja det.

Om ni inte stressar med bygget så finns det goda vinstmöjligheter. Man kan t.ex. tänka sig att byggfirman använder en del material som har blivit över från andra byggen, material som de har kunnat köpa in billigt i samband med storbeställningar, att de låter bygget ta längre tid så att de kan använda överbliven arbetstid till bygget osv. Man kan också tänka sig att de lägger ert hus i ett särskilt aktiebolag som de sedan säljer till er, då slipper man lagfartsavgifter. Dessutom kan ni kanske slippa momsen om ni hyr fastigheten av bolaget. Kan vara värt att undersöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.